[column] Radio 2 slaat competitie KO met Top 2000
- 3 jan 2024 @ 16:45
- dentsu
December is traditioneel gezien een drukke maand bij verschillende radiozenders. Sky Radio wordt omgetoverd tot ’The Christmas Station’, Radio 10 knalt uit de speaker met de top 4000, 3FM probeert zoveel mogelijk geld op te halen met Serious Request en Qmusic probeert de luisteraar vast te houden met de Q Escape room. Dit alles wordt traditioneel afgesloten met de hitlijst van het jaar de NPO Radio 2 Top 2000.
Normaal gesproken werden de luistercijfers altijd maandelijks gepubliceerd. Hierdoor waren de december luistercijfers altijd gedomineerd door de Top 2000. Sinds begin 2023 kunnen de luistercijfers veel dieper geanalyseerd worden. Tijd om dus dieper in de cijfers te duiken. Is iedere actie of hitlijst wel zo succesvol geweest?
Top 2000 verreweg de populairste hitlijst in Nederland
Om meteen met de deur in huis te vallen. Gemiddeld heeft de Top 2000 op de doelgroep 13+ een indrukwekkend marktaandeel van 41.4% gerealiseerd. In november was dit aandeel nog 12.5%. 2 van de 5 radio’s in Nederland die op dat moment aan stonden stond dus op Radio 2.
Gemiddeld heeft de luisteraar hierbij maar 26 minuten langer heeft geluisterd, wat opvallend is bij een hitlijst. Vaak blijft de luisteraar door een hitlijst langer luisteren. De groei in marktaandeel komt hierdoor met name door het gemiddelde dag bereik dat is toegenomen van 1.282.800 luisteraars naar 3.793.500 luisteraars. In de doelgroep 20-49, wat normaliter aangevoerd wordt door Qmusic, steeg het marktaandeel naar 50.9% in deze doelgroep. Het dagbereik in deze doelgroep is toegenomen met 382%.
Verder valt op dat richting het einde van de Top 2000 veel meer mensen intunen. Op eerste kerstdag was het marktaandeel nog 33,1% op 13+. Op oudejaarsdag stemde 52.5% van de Nederlanders af op de top 2000. In het laatste uur van 2023 was er zelfs een marktaandeel van 80.7%, waarbij 1.254.500 miljoen mensen hebben afgeteld naar 2024 met de Top 2000.
Wat verder opvalt in de cijfers van de Top 2000 is dat met name in het avondtijdvak er opvallend veel radio geluisterd wordt. Normaliter is de luistertijd na 20.00 uur niet zeer hoog. Tijdens de top 2000 stemde wel veel luisteraars af op deze hitlijst. In november stemde namelijk 200 duizend luisteraars af op Radio 2 na 20 uur in de avond. Tijdens de Top 2000 waren dit bijna 1,2 miljoen luisteraars.
Radio 10 - Top 4000 zorgt voor marktleiderschap op 13+
Sinds de verhuizing van Radio 10 naar de FM frequentie van Radio Veronica hadden ze het bij Radio 10 wat lastiger in de cijfers. Radio 10 had dan ook geen beter moment kunnen wensen om te starten met hun Top 4000. Waar in november er een gemiddeld marktaandeel van 8.4% werd gerealiseerd zijn ze van 4 tot 24 december de marktleider geweest met een aandeel van 14.9% Dit is een groei van 77% op de doelgroep 13+. De finale week heeft zelfs een marktaandeel van 18% weten te realiseren.
Indrukwekkend is hierbij het aantal nieuwe luisteraars dat ze gemiddeld per dag weten te bereiken. In november was het dag bereik nog maar 945.000 mensen. Waar dit ten tijde van de Top 4000 gemiddeld 1,4 miljoen mensen waren.
Sky Radio Christmas station populair onder de jongere luisteraar
Ook de Christmas station heeft weer gezorgd voor een uplift in bereikcijfers. In november haalde deze zender een marktaandeel van 7.1% op de doelgroep 20-49. Dit groeide in december door naar een marktaandeel van 13%. Hierbij is het opmerklijk dat deze zender dagelijks 61% meer luisteraars bereikt in de doelgroep 20-49 jaar.
Op de doelgroep 20-34 was er zelfs een groei van 88% in marktaandeel en waren ze de vierde zender van Nederland tussen 4 en 24 december op deze jongere doelgroep.
3FM - Serious Request weer een groot succes
Voor de kerst was het glazen Huis ook weer terug op de radio. Dit jaar streden de 3FM DJ’s om zoveel mogelijk geld op te halen voor Stichting ALS. Naast dat dit een groot succes was, met ruim het hoogste bedrag sinds 2016, was dit ook te zien in de luistercijfers.
Met een gemiddeld marktaandeel van 4.2% op 13+ heeft 3FM een groei in marktaandeel door gemaakt tijdens Serious request van 233% ten opzichte van de november cijfers. Met name de luistertijd was hierbij fors hoger dan in november. Van gemiddeld 63 minuten naar 128 minuten.
Qmusic – Escape Room zorgt niet voor een uplift in marktaandeel
Bij Qmusic staat de week voor kerst altijd centraal rondom de Qmusic Escape room. Waarbij een aantal DJ’s de Escape room moeten ontsnappen met hulp van de luisteraar. De start van de Escape room was tegelijk met 3FM Serious request en startte op 17 december 2023. Na 95 uur hadden de DJ’s de code uiteindelijk gekraakt.
Het marktaandeel van Qmusic daalde in de eerste weken van december. Dit door hevige concurrentie vanuit de top 4000 en Sky Radio. Hiermee lag het marktaandeel op de 20-49 doelgroep van Qmusic met 19.8% een stuk lager dan 23.9% in november. Tijdens de Q Escape room is dit alleen weer hersteld en is er een marktaandeel van 23.8% gerealiseerd.
Speciale acties zorgen dus zeker voor een uplift in marktaandeel en bereik, maar waar er vele winnaars zijn zorgt dit ook voor een verlies bij andere zenders. Bijna alle andere hebben in de week van de Top 100 marktaandeel ingeleverd. Januari zal daarom weer in het teken staan van de terughaal acties om zo snel mogelijk weer het marktaandeel terug te winnen. Sky Radio is al begonnen met 'Leef 1 jaar gratis' en 'Hier met je rekening' op radio 538 is al aangekondigd. Al met al een interessant begin voor 2024
Jeffrey Koen
AV director Dentsu Benelux
-
dentsu
- Werkt bij: dentsu
- Functie: creatief bureau
- Website:https://www.dentsu.com/
- Profiel »
- Sky Radio
- top 4000
- radiozenders
- Top 200
- Serious Request
- 3FM
- Qmusic
- NPO Radio 2
- Dentsu
- luistercijfers
- dj
- 538
- Veronica
- Q Escape room
- hitlijst
- Radio 10
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ziggo en Netflix lanceren Netflix en Ziggo Sport Totaal
- Publieke omroep brengt alle radiozenders samen in NPO Luister
- Ton Rozestraten: 'Relevantie behouden in een snel veranderende...
- Advertentieverkoop FilmBox vanaf februari 2025 via Ad Alliance
- Minister wil verlenging concessie publieke omroep met twee jaar
- Voetbal International wint gouden Mercur
Laatste Nieuws
- Samen kijken versterkt impact van... 27-11-2024
- Onderzoek: jongere generatie kiest... 26-11-2024
- Publieke omroep brengt alle... 21-11-2024
- Advertentieverkoop FilmBox vanaf... 20-11-2024
- Minister wil verlenging concessie... 20-11-2024
- Nieuwe merkcampagne Trouw live20-11-2024