Biografie Karlijn is MA Cum Laude in Media & Journalistiek en werkt sinds een jaar als junior strateeg bij reclamebureau XXS Amsterdam. Als nieuwbakken reclamemaakster blogt Karlijn over waar ze van leert in de marketing & reclame met een link naar challenger brands. Ook is ze verbonden aan RA*W.
Karlijn Marchildon


Wat jong reclametalent te zoeken heeft in Cannes
Terwijl u dit leest ben ik reeds gearriveerd in Cannes voor de Festival of Creativity. By far het grootste mondiale reclame-event van het jaar. Wat ik daar als jonge bloem te zoeken heb tussen alle gevestigde namen? Meer dan je denkt.

De rosémail: wat je ermee moet en wat je eraan hebt
Cannes komt dichterbij. Je voelt het aan alles. De pakketdienst heeft een eigen parkeervak voor de bureau-ingang gekregen nu en masse de bikini's worden besteld, gepast en weer geretourneerd. En iedere borrel wordt plotseling omgedoopt tot 'pre-cannes party'. Maar waar je 't het beste aan merkt, is aan de rosémailtjes. Rosémailtjes? Juist.

Wat het 'Merk Nederland' heeft aan Obama's Nuclear Security Summit
Nederland zou geen Nederland meer zijn als we niet eens lekker gingen zaniken over de negatieve gevolgen van de Duke Nukem summit, die nu plaatsvindt in ons land. Jaja, we hebben het nu wel genoeg gehad over de kosten (begroot op 24 miljoen), de gevolgen voor omwonenden (denkt u eraan uw legitimatie op zak te hebben) en weggebruikers in de randstad (veel wegen zijn afgesloten dus werk eens een dagje thuis). Maar laten we in onze Hollandse nukkigheid niet vergeten welke enorme kansen we hier hebben liggen voor het Merk Nederland. Ik zeg, brand exposure, brand-love, peer recommendations. The sky is the limit.

Hebzucht - Waarom in iedereen een 'Wolf of Wall Street' schuilt
Onder vrienden en collega's ging het de afgelopen tijd opvallend vaak over ene Jordan Belfort. Wie? Ook wel The Wolf of Wall Street genoemd. Hoofdrolspeler in de gelijknamige film. Nog niet gezien? Verlaat in dat geval onmiddellijk uw browser en ren linea recta naar de dichtstbijzijnde bioscoop. Aan de overige 90% van de lezers: leest u vooral door. Wat vond u van Jordan Belfort? De gewetenloze oplichter voor wie hebzucht was als zuurstof. Nou? Ik zal u vertellen hoe het komt dat deze film ons een noodzakelijke spiegel voorhoudt en ons bewust maakt van onze inner Wolf, en waarom dat zo belangrijk is.

Waarom 2014 niet perfect zal zijn
Lomografie, Piet Hein Eek, Glitchmuziek, lichtverkleurde rosbief bij de Marqt. We hoeven maar om ons heen te kijken om voorbeelden te zien die uiting geven aan een heersend verlangen naar het imperfecte. Zoals Droog Design directeur Renny Ramakers onlangs herkende, is er een duidelijke trend in imperfection aan de gang. Maar waar komt die hang naar imperfectie toch vandaan? Omdat ik deze vraag niet kon loslaten, ben ik op onderzoek uit gegaan.

To share or not to share: Een reflectie op het #dagelijksleven
Twee weken geleden schreef ik in mijn blog 'Ode aan het dagelijks leven' dat het mens-eigen is om ons online zo goed mogelijk te willen presenteren aan de buitenwereld. Bij wijze van sociaal experiment riep ik mensen op om voor een dag eens de echte, niet zo memorabele momenten uit het dagelijks leven vast te leggen en te delen, liefst voorzien van de hashtag #dagelijksleven. Tot mijn oprechte verbazing hebben veel mensen met mij mee gedaan. Dank daarvoor! Deze week probeer ik aan de hand van de opbrengst (ofwel, de #dagelijksleven-content) te begrijpen wat dit nu zegt over wat wij share-waardig vinden en wat niet.

Ode aan het perfecte online leven
Een vriendin vroeg mij dit weekend of ik ook niet ziek werd van Facebook en de schijnbare fixatie die we hebben om ons online oh-zo-perfect te presenteren. Het frustreerde haar dat wat er op Facebook gebeurt, niets te maken heeft met het echte leven. Wat ik dacht dat een verouderd debat was, blijkt een springlevend. Het zette mij aan het denken. Het is immers mens-eigen om onszelf zo goed (lees: succesvol, sociaal, gelukkig) te willen presenteren aan de buitenwereld. Niets mis mee, pleit ik.

De drie marketinglessen van Malevich
Dit weekend stond Amsterdam in het teken van de Kunst. Kunstenaars van ieder kaliber waren te vinden op de Affordable Art Fair (AAF) en zaterdagnacht liep jong Amsterdam de deur plat bij 50 musea. 'Temidden van het kunstgeweld zag ik plots een parallel tussen de avant-gardistische kunst en de challengermarketing', schrijft onze nieuwe blogger Karlijn Marchildon (24), junior strateeg bij reclamebureau XXS Amsterdam. Hieronder de drie belangrijkste lessen opgesomd. Refererend aan een van de belangrijkste grondleggers van de abstracte kunst, Kazimir Malevich, zegt zij: 'ik pleit ervoor dat de marketeer vaker gehoor moet geven aan haar of zijn innerlijke Malevich.'
- AlgemeenNieuws McDonald’s most terrible discussion...Nieuws SAN maakt juryvoorzitters 2025 bekendNieuws JONGERENICONEN 2026 - Next gebreide...Nieuws Tussen chips, retail en rituelenWeblog [column] Magnum haalt de teugels...Nieuws JONGERENICONEN 2026 - Gezocht:...
- B2BNieuws Marketingtransfers week 51, 2025Nieuws Conclusion Experience bereikt...Nieuws Marketingtransfers week 50, 2025Nieuws Marketingtransfers week 49, 2025Nieuws Sanne Hartman (Ovivio): 'Je kunt het...Nieuws Marketingtransfers week 48, 2025
- BureausNieuws Nieuw agency of record voor SwecoNieuws Aanbesteding gemeente Almere...Nieuws FarmCamps speelt in op vakantiestressNieuws Campagne haalt stigma van...Nieuws Het tijdperk van makkelijke...Nieuws Stedin zet werkgeversmerk scherper...
- ContentmarketingNieuws [marketeer 239] Madelon van der Tol...Nieuws Rabobank lanceert...Nieuws COC lanceert Paarse-Vrijdag campagne...Nieuws Kerst 2025: McDonald’s Nederland...Nieuws Maestro burger keert terug op...Nieuws Dordrecht lanceert nieuw stadsmerk...
- DesignWeblog [column] Kerstmuziek: de enige trend...Weblog [column] Waarom de Magnum-bite niet...Nieuws Nieuwe merkidentiteit Transavia...Nieuws AIM presenteert grootste...Nieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...
- Food en RetailNieuws Lidl verrast met sterrestaurant voor...Nieuws Horecava Trendrapport 2026 schetst...Nieuws [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in...Weblog [column] Alle 13 goed: Foodtrends...Nieuws Heineken daagt voice note-cultuur uitNieuws Dijkhuizen aan marketingroer...
- MediaNieuws Management neemt PXR Media overNieuws Aandacht voor advertenties blijkt...Weblog [column] De mooiste tijd van het jaar?Weblog [column] Als je kerstcommercial...Nieuws Paramount mengt zich in strijd om...Nieuws Podimo bereikt 300K betalende leden...
- Online MarketingNieuws Etos brengt kerstverhalen tot levenNieuws Artiesten lanceren anti-vape trackNieuws KPN introduceert App de Sint AI...Nieuws Petersen presenteert boek...Nieuws MondoMarketing bekroond tot beste...Nieuws AH wint Greatest TikTok tijdens Ad...
- SponsoringNieuws Audi en Revolut presenteren F1-teamNieuws Unox Nieuwjaarsduik groeit...Weblog [column] De merkwaarde van Ajax...Nieuws Nieuwe deal voor Oranje:...Nieuws PSV-kersttrui maakt comeback met...Nieuws Rabobank nieuwe hoofdsponsor van...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Etos brengt kerstverhalen tot leven11-12-2025
- Artiesten lanceren anti-vape track03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

