Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


Heineken opent vergeten daken met Rooftop Revival
Heineken lanceert met Rooftop Revival een nieuwe wereldwijde campagne die vergeten stedelijke ruimtes nieuw leven inblaast. In Seoul werden verlaten daken omgetoverd tot bruisende ontmoetingsplekken, waar duizenden stadsbewoners samenkwamen voor muziek, kunst en culinaire ervaringen.

Wehkamp introduceert nieuwe merkidentiteit
Wehkamp heeft haar nieuwe merkidentiteit gelanceerd: ‘Altijd Wehkamp, sinds 1952’. Daarmee wil het online warenhuis de blijvende relevantie en het vertrouwde gevoel benadrukken dat het merk al bijna 75 jaar lang biedt.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #3 met Sander de Klerk van The Good Roll
Hoe combineer je zakelijk succes met maatschappelijke impact? In de derde aflevering van de podcastserie The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Sander de Klerk, co-founder en Chief Rolling Officer van The Good Roll.

Omzet per fte bij bureaus blijft stabiel
De gemiddelde omzet per fte bij agencies met 5 tot 120 medewerkers ligt halverwege 2025 op €114.000. Dat blijkt uit het Agencies Benchmark Report Q3 2025 van Simplicate, gebaseerd op data van bijna 550 bureaus. Daarmee blijft de omzet vrijwel gelijk aan de lichte piek van €115.000 in het eerste kwartaal.

Branche tekent voor eerlijke pitchpraktijken
Bij Felix Meritis in Amsterdam hebben op 29 september zeven brancheorganisaties – BvA, VIA, DDA, IDEA, BNO, DDMA en PMA – gezamenlijk de Pitchcode 2025 ondertekend. Voor het eerst schaart de creatieve industrie zich unaniem achter duidelijke gedragsregels rond briefings, selectieprocessen en honorering.

Inholland kiest Dentsu voor wervingscampagne
Hogeschool Inholland heeft Dentsu Creative Amsterdam aangesteld als nieuw creatief bureau voor de studentwerving. De samenwerking ging van start met de campagne 'Skills voor het leven', waarin studenten de vaardigheden delen die je niet in boeken vindt.

Recordaantal inzendingen Grand Prix Content Marketing
De Grand Prix Content Marketing (GPCM) breekt dit jaar alle records. Voor de editie van 2025 zijn meer dan 100 cases ingezonden, een absoluut hoogtepunt in de geschiedenis van de prestigieuze prijsuitreiking.

Gala verdubbelt opbrengst voor stamceldonatie
De tweede editie van het Sta op voor Stamcellen Gala in het Prinses Theater in Rotterdam heeft €130.000,- opgeleverd. Dat is ruim het dubbele van de opbrengst bij de eerste editie. Het geld gaat naar Matchis Fonds Stamceldonatie, dat zich inzet voor het werven en registreren van stamceldonoren.

Inspireren met alledaagse grootsheid
TCL is wereldwijd al een elektronicagigant, maar in de Benelux moet het merk zich nog bewijzen. In dit gesprek met Stefan Streit, Chief Marketing Officer Europa en Jorn Blom (foto), Senior Marketing Manager Benelux wordt duidelijk hoe de merkstrategie rond Inspire Greatness voet aan de grond krijgt in een concurrerende markt.

Bijna 100 gebouwen rood voor vrouwenhart
Op maandag 29 september, tegelijk met Wereldhartdag, kleuren bijna honderd gebouwen in Nederland rood tijdens Dress Red Day. De Hartstichting vraagt daarmee aandacht voor hart- en vaatziekten bij vrouwen. Iconische locaties als de Van Nellefabriek, het Nemo Science Museum en de Euromast doen mee, net als vele ziekenhuizen, theaters en musea.

‘Liever één keer te vaak dan te laat’
Met de campagne Waar ben je? vraagt het Ministerie van Justitie en Veiligheid samen met Havas Lemz aandacht voor de signalen van partnergeweld. Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw gedood, vaak door haar partner of ex-partner. Aan die fatale gebeurtenissen gaat meestal een periode van psychische druk en dwingende controle vooraf.

‘Waarom bedrijven tegenwoordig bij ons wíllen pitchen’
Reclamebureau Closed on Monday draait de rollen om. Met The Elevator Brief krijgen non-profits de kans om hun briefing letterlijk in een lift te presenteren en zo een kwartaal lang alle maandagen van het bureau te winnen. Oprichter Gookie Sassen vertelt hoe dit nieuwe model meer verdieping, zichtbaarheid én creatieve vrijheid oplevert.

Buut lanceert met campagne ‘Maak er een potje van’
De makers van Tikkie hebben een nieuwe bank gelanceerd: Buut. Met de introductiecampagne, ontwikkeld door Joe Public en Springbok, wil Buut jongeren helpen bewuster met geld om te gaan. Het centrale thema is veelzeggend: 'Maak er een potje van'.

Nieuwe bestuurders bij SAN; Swijghuisen Reigersberg neemt afscheid
De Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) kondigt een bestuurswissel aan. Na jaren van inzet neemt Martijn Swijghuisen Reigersberg afscheid als bestuurslid. Tegelijkertijd versterken Karlien Serrarens, Director Brand & Communicatie bij PwC Nederland, en Inge Wortelboer, Director Marcom/Campagnes & Activatie bij Albert Heijn, het bestuur.

VGP kiest voor pure cinema in internationale merkfilm
VGP Group, een van Europa’s grootste ontwikkelaars van logistiek en semi-industrieel vastgoed en beursgenoteerd in Brussel, lanceert een internationale merkfilm in samenwerking met SuperRebel.Agency.

Koffiebekers zetten forenzen aan tot stamceldonorschap
Tijdens de Week van de Stamceldonor trakteert Stichting Matchis forenzen en studenten op een bijzondere boodschap bij hun koffie. In samenwerking met koffieketen Lebkov & Sons worden deze week 15.000 bekers met een speciale sleeve uitgedeeld op stations in Rotterdam, Den Haag, Leiden, Utrecht en Amsterdam Bijlmer Arena én op de campus van de Universiteit van Amsterdam.

Elk moment telt voor Metakids
Metakids trapt de campagne ‘Elk moment telt’ af, met als gezicht de vierjarige Charlie. Zij leeft met een metabole ziekte, een aandoening die in Nederland de belangrijkste doodsoorzaak onder kinderen vormt. Voor 85 procent van de patiënten bestaat nog geen behandeling.

Aldi laat nieuwe Fans van Voordeel zien
In de nieuwste campagne van Aldi ontstaan er onverwachte ‘Fans van Voordeel’. We volgen klanten die je op het eerste gezicht niet direct bij de discounter verwacht. Wat ze er wél vinden? Meer dan 200 prijswinnende producten…

Tobias Vermeiren naar Alfred als Strategy Director
Na 3,5 jaar bij Dentsu Creative maakt Tobias Vermeiren de overstap naar Alfred, waar hij aan de slag gaat als Strategy Director. Bij Dentsu werkte hij onder meer op het KPN-account, waar hij een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van het merkplatform Beter Internet, de campagne Stukje van Mij en de populaire Louis de kat-campagnes.

Nieuwe campagne benadrukt belang intellectueel eigendom
Vijf publieke organisaties uit België en Nederland lanceren vandaag de campagne Create, Protect & Benefit, ontwikkeld door Roorda Reclamebureau. Het doel: ondernemers op een laagdrempelige manier bewust maken van de waarde van intellectueel eigendom.

Lidl kiest nieuw merkkompas: ‘Je verdient ’t’
Na 28 jaar gooit Lidl het roer om met een internationale merkcampagne en een nieuwe slogan: ‘Je verdient ’t.’ Daarmee zet de supermarktketen niet alleen een frisse positionering neer, maar spreekt ze ook een stevige ambitie uit: van grootste retailer naar meest geliefde merk van Europa.

‘Bankieren voelt als de sportschool: even een drempel, daarna grip en rust’
Van AH-campagnes met supermarktmanager Harry tot het aansturen van marketingteams in Singapore en New York: Chantal van Wijnbergen heeft haar sporen ruimschoots verdiend in het internationale merk- en marketingvak.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #2 met Holie Foods-founder Merick Schoute
Hoe bouw je een merk dat gezond eten mainstream maakt en tegelijk impact creëert? In de tweede aflevering van de podcastserie The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Merick Schoute, founder en CEO van Holie Foods.

Kansspelautoriteit waarschuwt jongeren met nieuwe campagne
Steeds meer jongvolwassenen tussen de 18 en 25 jaar wagen zich aan online voetbalweddenschappen, vaak met grote risico’s. Daarom lanceert de Kansspelautoriteit (Ksa) bij de start van de UEFA Champions League de campagne ‘Voetbal is al spannend genoeg, ook zonder betjes’, ontwikkeld door FCB Amsterdam.

Nederlandse media lanceren politiekereclame.nl
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten hebben de handen ineengeslagen en introduceren vandaag het gezamenlijke platform politiekereclame.nl. Het initiatief komt van Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce en helpt politieke partijen en organisaties om te voldoen aan de nieuwe Europese regels voor transparantie in politieke reclame.

Campagne ‘Blijf in beeld’ richt zich op smartphonekinderen
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is samen met creatief bureau Monks een nieuwe campagne gestart: 'Blijf in beeld'. De campagne legt de nadruk op het maken van duidelijke afspraken tussen ouders en kinderen die hun eerste smartphone krijgen.

Jumbo Sports nieuwe partner Tulp Hoofdklasse
De Tulp Hoofdklasse heeft een nieuwe officiële partner: sportretailer Jumbo Sports, gespecialiseerd in hockey, golf en wintersport. Het partnership loopt drie jaar, tot en met de Olympische Spelen van 2028, en onderstreept de gezamenlijke ambitie om de hockeycompetitie verder te professionaliseren.

Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker
Bolletje komt met een nieuw product: de Bolletje Bagel Cracker, een knapperige snack die de ronde vorm en het sesamlaagje van een bagel combineert met de luchtigheid van een cracker. Het product is volgens het merk ideaal om te beleggen of gewoon zo te eten.

Steven Bodde nieuwe CEO Traffic Today
Per 1 juni is Steven Bodde aangetreden als CEO van performance marketingbureau Traffic Today. Hij volgt daarmee Steven Lubbers op. Bodde brengt ruim vijftien jaar ervaring mee in online marketing, opgedaan bij diverse agencies.

IBC2025: energie en innovatie
De internationale media-, entertainment- en technologiesector kwam deze week samen in de RAI Amsterdam voor IBC2025. Met 43.858 bezoekers, meer dan 1.300 exposanten en ruim 600 sprekers was het evenement een toonbeeld van energie, innovatie en zakelijk momentum.

Intergamma lanceert retailmedia-netwerk
Intergamma, moederbedrijf van bouwmarktketens Gamma en Karwei, zet een nieuwe stap met de introductie van Intergamma Retail Media Groep (IRMG). Hiermee krijgen leveranciers en adverteerders de mogelijkheid hun campagnes direct onder de aandacht te brengen van consumenten die zich online of in de bouwmarkten bevinden - precies op het moment dat ze koopintenties hebben.

TicketSwap onthult trends festivalzomer 2025
De festivalzomer van 2025 leverde niet alleen uitverkochte weekenden en muzikale doorbraken op, maar ook opvallende data. TicketSwap bundelde alle cijfers in de Festival Wrap-Up 2025. Uit de statistieken blijkt dat Roxy Dekker dit seizoen de meest gezochte artiest was op het platform, gevolgd door Racoon en De Bankzitters. Bij de dj’s ging Pawsa er met de eerste plek vandoor.

Univé lanceert zakelijke campagne rond menselijk contact
Coöperatieve verzekeraar Univé richt zich in een nieuwe themacampagne op mkb’ers en zzp’ers. Met ‘Écht menselijk contact’, ontwikkeld door creatief bureau Zandbeek, benadrukt Univé dat technologie nooit een doel op zich mag zijn, maar ruimte moet scheppen voor wat volgens de verzekeraar écht telt: persoonlijke aandacht voor iedere ondernemer.

FD zet roze kleur centraal in nieuwe campagne
Het Financieele Dagblad (FD) lanceert een merkcampagne waarin de iconische roze kleur de hoofdrol speelt.

Dumfries helpt tieners leren budgetteren
De kersverse bank Buut – ontwikkeld door de makers van Tikkie – gaat samenwerken met Oranje-international Denzel Dumfries om tieners op een laagdrempelige en leuke manier financiële vaardigheden bij te brengen.

Cannes Lions 2025: menselijkheid als superkracht
Van Apple’s ode aan menselijke emotie tot activistische zonnecampagnes op Braziliaanse stranden. Het 72ste Cannes Lions Fesitval bood opnieuw een staalkaart van waar de creatieve industrie staat én vooral waar ze naartoe beweegt. 'MarketingTribune' volgde het festival op de voet, met interviews, analyses en reportages vanuit Cannes, in aanloop en na afloop.

Thuisarts start campagne tegen medische desinformatie: ‘Zoek jezelf niet zieker’
Het aantal patiënten dat met verkeerde gezondheidsinformatie bij de dokter komt, groeit snel. Uit onderzoek van KNMG en NOS blijkt dat 85 procent van de artsen dit regelmatig ervaart. De impact is groot: onrust, verwarring en extra druk op een al overbelaste zorg. Om die trend te keren lanceert Thuisarts vanaf half september een langdurige campagne onder de titel ‘Zoek jezelf niet zieker’.

Closed on Monday opent lift voor non-profits
Closed on Monday, recent winnaar van de SAN New Kids on the Block Award, zet een opvallende stap. Met 'The Elevator Brief' draaien de creatieven de rollen om: niet het bureau dat ideeën komt pitchen, maar non-profits die hún briefing in de lift mogen presenteren. Op 3 november in Amsterdam wordt het startsein gegeven.

VIA lanceert AI-tool voor privacyvragen advertentiebranche
Brancheorganisatie VIA introduceert, in samenwerking met ICTRecht, een custom GPT die leden ondersteunt bij complexe privacy- en datavraagstukken in de Nederlandse advertentiebranche.

Kinderboekenweekgeschenk wordt pretparkticket
De Kinderboekenweek 2025 krijgt een avontuurlijke extra dimensie. Het Kinderboekenweekgeschenk 'Lexie' van Kevin Hassing fungeert dit jaar niet alleen als leesvoer, maar ook als entreekaartje voor twee pretparken. Kinderen tot en met 12 jaar mogen van 4 oktober tot en met 2 november gratis naar Avonturenpark Hellendoorn of Familiepark Drievliet, mits zij worden begeleid door een betalende volwassene.

KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met Airmail
KLM heeft met de lancering van Airmail, haar nieuwe AI-aangestuurde e-mailtool, in korte tijd een groot bereik gerealiseerd. Sinds de officiële uitrol in augustus zijn er vijftig gepersonaliseerde nieuwsbrieven verstuurd naar ruim 6,3 miljoen klanten wereldwijd.

Kaart wint van appje bij verjaardagen
September is niet alleen de maand waarin de meeste Nederlanders jarig zijn, maar ook de maand waarin Greetz zelf 21 kaarsjes uitblaast. Het bedrijf onderzocht hoe we anno 2025 onze verjaardag vieren en concludeert dat digitalisering weliswaar de norm is, maar dat de behoefte aan échte aandacht groeit.

Christian Alexander viert imperfectie met nieuwe parfums
De Nederlandse ondernemer Chris Oomen introduceert onder de merknaam 'Christian Alexander' een internationale parfumlijn die haaks staat op de gelikte conventies uit de parfumwereld. De vier geuren 'Provocateur', 'Palm Royale', 'Cozy' en 'Zesty' worden gepresenteerd in opvallend kleurrijke verpakkingen.
- AlgemeenNieuws Podcastserie ‘The Next Tony’ #3 met...Nieuws Omzet per fte bij bureaus blijft...Nieuws Branded Shelves: Meer grip op de...Nieuws Marketeer van een betere wereld -...Weblog [column] Brand community als...Nieuws Warc: Reclamemarkt groeit in 2026...
- B2BNieuws Marketingtransfers week 39, 2025Nieuws Albert Heijn heeft primeur met IAB...Nieuws Nieuwe campagne benadrukt belang...Nieuws Marketingtransfers week 38, 2025Nieuws Adyen ondersteunt wereldwijde...Nieuws Steven Bodde nieuwe CEO Traffic Today
- BureausNieuws Heineken opent vergeten daken met...Nieuws ING start campagne tegen online...Nieuws Aimici wil AI inzetten ter...Nieuws Branche tekent voor eerlijke...Nieuws EW lanceert verkiezingscampagne...Nieuws Inholland kiest Dentsu voor...
- ContentmarketingNieuws Airborne Network en Joods Cultureel...Nieuws Recordaantal inzendingen Grand Prix...Nieuws ING lanceert campagne ‘Upgrade je...Nieuws [onderzoek] WPP Media lanceert...Nieuws Veilig Thuis lanceert digitaal...Nieuws Branded podcast van Mediahuis NRC...
- DesignNieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...Nieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...
- Food en RetailNieuws Wehkamp introduceert nieuwe...Nieuws Zeeman geeft toe dat haar lab...Nieuws Michelin maakt nieuwe Bib Gourmands...Nieuws Eru opent Smeerbar als onderdeel...Nieuws HelloFresh opent pop up 'De...Nieuws Albert Heijn pakt eenzaamheid onder...
- MediaNieuws Rewe Group breidt...Nieuws Onderzoek: 'In de Nederlandse markt...Nieuws Nederlandse media lanceren...Nieuws FD zet roze kleur centraal in nieuwe...Nieuws KPN en S10 starten campagne tegen...Nieuws Donald Duck blijft populairste...
- Online MarketingNieuws Waarom contextueel adverteren...Nieuws [marketeer 231] Simon Koolstra -...Weblog [column] Marketingfacts Focus #8Weblog [column] Human Intelligence als...Nieuws KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met...Nieuws Kaart wint van appje bij verjaardagen
- SponsoringNieuws Vebego sponsort curling richting...Nieuws Jumbo Sports nieuwe partner Tulp...Nieuws Hera United trapt af met top...Nieuws Beko nieuwe confidence partner van...Nieuws KPN haakt in met 'Sail together'Nieuws Viaplay start Premier...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Vebego sponsort curling richting... 29-09-2025
- Jumbo Sports nieuwe partner Tulp... 16-09-2025
- Hera United trapt af met top... 10-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes