Dossier Digital factcheck

Dossier Digital factcheck
  • Online
  • 23 mrt 2022 @ 10:49
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • MarketingtechnologyMarketing

Nieuw in 2022! In elke editie van MarketingTribune het 'Dossier’: ouderwetse naam, actuele thema’s. In editie 03 het Dossier Digital factcheck. MarktingTribune zet de digitale historie op een rij, prikt luchtbellen door en benoemt wat wél relevant is voor ons vak.

Een veredelde telmachine met ponskaarten, dat was de eerste opzet van de computer omstreeks 1830. De eerste computer die enige gelijkenis toonde met wat we tegenwoordig als ‘computer’ beschouwen werd in 1939 gebouwd, werkend met elektriciteit en gebruikmakend van het binaire stelsel. De computer en het gebruik ervan zijn een lange weg gekomen sinds die tijd en niet meer weg te denken uit het leven van alledag. Elke dag komen er nieuwe mogelijkheden die ‘alles op zijn kop zetten’. De praktijk is weerbarstiger. MarketingTribune zet de belangrijkste trends op een rijtje.

Marketing anno 2022 kan niet meer zonder computers en, belangrijker nog, internet. Het wereldwijde web biedt niet alleen de mogelijkheid doelgroepen direct en zonder al te hoge kosten te benaderen, maar ook om enorme hoeveelheden gegevens over diezelfde doelgroep te verzamelen. De technische ontwikkelingen gaan razendsnel en de termen stapelen zich op: Artificial Intelligence, Augmented Reality, Virtual Reality. Naast al die technische termen zijn er de diverse manieren waarop marketeers hun doelgroep kunnen bereiken: e-mailmarketing, social media en websites. Dan zijn er nog de iets minder zichtbare kanten van online marketing: Search Engine Marketing - SEM, waarbij zo optimaal mogelijk gebruik wordt gemaakt van zoekmachines - en het verzamelen van data via bijvoorbeeld Google Analytics of informatie via cookies.

Wet- en regelgeving
Techniek ontwikkelt zich nog steeds in een razend tempo, wet- en regelgeving hobbelen daar achteraan. Dat wil niet zeggen dat wet- en regelgeving geen invloed hebben. Met name Europese wetgeving lijkt bezig met een inhaalslag op twee fronten: het inperken van de macht van de techreuzen - bijvoorbeeld Google en Facebook - en het verbeteren van de privacy voor gebruikers. En die regelgeving kan zeker invloed hebben op marketeers.
Meer dan de helft van alle websites wereldwijd - 56,7% volgens W3techs.com - maakt gebruik van Google Analytics om het internetgedrag van hun bezoekers te analyseren. Maar Google Analytics ligt onder vuur. Een Oostenrijkse toezichthouder stelt dat Analytics niet aan de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, voldoet. De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt doet op dit moment onderzoek naar aanleiding van een tweetal klachten en dat kan, als uiterste consequentie, leiden tot een algeheel verbod van Google Analytics. Hoewel de soep misschien niet zo heet wordt gegeten: het kan ook zijn dat een simpele aanpassing van Analytics voldoende is, of dat de ACM de klachten verwerpt.

Cookies
Andere mogelijke beperkingen die in de digitale lucht hangen zijn een mogelijk verbod op pop-ups die vragen om toestemming om cookies te mogen plaatsen en het blokkeren van zogenaamde third party cookies. Deze cookies worden door websites op de computer van de gebruiker geplaatst en zijn door alle andere websites te lezen, waardoor inzicht in het surfgedrag ontstaat. Sinds 2020 is de Apple-browser Safari standaard ingesteld om deze cookies te blokkeren en de Google-browser Chrome gaat deze cookies in 2023 ook gefaseerd blokkeren. Nick Botter, Chief Innovation Officer & Retail Lead Noord-Europa bij Salesforce: ‘De belangrijkste digitale ontwikkeling voor marketeers is het verdwijnen van cookies. Het verdwijnen van third party data betekent dat marketeers anders zullen moeten omgaan met data, in vergelijking tot wat ze de afgelopen jaren gewend zijn geweest. Het wordt voor merken belangrijker om in te zetten op loyaliteit en om communities te bouwen. De markteer zal daarom ook terug moeten gaan naar de kern: waar staan wij voor als merk? Wat zijn onze kernwaarden? Platte sales en pure focus op datagedreven advertenties zijn simpelweg niet meer van deze tijd. First party data wordt belangrijker en daarvoor is een oprechte binding met de doelgroep nodig.’ Botter vervolgt: ‘Naast de limieten die worden gesteld door wet- en regelgeving, moet de marketeer zich ook afvragen: ben ik wel ethisch verantwoord bezig? Dat je bepaalde dingen kunt doen, betekent niet dat je het ook moet doen. Klanten benaderen met “abandoned cart”-berichten bijvoorbeeld. Dit kun je doen en statistisch gezien kan het nog voordeel opleveren ook. Maar het kan als opdringerig worden ervaren en het draagt niet bij aan de binding van je klant.’


The Matrix
In de sciencefictionboeken van vroeger konden ruimteschepen sneller dan het licht reizen, maar de computer was nog een enorm grote machine en het internet was helemaal niet voorspeld. Anno 2022 heeft de gemiddelde smartphone een processorcapaciteit en een geheugengrootte die eind vorige eeuw onvoorstelbaar waren. Dat maakt voorspellen een hachelijke zaak. Dat AI en algoritmes de toekomst hebben, is dan weer niet zo’n grote gok. Beide zijn in de huidige digitale praktijk al diep verankerd: denk maar aan de predictive tekst in je smartphone - die overigens altijd het verkeerde woord spelt. Maar welke vorm met name AI zal krijgen, is lastiger te voorspellen. AI is in staat zichzelf aan te passen als de controle wordt losgelaten (zie kader AI-experiment Facebook loopt uit de hand). Of dat nu meteen leidt tot losgeslagen computers en moordende en plunderende robots valt te betwijfelen, maar enige controle kan geen kwaad. Het verkeerd toepassen van algoritmes kan zeer ongewenste gevolgen hebben, zoals ‘discriminerende’ algoritmes van de overheid al hebben laten zien.
Metaverse is een andere ontwikkeling, waar vooral Meta, het moederbedrijf van Facebook, sterk op inzet. Metaverse is een virtuele wereld waarin de bezoeker met behulp van een Virtual Reality-bril en handschoenen rond kan lopen, handen kan schudden en virtuele objecten kan verplaatsen. Ideaal voor games, maar ook te gebruiken voor meetings, congressen of het rondkijken in een virtuele showroom. Bedrijven als Salesforce (meetings) en Dept Agency (virtuele campus) gebruiken Metaverse ook al, waarmee de virtuele werkelijkheid uit de filmserie The Matrix een stap dichterbij is gekomen.

Onderbuikgevoel
De mogelijkheden zijn enorm en de technologie gaat verder en verder. De tijd dat marketeers op gevoel aan de slag gingen is voorbij. Of toch niet? Botter: ‘Juist nu het creëren van een sterk merk steeds belangrijker wordt, is het belangrijk om dicht bij het gevoel te blijven dat centraal staat bij jouw merk. Wie ben je nou echt? Door optimalisatie van data verdwijnen de unieke karakteristieken van veel merken. Je ziet dat veel webshops volledig zijn ingericht om een zo efficiënt mogelijke transactie te bewerkstelligen. Juist door als marketeer ook te luisteren naar je onderbuikgevoel en intuïtie draagt eraan bij dat je merk uniek en authentiek blijft.’
Dat betekent niet dat marketeers nieuwe digitale ontwikkelingen moeten negeren. ‘Als merk moet je goed nadenken over welke ontwikkeling aansluit bij de identiteit van je merk en je doelgroep. Sommige trends zullen heel goed passen bij het ene merk, sommige heel goed bij het andere merk. Op korte termijn inhaken op een trend die eigenlijk totaal niet bij je merk past, dat houdt natuurlijk niet lang stand. Het gaat er dus niet zozeer om of een trend het volhoudt op de lange termijn, maar of de trend aansluit op de langetermijndoelen van je merk.’ Botter vervolgt: ‘Go beyond the gimmick. Metaverse zal op de lange termijn veel beter passen bij een kledingmerk dan bij een financiële instelling. Gucci heeft bijvoorbeeld al een volledige winkelervaring neergezet waarbij je in Metaverse de winkel kunt bezoeken en daar je nieuwe Gucci-tas kunt bekijken en uiteindelijk ook kan kopen.’ 

Dit gedeelte van het Dossier Digital Factcheck is geschreven door Michiel van Zaane en verscheen eerder in MarketingTribune 03, 2022.


Enkele voorbeelden uit de praktijk laten zien hoe digitale innovatie retailmarketing en de klantervaring beïnvloedt en kan verrijken. Maar ook welke uitdagingen je als merkenbouwer nu op je pad vindt.

Begin met denken vanuit je merk, vanuit je formule en inventariseer daarna de digitale mogelijkheden en middelen die daarbij passen. Dit lijkt onder de door ons geraadpleegde retailexperts de communis opinio.

‘Bij Dirk van den Broek zien wij absoluut de waarde in van digitale innovatie en implementeren wij dit in de fysieke winkels’, reageert Marcel Huizing, algemeen directeur Dirk van den Broek. Bewust rent zijn retailketen niet blindelings achter elke digitale hype aan. ‘Hoewel we zien dat de supermarktbranche verandert door webwinkels en flitsbezorgers, zetten we bij Dirk echt in op goede stenen winkels die toegankelijk zijn voor iedereen. Veel supermarkten gaan mee met elke digitale trend in de branche. Zij berekenen vervolgens de kosten die daarmee gepaard gaan door aan hun klanten. Bij Dirk is het een bewuste keuze om dit niet te doen, zodat we onze belofte van de scherpste prijzen kunnen waarborgen.’

Tips voor winkeluitbreiding
Bij Dirk staat de klantwaardering voor de prijs/kwaliteitverhouding, voor de service en de gezelligheid die hoort bij boodschappen doen op nummer een, legt Huizing uit. ‘Daarom kiezen wij ervoor om te investeren in het optimaliseren van de fysieke winkelervaring van onze klanten, waarvan digitale innovaties een onderdeel zijn. Bijvoorbeeld door het bieden van zelfscanoplossingen voor de klant, zoals Scan & Go waarbij de klant bij een betaalpaal zelf boodschappen kan afrekenen.’
Om buiten de fysieke winkels in contact te blijven met de klanten en hen te betrekken bij de bedrijfsvoering, heeft de website van Dirk een pitchlijn in het leven geroepen waar klanten suggesties, ideeën en tips kunnen indienen over producten en leuke projecten, vertelt Huizing. ‘Daarnaast hebben wij de ambitie om ons winkelbestand flink uit te breiden en kunnen mensen het via het emailadres “hiergraag@dirk.nl” laten weten als ze geschikte locaties kennen of een Dirk in de buurt willen.’

Merkwaarde van een virtuele schoen
Intussen gaat het aan de virtuele retailkant snel. Sinds Mark Zuckerberg in oktober 2021 aankondigde dat het moederbedrijf Facebook zich gaat richten op Metaverse, de driedimensionale versie van het internet, heeft een aantal bekende merken zich gestort op de virtuele verkoop, signaleert Bas Kist van bureau Chiever. ‘Zo biedt Gucci virtuele handtassen aan en kun je inmiddels digitale sneakers bij Adidas en Nike kopen. De handel in deze digitale producten gaat onder andere via NFT’s: non-fungible tokens, een niet-vervangbaar eigendomscertificaat. Hoewel Metaverse natuurlijk nog in de kinderschoenen staat en het onmogelijk is te voorspellen waar het heen gaat, moeten merkhouders toch alert zijn. Als je je met je merk in deze wereld gaat begeven, is het van belang goed na te denken over eventuele consequenties voor je merkbescherming, want een virtuele schoen is toch wat anders dan een echte.’

Klanten AH ‘digital savvy’
Tegelijkertijd worden retailklanten steeds handiger in het gebruik van digitale snufjes. 83% van de Nederlandse consumenten gebruikt bijvoorbeeld al een supermarkt-app, blijkt uit recent onderzoek van PanelWizard, waaruit Albert Heijn eigen cijfers heeft geabstraheerd. Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: ‘Veel wat klanten tegenwoordig doen, kan of is digitaal. Van folders doorbladeren en recepten zoeken tot boodschappen doen en zegels sparen. Met technologie bieden we onze klanten gemak en voordeel en kunnen we ook steeds relevanter advies geven. Daarom investeren we fors in allerlei technologische vernieuwingen en zijn we inmiddels getransformeerd tot een food- & tech-bedrijf.’
Voor veel consumenten (79,5%) speelt gemak - alles op één plek - een (grote) rol in het gebruikmaken van digitale tools bij de dagelijkse boodschappen. Consumenten die supermarkt-apps gebruiken doen dit vooral om aanbiedingen te bekijken (bijna 60%). Daarnaast zoekt zo'n 28% naar recepten. Van Egmond: ‘In de Mijn AH-app heb je alles bij de hand: je bonuskaart, je boodschappenlijstjes, je kassabonnen, je zegels en al je favoriete recepten. Omdat we de app steeds relevanter hebben gemaakt voor onze klanten, blijft het gebruik toenemen. De app heeft nu ruim drie miljoen actieve appgebruikers per maand. Zij gebruiken de app zo'n vier keer per week en rond 17.00 uur wordt de app het drukst bezocht.’

Albert Heijn ziet het aantal klanten dat digitaal zegels spaart stijgen. Binnenkort start AH een samenwerking met Seniorweb, om ook iets oudere klanten meer vertrouwd te maken met de digitale mogelijkheden.

Digitale oplossingen versus het personeelstekort
Digitale ontwikkelingen kunnen ook te hulp schieten bij het oplopende personeelstekort. ‘China experimenteert met virtueel personeel’, signaleert de South Chinese Morning Post, (26 januari 2022), die de benoeming van een AI-robot tot ‘Topwerknemer van 2021’ exemplarisch vindt. In Nederland hobbelen we niet achter de ontwikkelingen aan. Peter Philips, werkzaam bij Eneco als Customer Experience-manager en expert op het gebied van digitalisering in klantcontact, integreren van chatbots en andere innovatie-oplossingen voor selfservice, ziet voornamelijk kansen. ‘Waar eerst soms tientallen medewerkers van een bedrijf met een headset op hun hoofd klaar zaten om vragen van klanten te beantwoorden en klachten op te lossen, doen digitale kanalen steeds vaker hun intrede. Veel bedrijven en organisaties lieten de afgelopen jaren de telefoon voor wat het was en stapten voor hun contact met klanten over op social media en chatbots.’
Door je klantcontact slimmer digitaal te organiseren, kun je volgens Philips een nieuwe generatie bereiken, kun je meer tijd en ruimte voor antwoorden scheppen en kun je de klant veel zelf laten regelen, wat weer personeel scheelt. Ook in de horeca scheelt digitalisering al snel een ober of twee. De mogelijkheden lijken schier eindeloos, zeker wanneer je je oor te luisteren legt bij IT-aanbieders en consultants in ‘digitale transities’.
Maar menselijke warmte en attentie in de retail blijft - zoals in zoveel andere sectoren - onvervangbaar. Zoals Dirk-directeur Marcel Huizing het zegt: ‘Niet alle innovaties ondersteunen het winkelgemak of winkelplezier van onze klanten.’

En dat blijft goed om te onthouden.

Dit gedeelte van het Dossier Digital Factcheck is geschreven door Peter van Woensel Kooy en verscheen eerder in MarketingTribune 03, 2022.

AI

Aan welke knoppen kun je draaien als marketeer om je digitale strategie uit te voeren. MarketingTribune zet er negen op een rij en geeft een korte uitleg. Ten eerste de knop Artificial Intelligence oftewel kunstmatige intelligentie. Computers voeren hierbij taken uit waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. Er bestaan twee versies. Narrow AI is al flink in ons dagelijks leven ingeburgerd, denk aan zoekmachines, spamfilters, robotstofzuigers of -grasmaaiers. Narrow AI heeft zich in rap tempo ontwikkeld en wordt nu ingezet bij gezichts- en stemherkenning, het signaleren van patronen en het doen van onderzoek. Dit biedt marketeers kansen voor microtargeting en persoonlijke services. Daarnaast is er General AI, de volledig ontwikkelde kunstmatige intelligentie die los van de mens kan bestaan. Klinkt nog als science fiction, maar is er al. Tricky business, in China ingezet voor gedragscontrole. Lees hier meer over AI.   (PvWK)

Machine Learning

Deze knop is eigenlijk een onderdeel van AI. Machine Learning leert computers hoe taken uit te voeren door te leren van Big Data in plaats van dat ze er expliciet voor worden geprogrammeerd. Geavanceerde algoritmen helpen bij het ‘zelf leren’. Hoe meer data toegankelijk zijn voor de ingezette algoritmen, hoe meer ze kunnen leren. Van de praktische toepassingen door marketeers zijn in het dagelijks leven talloze voorbeelden te zien. Denk bijvoorbeeld aan productaanbevelingen op Amazon, gezichtsherkenning op Facebook en de suggesties voor de snelste route op Google Maps. Lees hier meer over Machine Learning.   (PvWK)

Metaverse

Deze knop betreft een nieuwe, digitaal gecreëerde realiteit waarin je je kunt voortbewegen, communiceren et cetera. Kan er realistisch uitzien, maar ook futuristisch en sprookjesachtig. Volgens DutchCowboys gaat de markt nog enorm groeien. De verwachting is dat het de komende vijf jaar naar een waarde van 667 miljard euro gaat. Marketeers kunnen met een eigen Metaverse-omgeving hun merk een nieuwe dimensie geven. Wie er nu mee begint geniet nog first mover advantage. Lees hier meer over de Metaverse-markt.   (PvWK)

Augmented Reality

Every organization needs an Augmented Reality strategy’, schreef Harvard Business Review in 2017. Ben jij al zover? AR is een hulpmiddel waarbij extra informatie wordt toegevoegd aan een fysieke omgeving, vaak in de vorm van een bril. Je loopt bijvoorbeeld door een winkelstraat en in je bril wordt informatie geprojecteerd over welke winkel waar zit, hoe laat ze open zijn et cetera, maar ook bijvoorbeeld vertrektijden van bussen als je naar een bushalte kijkt. Een interne cockpit dus, maar wel wat omslachtig bij te groot formaat AR-helm. Google Glass vormde een paar jaar geleden een hip alternatief, maar heeft uiteindelijk niets gedaan. Kansrijker is intussen dat de smartphone of de tablet een AR-verlengstuk wordt. Marketeers kunnen hiermee hun dienstverlening en merkbeleving verrijken in de taal van digital natives. Lees hier meer over AR.   (PvWK)

Internet of Things

Deze knop betreft ‘slimme’ apparaten die met elkaar communiceren, bijvoorbeeld een ijskast die aan je smartphone doorgeeft dat de melk op is. Een retailer, zuilvelmerk of flitsbezorger kan daar dan op aanhaken, ook via locatiekenmerken, met een aanbieding in de buurt. Aansluiting op devices via ‘IoT’ levert enorm veel data op die nuttig kunnen zijn voor marketeers. De privacygevoeligheid moet goed worden afgekaart en zulke apparaten zijn potentieel gevoelig voor hackers, zie ook de overheidscampagne via de QR code. Lees hier meer over de bescherming van ‘slimme’ apparaten.  (PvWK)

Algoritmes

Een algoritme is niets anders dan een eindige set instructies voor het bereiken van een doel. Als je het op die manier bekijkt, is een recept voor het koken van een lekkere maaltijd ook een algoritme, maar de term zal toch vaker met getallen en computers geassocieerd worden. Een (mede) door de marketeer gedefinieerd algoritme kan helpen op een slimme manier door gigantische ladingen data de best mogelijke oplossing te vinden, in zo min mogelijk stappen, met zo min mogelijk rekenkracht. Dankzij een algoritme hoef je geen of minder inzicht in het probleem te hebben om het zelf te kunnen oplossen. Wanneer je het bepalen van algoritmes volledig overlaat aan je IT-afdeling of aan externe Big Tech, is het geen knop waar je als marketeer aan kunt draaien. Check hoe je via paid, owned en earned media de algoritmes met invloed op jouw merk eventueel toch kunt bespelen. Lees hier meer over algoritmes.   (PvWK)

Social Media

Deze zijn een feit en hebben zich ondertussen diep geworteld in de (digitale) samenleving. Je ziet wel verschuivingen in gebruik van het ene ‘medium’ naar het andere, bijvoorbeeld jongeren die van Facebook vertrekken naar TikTok of Instagram. Moet je als marketeer inzetten op marketing via alle platforms? Of moet je inzetten op segmentering? En hoe zit het met ad fraud? En dan is er nog een moreel aspect: social media in het algemeen hebben een behoorlijke invloed op de publieke opinie en bevatten veel nepnieuws. Waar begint en eindigt de vrijheid van meningsuiting op de socials en wil je je daar als marketeer mee bemoeien zonder al te ‘woke’ te worden? Hoe beland je op een plek die goed aansluit op je merkstrategie? Via influencers kiezen ook veel merken voor de strategie van loslaten en ‘be good and let somebody else tell it’. Voornamelijk communiceren via de eigen website is voor diverse merken de ijdele hoop als alternatief voor ‘socials’, maar strandt meestal op beperkt bereik, tenzij je zelf een (volgens Google betrouwbaar) nieuwsmedium bent zoals MarketingTribune 😉. Lees hier het rapport Social media at a crosssroads van het Massachusetts Institute of Technology (april 2021) voor een uitstekende update over deze knop.   (PvWK)

Blockchain

Blockchain is onderdeel van onze digitale toekomst, stelt Rudolf van Ee (founder BCNL), op de achterflap van het nieuwe boek Bouwen aan digitaal vertrouwen (2022). De mechanieken van Blockchain worden hierin helder uitgelegd en goed gekoppeld aan praktijkcases. Blockchain is in de definitie van de Consumentenbond een nieuw soort database, waarin transacties opgeslagen kunnen worden. Dat kunnen allerlei soorten transacties zijn. Het vormt een ‘onkraakbare ketting’, waarmee marketeers de herkomst van producten of diensten kunnen garanderen of bijvoorbeeld nieuwe verzekeringsvormen kunnen aanbieden. Onhandige papieren contracten en documentatie kunnen via Blockchain vervangen worden door veilige en slimme elektronische documenten. Dat kan veel processen en klantcontact efficiënter maken, wat weer kansen biedt voor de marketeer. Lees hier meer over veilig internetten met Blockchain.   (PvWK)

Crypto

Cryptovaluta vormen de bekendste Blockchain-toepassing (zie ook knop Blockchain). Er zijn al honderden verschillende Cryptovaluta zoals Bitcoin, Ethereum en Litecoin. Elk heeft weer een eigen variant van een Blockchain-database, waarbij tussenkomst van een financiële instelling overbodig is. Dat maakt transactieprocessen veel efficiënter en sneller, stelt de Consumentenbond. Voor marketeers komt deze snelheid van pas in de ‘purchase’-fase. De volatiliteit van de Cryptovaluta maakt deze betaalwijze echter minder aantrekkelijk binnen een marketingstrategie. Tesla-CEO Elon Musk kan wel wat missen en flirt met de Dogecoin als betaalmiddel voor merchandising. Believers zien in Crypto de currencies van de toekomst. Intussen kijken iets voorzichtiger marketeers de kat uit de boom door innoverende ontwikkelingen als NFT’s (digitale kunst) en digitaal centraal bankgeld (CBDC’s) gelieerd aan Crypto te volgen. Via de vakpers natuurlijk, ook online 😉. Lees hier meer over Cryptovaluta.   (PvWK)

Robbie de robot helpt supermarktklanten op weg
Bezoekers van een Delhaize-supermarkt in het Belgische Lede kunnen assistentie inroepen van een heuse robot: Robbie. Robbie kan aangeven waar producten staan en de klant ook begeleiden naar het juiste schap. Robbie is een proefproject van leverancier Nestlé en de Belgische softwareleverancier DeDuCo, die ook voor het ontwerp tekende. De bedoeling is dat robots zoals Robbie aangepast kunnen worden voor elk soort winkel. Het Belgische softwarebedrijf verwacht een structurele rol voor robots in de toekomst. ‘Zoals er 30 jaar geleden voor personal computers een structurele rol weggelegd was, is deze er nu ook voor robots in verschillende omgevingen, waaronder winkels.’ Het bedrijf ziet nog wel beperkingen: ‘Het is niet de bedoeling dat de robot op termijn een mens vervangt. Rekken aanvullen en complexere taken uitvoeren kan hij niet en indien de robot dit in de toekomst zou kunnen, dan vrezen wij dat de robot te veel plaats inneemt in de breedte om nog vlot tussen de rekken, consumenten, winkelkarren en winkelmedewerkers te kunnen navigeren. Ook voor kleinere winkels met een gangbreedte van ongeveer 1 meter 20 zal onze robot te groot zijn.’   (MvZ)

ROBOTA
Het woord ‘robot’ is afgeleid van het Tsjechische woord ‘robota’. Robota is het werk dat uitgevoerd wordt door een lijfeigene of slaaf en komt uit R.U.R., een toneelstuk van Karel Čapek. De robots in dat stuk zijn niet echte machines, maar mensachtige wezens die uit een chemische substantie worden gevormd. Net als het geval is in veel andere verhalen over robots loopt het ook hier fout. Alle mensen worden uitgeroeid, behalve eentje, een ingenieur die met zijn handen werkt, net zoals de robots. Hij wordt gespaard.   (NK)

AI-EXPERIMENT FACEBOOK LOOPT UIT DE HAND
In 2017 liep een experiment van Facebook met spraakrobots uitgerust met Artificial Intelligence niet geheel zoals gepland. Het duo, Alice en Bob, ontwikkelde binnen twee maanden een eigen variant van het Engels die voor de ingenieurs onbegrijpelijk was. De bedoeling was dat de robots met elkaar zouden onderhandelen over de waarde van bepaalde artikelen en uiteindelijk met mensen zouden kunnen spreken. Toen de algoritmes de vrije hand kregen, begonnen de robots herhalingen en codewoorden te gebruiken. Hoewel de onderzoekers het experiment fascinerend vonden, hebben ze er toch de stekker uitgetrokken.   (MvZ)

DE DRIE WETTEN DER ROBOTICA VOLGENS ASIMOV

Asimovs robotverhalen draaien vrijwel altijd om de door hem bedachte drie wetten der robotica, die veel invloed hebben gehad op latere science fiction en op het denken over ethiek in robotica. Deze wetten zijn:
►Een robot mag een mens geen letsel toebrengen, noch laten overkomen.
►Een robot moet door mensen gegeven orders uitvoeren, behalve als die orders in strijd zijn met de eerste wet.
►Een robot moet zichzelf beschermen, zover als dat niet in strijd is met de eerste en tweede wet.
Elementen uit de verhalen van Asimov zijn gebruikt in de speelfilm I, Robot uit 2004. Ook in deze film brengen de robots, op één na (foto), de hele mensheid in gevaar.   (NK)

SHOPPEN IN WALMART MET VR-BRIL
Na de introductie van online shoppen en enkele gerobotiseerde winkelkarretjes werkt supermarktketen Walmart aan een virtuele showroom op Metaverse. Klanten vullen dan vanuit hun luie zetel en met een VR-bril hun winkelkar. Behalve een bril kunnen consumenten een paar handschoenen aandoen, zodat ze ook items uit de rekken kunnen pakken. De producten die in de digitale winkelmand belanden, worden automatisch naar een distributiecentrum verstuurd. Intussen informeert een virtuele Walmart-medewerker jou als klant over aanbiedingen, dat de olie van je auto is ververst en dat je wellicht geen verse melk hoeft mee te nemen omdat jouw ijskast hem of haar net heeft verteld dat er nog melk genoeg is. Voorlopig gaat het nog om een proefproject en moeten de patentaanvragen nog worden goedgekeurd. Daarna kunnen consumenten de voordelen zelf uittesten. Voor de supermarktketen zou het een grotere opbrengst en minder uitgaven betekenen. Personeel en vastgoed zijn bijvoorbeeld enkele factoren waarop bespaard kan worden bij virtuele winkels. Walmart heeft ook grootse plannen met de introductie van een eigen cryptomunt en NFT’s [Non-Fungible Token, het bewijs van eigenaarschap op digitale kunst als een afbeelding of video, red.]   (SH)

EEN TYPISCH WEBSITEBEZOEK IN 2022

►Zie er maar achter te komen hoe je alle cookies afwijst behalve de essentiële.
►Klik de supportwidget weg, die vraagt of je hulp nodig hebt.
►Stop de auto-playing video.
►Sluit de ‘schrijf je in voor onze nieuwsbrief’ pop-up.
►Probeer je te herinneren waarom je ook alweer deze website wilde bezoeken.

Bron: Andy Budd via Twitter.

GEBRUIK VAN SOCIAL MEDIA IN NEDERLAND
Aantal Nederlanders dat gebruik maakt van social media

NIEUWSGIERIG
Welke van onderstaande Europese landen zijn het nieuwsgierigst naar Metaverse? Rafael Sweary, President & Co-Founder van Walkme.com, een Amerikaanse multinational op het gebied van SaaS (Software as a Service), deed er onderzoek naar: ‘De opkomst van Metaverse heeft een deur geopend naar de eindeloze mogelijkheden die de grenzen tussen de virtuele en fysieke wereld verder verkleinen. Hoewel Meta nog in de kinderschoenen staat, zijn sommige Europese landen er meer geïnteresseerd in dan andere. Enkele basisprincipes van Metaverse:
►Ondersteund door blockchaintechnologie zullen alle transacties die plaatsvinden binnen Metaverse openbaar, traceerbaar en dus veilig zijn.
►Metaverse zal een zeer realistische ervaring zijn waarbinnen gebruikers verschillende aspecten zelf kunnen regelen, zoals kleur, verlichting en objecten die ze tegenkomen.
►Aangezien Metaverse niemands eigendom is, kunnen gebruikers er op elk moment en overal ter wereld gebruik van maken. Er zijn ook geen capaciteitslimieten voor de hoeveelheid mensen die Metaverse tegelijk gebruiken.
►Metaverse is eindeloos, altijd actief en kan niet worden gereset of losgekoppeld. Evenzo zijn er geen beperkingen voor het soort industrieën of activiteiten dat in Metaverse kan plaatsvinden.’   (NK)

Robotstofzuiger
3% van de Nederlandse huishoudens is van plan een robotstofzuiger te kopen. Dit betekent dat het aantal huishoudens met een robotstofzuiger kan groeien tot 800.000 in 2022. iRobot is marktleider in deze categorie en de meeste robotstofzuigers worden via Bol.com gekocht. Dit blijkt uit de 5e editie van de Smart Home Monitor, een onderzoek van Multiscope onder ruim 5.200 Nederlanders.
De Roomba-robotstofzuigers van iRobot hebben een marktaandeel van 35%. Daarachter volgen de merken Dirt Devil (8%), Xiaomi (7%), Medion (6%) en Kärcher (4%).
Nederlanders bestellen robotstofzuigers voornamelijk bij Bol.com (20%). Coolblue (9%) en Mediamarkt (7%) volgen op plek twee en drie. In mindere mate worden robotstofzuigers gekocht bij Blokker (4%), Amazon (3%), ROBBshop (2%), BCC (2%) en Expert (1%).   (NK)

De Smart Home Monitor doet onderzoek naar de status van domotica in Nederland. In het onderzoek zijn 5.262 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

Anna van ABN AMRO
Bij klantcontact wordt al door veel bedrijven AI ingezet. Zo streeft ook ABN Amro er naar om een persoonlijke bank in het digitale tijdperk te zijn en maakt dit mogelijk met behulp van hun persoonlijke en geautomatiseerde assistent Anna. Zij is 24/7 beschikbaa, stuurt klanten naar de juiste afdeling en verhoogt hun digitale redzaamheid, door ze als gids door hun online journey te begeleiden. Ook voert ze daadwerkelijk acties voor de klant uit, bijvoorbeeld het aanpassen van een adres. Tot slot heeft Anna de kracht om op grote schaal persoonlijk en relevant te zijn, onder andere doordat ze proactief gesprekken kan starten met bepaalde klantgroepen. Afgelopen jaar voerde Anna 1 miljoen gesprekken en 90% bleef binnen het chatkanaal. Hun geheim achter het echt tot leven laten komen van AI? Daarover lees je meer in het uitgebreide artikel van Wendy Meijerink van ABN AMRO op customerfirst.nl.   (RB)

 

 

 

 

 

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken