Mark Versteegen (KPN) stopt als sponsor van TeamNL

Mark Versteegen (KPN) stopt als sponsor van TeamNL
  • Sponsoring
  • 5 nov 2018 @ 22:03
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SponsoringOlympische SpelenSportmarketingSponsorshipInterview

KPN beëindigt het aflopende TeamNL-partnership met NOC*NSF. Reden is dat de sponsor onvoldoende mogelijkheid ziet om de samenwerking goed te activeren in de komende drie jaar zonder Olympische Winterspelen. Sponsordirecteur Mark Versteegen licht zijn keuze toe. ‘We evalueren alle partnerships.’

Het nieuws kwam voor menigeen als een verrassing: KPN stopt als partner van TeamNL. Toch heeft Mark Versteegen, de gelouterde sponsorbaas van KPN, goede redenen om zijn keuze te onderbouwen. ‘Vooropgesteld: we evalueren continu al onze sponsorships. Bij TeamNL was sprake van een aflopend contract, dus dan moet je sowieso een knoop doorhakken: gaan we door of niet?’

KPN en NOC*NSF: zijn de sportkoepel en een van de grootste sponsors van Nederland dan geen ideale match? ‘Wij zijn vooral de grote sponsor van het schaatsen en dan kun je wat ons betreft TeamNL maar eens in de vier jaar groots activeren op de Winterspelen’, zegt Versteegen. ‘Die zitten er net op, dus duurt dat weer vier jaar.’

TeamKPN Sportfonds

Samenwerking met NOC*NSF blijft wel bestaan, maar dan louter in de vorm van het TeamKPN Sportfonds. Met dit fonds heeft KPN succesvol een aantal sporten, waaronder waterpolo, curling, softbal en 3x3-basketbal, een duw in de rug gegeven richting een A-status bij de sportkoepel.

‘Met het sportfonds boeken we gigantische effecten, maar de impact ervan is te klein om daar een grote KPN-campagne aan op te hangen met TeamNL’, erkent Versteegen. ‘Het sportfonds is inmiddels een stichting geworden en stond los van onze TeamNL-sponsoring. Binnen de beoordelingscommissie die de keuzes maakt over de te steunen sporten, zit steevast iemand van NOC*NSF.’

Hoewel Versteegen ook andere sponsorships gaat evalueren, lijkt schaatsen een zekerheidje. ‘We gaan alweer ons negende seizoen in’, zegt Versteegen. ‘Daarnaast doen we natuurlijk nog veel meer. Qua cultuur onder meer het Rijksmuseum en het Concertgebouw, qua maatschappelijke sponsoring hebben we alweer elf jaar ons eigen KPN Mooiste Contact Fonds. Daarnaast is er nog veel meer, waaronder het hoofdsponsorschap van de Eredivisie en het omvangrijke partnership met de KNVB. Kortom: we hebben een forse sponsorportefeuille.’

Nieuwe CEO, nieuwe strategie

Met de komst van Maximo Ibarra als de nieuwe CEO van KPN komt er ook een nieuwe strategie voor het hele bedrijf. ‘Dat is vanzelfsprekend ook een goed moment om je af te vragen wat dan nog wel en niet past qua sponsoring’, zegt Versteegen. ‘Je moet als team ook wel de tijd hebben om de sponsorships goed te activeren, want sponsoring zonder activatie doet weinig.’

Schaatsen is voor KPN een no-brainer qua activatie. ‘Daar gaan we stevig mee door’, vertelt Versteegen. ‘We hebben een contract voor nog twee seizoenen. De KNSB bindt een aantal nieuwe partners aan zich, wat alleen maar goed is voor de sport. Ook dienen zich nieuwe partners aan voor de merkenteams.’

Versteegen kijkt enthousiast naar nieuwe toetreders als EasyJet en investeringsbedrijven als Reggeborgh en Infestos. ‘Rond schaatssponsoring hing de laatste jaren vaak een negatieve teneur, maar het tij lijkt gekeerd. Er dienen zich nieuwe kansen en merken aan. Jumbo is een prachtige stabiele partner geworden en de komst van partijen als Reggeborgh en Infestos is heel interessant en goed voor het schaatsen. Merken stappen weer in voor de langere termijn, want ze zien kansen voor activaties en het tonen van hun maatschappelijke rol via de schaatssport.’

IJstijd en Coolste Baan

Er gebeurt sowieso veel: Thiaf is vernieuwd, shorttrack krijgt ‘forse ondersteuning’ en ook mediapartner NOS heeft voor vier jaar verlengd voor de nationale wedstrijden. ‘Dat vind ik leuk om te zien’, lacht Versteegen. ‘In de acht jaar dat wij actief zijn, hebben we natuurlijk pieken en dalen meegemaakt, maar dat hoort erbij. De Coolste Baan is zo’n hoogtepunt. Voor de tweede keer waren we daarvan de hoofdsponsor. Vergelijk het met Sail Amsterdam: ook dat kun je maar eens in de vier of vijf jaar doen. Het vaker organiseren van dit soort mega-evenementen is veel te duur en dan gaat ook de charme er van af.’

De nadruk voor KPN in het schaatsen ligt dit jaar onder meer op het evenement IJstijd, dat extra sponsors aan zich heeft weten te binden, waaronder Rabobank en Daikin. Versteegen: ‘Alle kinderen van Nederland laten schaatsen is een prachtig streven. Dit jaar werken we voor het eerst samen met alle schaatsbanen in heel Nederland, dus niet alleen de kleine tijdelijke baantjes in dorpen en steden maar ook alle 400-meterbanen. Dit gaan we groots activeren. Ook de vorig jaar gelanceerde interactieve schaatsstoel van Sven Kramer wordt daarbij ingezet. Kinderen kunnen tijdens IJstijd straks achter die stoel leren schaatsen. Daarnaast willen we Schaatsen.nl nog veel meer inzetten als fan-platform. We gaan meer inhaken op activaties samen met de KNSB.’

Interview: Jeroen Mirck

Foto: Glenn Wassenbergh

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken