[column] Top 5-TikTok-trends: tijdreizen, weekendvibes en de fitgirl-tompouce

[column] Top 5-TikTok-trends: tijdreizen, weekendvibes en de fitgirl-tompouce
  • Media
  • 17 mei 2024 @ 11:38
  • Link
  • Thamar en Sietske
    Thamar en Sietske

    social media experts
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. TREND: Travel Jump

Dat het vakantieseizoen voor de deur staat, is niet te missen, want de ene na de andere zomertrend vliegt ons om de oren op TikTok. Eén daarvan heb je vast al voorbij zien komen: de Travel Jump. In deze video’s springen TikTokkers over de camera heen, om vervolgens aan de andere kant op een compleet andere locatie (doorgaans een heerlijk zonnig oord) weer te verschijnen. De meestgebruikte, bijpassende sound hierbij is Burning Love van Elvis.

De trend maakt gebruik van creatieve editing en overgangen om een ‘virtuele reis’ te maken. Een leuke manier om hierop in te haken is wanneer er een workation of ander leuk team uitje op de planning staat. Maar ook door juist over de camera heen te springen en weer uit te komen in het kantoor - alsof de trend misgaat - is een leuke manier om een eigen draai te geven aan de Travel Jump. Met een pakkende caption erbij over hoe jullie aan vakantie toe zijn, kun je ook perfect op de trend inspelen zonder een hele reis te hoeven boeken!



2. SOUND: Weekend - Bizzey

Bizzey wil Spotify deze zomer domineren met zijn aankomende hit Weekend. Om deze nog niet uitgebrachte hit giga te promoten, heeft hij verschillende influencers ingeschakeld om op deze sound een TikTok te maken. Dit is zo aangeslagen, dat de sound nog voor de release al volop gebruikt wordt door veel TikTokkers. In het nummer zingt Bizzey dat niets eigenlijk meer uitmaakt zodra het weekend is. Dat biedt veel kansen voor de immer populaire POV-video's, of video’s met korte teksten in beeld over waarom bepaalde dingen of situaties totaal onbelangrijk zijn. Het inzetten van de sound an sich is al slim, maar een leuke POV over een werkgerelateerd probleem dat voor het weekend niet meer opgelost gaat worden, is al helemaal een schot in de roos.

 


@maxcole_

Maar het maakt niet uit want het is weekend tochh en dat moeten we vieren

♬ BIZZEY WEEKEND - BIZZEY BROOKS

3. TREND: Break My Stride-trend

Ain't nothin' gonna break my TikTok-stride…  In deze vrolijke trend lopen mensen in een rijtje langs en kijken ze op de beat in de camera, waarna de locatie plots verandert en ze vervolgens doorlopen in de nieuwe setting. Deze trend slaat waarschijnlijk zo aan omdat de muziek - het nummer Break My Stride van Matthew Wilder uit 1983 (!) - je het ultieme zomergevoel geeft, maar ook omdat het ‘dansje’ bijzonder eenvoudig is en dus doable voor (bijna) iedereen. Haak hier makkelijk op in door bijvoorbeeld van kantoorruimte, naar vergaderzaal, naar koffiehoekje te lopen. Of door, bijvoorbeeld voor een kledingmerk, je op elke beat in een andere outfit te kleden. Je kunt het bij deze trend zo creatief maken als je zelf wil. Dus hup, aan die beat en marcheren maar!


@efteling Eindelijk écht lente! ☀️ Langs welk (zonnige) plekje in de Efteling loop jij het liefst? #efteling #breakmystride #lente ♬ origineel geluid - Efteling

4. SOUND: Shooting Stars-trend

Van deze vrolijke sound krijg je gelijk een good mood. Deze sound is op TikTok geïntroduceerd door ene James Jones, maar is van origine een nummer uit 2009: Shooting Stars van het Australische muziekduo Bag Raiders. Het aanstekelijke nummer wordt momenteel massaal gebruikt onder uiteenlopende video’s en heeft geen strakke richtlijnen van een bepaalde bijbehorende trend. Makkelijker wordt het niet. Dus kies deze sound en geef je eigen draai aan de content die je erbij plaatst. Een voorbeeld van hoe je deze sound zakelijk kunt gebruiken, is door een tekst in beeld te plaatsen die precies het gevoel omschrijft dat deze sound je geeft. Bijvoorbeeld de euforie die je voelt als je een presentatie ‘nailed’, of wanneer de vrijmibo eindelijk gaat beginnen.

 


@airbaltic

it's never a dull day with our crew 🕺

♬ original sound - James Jones

5. VIRAL: Hema x XXL Nutrition

Als we één ding geleerd hebben, is dat nieuwe varianten ván, of creaties mét tompouce (bijna) altijd aanslaan. Hema, maker van de beroemdste tompouce van het land, weet dat als geen ander en komt dan ook keer op keer met verrassende tompouceproducten. Zagen we eerder al een vibrator in tompoucekleuren (een samenwerking met EasyToys), is het nu tijd voor heuse high protein-producten met tompoucesmaak. Hema is namelijk een samenwerking aangegaan met sportvoeding- en sport-supplementenmerk XXL Nutrition, met wie er eiwitpoeder en eiwitrepen ontwikkeld zijn. Naast de smaak tompouce liggen er ook varianten in de smaak stroopwafel in de schappen. Fitness enthousiastelingen én fijnproevers rennen massaal naar de winkel, waar de high protein-snacks sinds deze week verkrijgbaar zijn. Veel TikTokkers maken taste testvideo’s van de repen en receptvideos van het proteïnepoeder, wat Hema flink wat extra aandacht oplevert. Wederom een smart move van de winkelketen!
 


@talithadegier Hema x XXL nutrition 😱 Wie van Hema dit bedacht heeft verdiend een promotie #fyp #gymrat #xxlnutrition #hema #whey #gymgirlshit #gymnl ♬ original sound - Speedy Songsz

Thamar en Sietske

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken