Eneco stopt met claim 'sneller klimaatneutraal' op verzoek ACM
- Algemeen
- 2 mei 2024 @ 10:31
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 2 mei 2024 @ 10:31
- Michiel van Zaane
Na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) stopt energieleverancier Eneco met het gebruik van de slogan ‘Sneller klimaatneutraal’ in hun reclames. De ACM ziet deze duurzaamheidsclaim als mogelijk misleidend.
Het gebruik van deze algemene claim kan voor onduidelijkheid zorgen bij consumenten over de specifieke duurzaamheidsvoordelen van producten van Eneco. Ook is het niet duidelijk dat het gaat om een ambitie voor het jaar 2035. Eneco heeft toegezegd deze claim niet meer te gebruiken in uitingen richting consumenten.
Renske Fikkers, waarnemend directeur Consumenten van de ACM: ‘Een valkuil bij het formuleren van duurzaamheidsambities is het gebruik van algemene, vage termen zoals klimaatneutraal, CO2-neutraal of duurzaam. Vage claims maken het lastiger om de ambities van verschillende bedrijven met elkaar te vergelijken. Om een goede keuze te maken moet het voor consumenten duidelijk zijn wat bedrijven echt gaan doen. We dagen bedrijven uit om zo concreet mogelijk te informeren over hun duurzaamheidsambities. Het is heel goed dat Eneco deze stap nu zet. Hopelijk volgen andere bedrijven dit voorbeeld.’
Ook als een bedrijf een duurzaamheidsclaim kan onderbouwen, moet de claim duidelijk en specifiek zijn. Zo heeft Eneco wel een onderbouwd plan voor hun CO2-reductie en geeft daar ook uitvoering aan. Dit juicht de ACM toe. Maar een onderbouwing rechtvaardigt niet dat een bedrijf een vage claim kan doen. De consument kan hieruit niet opmaken welke duurzaamheidsinspanningen Eneco daadwerkelijk doet. Daarom heeft Eneco de ACM toegezegd te stoppen met het gebruik van de claim ‘Sneller klimaatneutraal’ in zijn communicatie naar consumenten. Wel blijft het bedrijf communiceren over zijn ambitie voor bijvoorbeeld interne doeleinden.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- NS lift mee met songfestival met oproep internationale reizigers
- Bezint eer ge begint
- Uefa lanceert #LightYourFire-campagne met song ‘Fire’
- Toyota Nederland start wervingscampagne 'De snelste...
- ID&T Group en Unilever breiden samenwerking in experience...
- Etos herinnert iedereen aan Moederdag tijdens voetbal
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing