Ode aan het perfecte online leven

Ode aan het perfecte online leven
  • Online
  • 20 nov 2013 @ 12:00
  • 27635 x gelezen
  • Link
  • Karlijn Marchildon
    Karlijn Marchildon

    Junior Strateeg
    XXS Amsterdam
  • Storytelling

Een vriendin vroeg mij dit weekend of ik ook niet ziek werd van Facebook en de schijnbare fixatie die we hebben om ons online oh-zo-perfect te presenteren. Het frustreerde haar dat wat er op Facebook gebeurt, niets te maken heeft met het echte leven. Wat ik dacht dat een verouderd debat was, blijkt een springlevend. Het zette mij aan het denken. Het is immers mens-eigen om onszelf zo goed (lees: succesvol, sociaal, gelukkig) te willen presenteren aan de buitenwereld. Niets mis mee, pleit ik.

Swipen met een korrel zout
Er zijn al vele debatten gevoerd over de kunstmatige representatie van onszelf die Facebook mogelijk maakt. Sommige academici gaan zelfs zo ver door te beweren dat de frequentie van Facebook gebruik in verband staat met verminderd zelfvertrouwen en geluksgevoel. Maar zoals we in real-life de levenservaring opdoen om gemakkelijk door een geforceerde glimlach van een vreemde te kunnen prikken, zo moeten we die vaardigheid ook toepassen terwijl we door de geënsceneerde en zwaar gecensureerde werkelijkheid swipen achter het blauwe f’je op onze smartphones.

Logboek van bijzondere momenten
De een racet over de Bonneville zoutvlakte in een korte broek, de ander knuffelt Congolese weeskinderen op doorreis. Facebook is een plek waar je bijzondere momenten bijhoudt. Verwacht niet een weerspiegeling van de routine van het dagelijkse leven. Het is een logboek van hoogtepunten. Ga maar na. Wanneer heeft u voor het laatst een statusupdate of foto gedeeld van een volkomen niet-bijzonder moment? Juist. Alleen de bijzondere, noemenswaardige momenten halen het profiel. Men wil zich nu eenmaal graag naar buiten toe goed geslaagd en aantrekkelijk presenteren. Dat is volledig geaccepteerd sociaal wenselijk gedrag. Het past in het rijtje representatief te kleden en beleefd zijn naar anderen. Waarom zou dit dan anders zijn online?

IJdel
Het is niet gek dat ik hier op de barricades spring voor de perfecte online schijnwerkelijkheid. Natuurlijk moet ik ook boodschappen doen, belastingformulieren invullen en af en toe de afwas. Maar niets daarvan zie je terug op mijn Facebook profiel. Wanneer ik met een licht kritische oog mijn profiel analyseer, besef ik me dat deze ongemerkt is gaan dienen als eindeloze reclamecampagne voor mijzelf. Volledig volgens de verwachting ben ik de belichaming van het stereotype jonge, hippe, hogeropgeleide, ambitieuze Amsterdamse vrouw. Een opsomming: foto’s van feestjes, met vriendinnen, op reis, famillie. Niet te vergeten de semi-intellectuele shares als tegenhanger. Sterker nog, ook ik vind mezelf op de meest willekeurige momenten mijn eigen profiel controlerend. Posts waarvan ik vind dat ze niets over mij zeggen, of niet bij mij passen, verberg ik gemakkelijk door de functie “hide from my timeline” aan te vinken. Maakt dit mij abnormaal? Nee. Zoals mijn eigen profielpagina een amateuristisch geïdealiseerde representatie van mij is, weet ik dat dit voor de meesten van ons geldt. IJdel zijn we allemaal.

Oproep: deel voor 1 dag uw #dagelijksleven momenten
Dit alles bracht mij op het idee voor een sociaal experiment. Wat als we met z’n allen voor een dag met elkaar alle niet-bijzondere momenten delen. Ik zie het al voor me. Een status update over het uitruimen van de vaatwasser, een bezoekje aan de glasbak op Instagram, een on-inspirerende quote, een selfie met de cassiere van de EkoPlaza. Deze oefening heeft bijna een mindfulness-achtige potentie. Gewoon voor een dag even het echte leven nabootsten in een zelf-reflexieve ode aan het perfecte leven. Laten we het met z’n allen gaan doen: #dagelijksleven. Kunnen we daarna direct Facebook’s nieuwe Social Graph zoekfunctie uitproberen. Ik begin alvast! Ik wed dat we binnen no-time weer verlangen naar de perfect-only filter. 

Karlijn Marchildon

(illustratie: KM /'13 voor MT)
 

Karlijn Marchildon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken