Jouw Twitter heeft een flinke fittie nodig!

  • Online
  • 10 apr 2014 @ 09:01
  • Link
  • Patrick Petersen
    Patrick Petersen

    consultant, oprichter
    Bureau AtMost
  • Social media

Twitter is het snelle - en onlangs restylede - sociale netwerk met miljoenen tweets per dag. Twitter draait om meningen, inzichten en diaogen. Perfect voor een doorsnee 'social' van Neerlands bodem. Een harde kern van tweeps zorgt daarbij voor een meerderheid aan tweets. In Nederland is Twitter vooral hét zeurnetwerk. Zeuren over tv-programma's. Zeuren over die servicevraag die niet snel genoeg wordt beantwoord en zeiken over je baas die dagelijks old skool aan het zeiken is. Tweeps die nauwelijks eigen boeiende content kunnen bieden in de timeline zeiken collega-tweeps af die dat wel kunnen en willen.

Van dialoogchannel naar contentdump
Twitter begon ooit met de vraag: Wat ben je aan het doen? Tegenwoordig is Twitter de snelle manier van netwerken of snel oordelen. Traditionele marketeers hebben subtiel Twitter gebruikt om bij te scholen. De dump van content, discussies, tips, meningen en beoordelingen is enorm en is voor menig participant een zelfstudie of werkt als sociale therapie.

Projectie
Met een beetje vrouwelijke competentie herken je dagelijks de grote hoeveelheid projectie in de twittertimeline. Ben jij positief in de timeline? Azijnpissers - soms verkleed als eierhoofd - zouden jou weleens in hun vizier kunnen hebben. Social media-targeting is het, maar dan anders. Jij steekt namelijk met je kop boven de tijdlijn uit. Waar het Neerlands zeiken ons als virtueel volkje bij elkaar houdt, lijkt het afzeiken zijn intrede te doen op het gevogeld netwerk.

Goede fittie
Twitter is het netwerk dat op zijn tijd goed is voor een goede fittie of een gezonde discussie. Destructief en constructief. Waar gezonde dialogen een interactief platform kleur kunnen geven, lijken de negatieve fitties veel tweeps weg te jagen. Terecht. De opbouwendheid is bij sommige 'dialoogdeelnemers' ver te zoeken. Wellicht zijn dit redenen waarom jongeren liever naar een 'gewone' messenger gaan. Steeds vaker gaan zij Instagrammend en Snapchattend door het leven. Het verlangen naar een betere filtering is aanstaande, het massaal ontvrienden lijkt op dit moment lastig te stoppen. De invloedscores zouden een welkome upgrade verdienen door positieve dialogen en tweeps rijkelijk te belonen. Want, laten we eerlijk zijn, wat voor een social influencer ben jij als je vooral negativiteit brengt in de timeline?

Stiller podium
Het lijkt stiller te worden op Twitter. Meningen zijn er nog maar de harde visies met lef lijken te zijn verdronken in de mainstream. De harde kern duikt regelmatig op maar de aanwas lijkt niet te kunnen aarden in de snelle microblog. Stap je nu pas in dan heb je een hoop voorspel gemist. Leuk, sociaal voorspel en veel frisse opwinding. Deze opwinding lijkt voorbij. De vervlakking duikt op als mainstream contentdumper. Het lef ontbreekt om de boel nieuw elan mee te geven. Zalen zitten vol, maar de vrijwillig acteurs stappen steeds sneller van het podium af. Het publiek kijkt weg en klapt nauwelijks meer voor een optreden. Openlijk een mening geven die op de massa inbeukt is - in deze lastige economie met hoge werkloosheid - not done. Virtuele leiders verdwijnen anoniem in het publiek.

Sorry, u boeit niet!
Ooit maakte juist die scherpte in dialoog en enorme opwinding Twitter zo bijzonder. Maar weinig deelnemers kunnen tegenwoordig echt boeien (en binden) in de timeline. Contentmarketing en contentstrategie moeten dit onder aanvoering van storytelling weer nieuw leven inblazen. Dat Twitter is verworden tot het 'afvoerputje' van de social media is dan weer overdreven. Dat de harde kern Twitter als chat gebruikt is een feit. Net als dat velen zich als toeschouwer gedragen en spijtig maar weinig participeren. Volg duizend tweeps en je zult maar met een klein deel daadwerkelijk in dialoog zijn. Ook organisaties en merken ondervinden dit. Het gedrag is niet anders dan de vragenstellers in een groot publiek bij zomaar een publiek optreden. Niemand durft en public af te gaan door een vraag te stellen die weleens verkeerd zou vallen. De betrokkenheid mag kan het best worden geduid als ‘beperkte betrokkenheid’.

Het niveau
Zo wordt Twitter een sociaal netwerk onder ons niveau. We zijn door de gebruikerservaring allemaal social media-profs geworden en kijken uit naar de professionalisering van social marketing. De drempel is zo laag geworden dat de marktwerking en scheiding tussen creators en leechers amper functioneert. Het niveau wordt niet bepaald door het continu pluggen van zomaar wat content maar door het delen van content die écht engaged. Opzienbarende discussies, uitlokkende meningen, content die zich 100% voor curatie leent of vergaande initiatieven tot crowdsourcing of collaboratie.

Zonnige social media draait om lef!
De frisse generatie van social media-gebruikers zal een generatie zijn waarbij harde keuzes worden gemaakt. Keuzes gekleurd door lef. Keuzes met focus op de kwaliteit, het online bereik en een doordachte contentaanpak. De optimale combinatie van contentstrategie en channel vormt daarbij een succesvol duo. Het wordt de 'Passie en Adriaan' van de toekomst. De content is jouw sleutel. Kijk goed wat jij opent met jouw passie. Jouw positieve houding lokt een soortgelijke houding uit en wordt hét motto van een boeiende timeline in een zonnig en sociaal 2014!

Patrick Petersen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken