Jumbo-Visma: einde van indrukwekkend sponsortijdperk

Jumbo-Visma: einde van indrukwekkend sponsortijdperk
  • Sponsoring
  • 31 mrt 2023 @ 10:06
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het is nog niet officieel, maar alle signalen wijzen erop: Jumbo gaat de sponsoring van de wieler- en schaatsploeg afbouwen en zeer waarschijnlijk in 2024 beëindigen.

Het is geen geheim dat een en ander gaande is bij de supermarktgigant. De witwaszaak met Frits van Eerd in de hoofdrol heeft de sponsoring in een heel ander daglicht gezet.

Karel van Eerd, grondlegger van het concern en groot liefhebber van wielrennen en schaatsen, is inmiddels overleden.

Sportmarketeer Bob van Oosterhout zegt op NOS.nl:

Met de witwaszaak is de term sportsponsoring een beetje besmet geraakt binnen het Jumbo-concern.

Tel daar vervolgens bij op dat het marktaandeel van Jumbo onder druk staat. De optelsom daarvan maakt dat de huidige beleidsbepalers met elkaar om de tafel gaan zitten en zich afvragen: willen we dit nog wel op deze manier?’

Jumbo is al jarenlang sponsor van schaats- en wielerploeg Team Jumbo-Visma. De afgelopen jaren hebben deze teams indrukwekkende sportieve prestaties neergezet met wellicht als hoogtepunt een overwinning in de Tour de France. Jumbo zegt in een verklaring ‘we zijn er ontzettend trots op dat zowel de schaatsploeg als de wielerploeg inmiddels tot de beste teams ter wereld behoren.’

Naar eigen zeggen wordt er gewerkt aan ‘een langdurig succesvolle toekomst voor Team Jumbo-Visma en het is onze intentie ook in de toekomst aan het team verbonden te blijven.’ Bekeken wordt momenteel of Jumbo mogelijk nog wel geldschieter blijft, maar niet meer als hoofdsponsor

Op dit moment kijkt Jumbo kritisch naar haar positionering. Daarbij wordt ook het sponsorbeleid meegewogen. Bekeken wordt of de visie, de ambities én de behoeftes van hun klanten nog aansluiten op dit beleid. Ook dat laatste zal zwaar wegen.

Gezien de inflatiecijfers en de enorme prijsstijgingen van producten in de supermarkt maken het lastig om deze sponsordeal van 12 miljoen euro per jaar te blijven verdedigen.

De huidige sponsorovereenkomst met Team Jumbo-Visma loopt tot het einde van 2024.Zeer waarschijnlijk dus ook meteen het einde van een roemrijke partnership.Gelukkig hebben ze Max nog, maar ook hier is de vraag:voor hoe lang nog.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken