KLM onderzoekt potentie ChatGPT voor klantcontact

KLM onderzoekt potentie ChatGPT voor klantcontact
  • Online
  • 16 feb 2023 @ 08:13
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft ChatGPT, het taalmodel van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Zo is de kunstmatige intelligentie op 14 februari, Valentijnsdag, gebruikt voor een gepersonaliseerde campagne.

Via een link konden klanten, fans en volgers een (liefdes)brief maken voor hun geliefde(n), vrienden of collega’s laten maken. Na het beantwoorden van zeven korte vragen maakte KLM een gepersonaliseerde (liefdes)brief op basis van de ingevulde antwoorden. Als extra optie kon de klant een (liefdes)brief laten genereren door ChatGPT. Met deze functie kreeg de klant een (liefdes)brief voor zijn of haar geliefde(n), vrienden of collega’s die iedere keer anders is, gegenereerd met behulp van kunstmatige intelligentie. De campagne leverde positieve reacties op en boekte goede resultaten:

•             2.500.000 mensen hebben de Valentijnsdagcampagne gezien op sociale media en via de nieuwsbrief.

•             In 12 uur tijd hebben 32.500 mensen de landingspagina bezocht om een liefdesbrief te maken.

•             Het sentiment is positief in 50 verschillende markten, gemeten aan de hand van positieve comments die betrekking hebben op de campagne en positieve feedback op de nieuwsbrief.

KLM wil de mogelijjkheden en kansen van ChatGPT voor het klantcontact verder onderzoeken. KLM maakt al sinds 2016 gebruik van technologische innovaties zoals kunstmatige intelligentie om klanten sneller en beter van dienst te zijn. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met LiveWall.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken