Buffers zorgverzekeraars in zes jaar verdubbeld
- Algemeen
- 9 dec 2014 @ 12:50
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - MarktwerkingZorgverzekering
- 9 dec 2014 @ 12:50
- Redactie Zorgmarketing
Ondanks de stijgende kosten van de gezondheidszorg hebben zorgverzekeraars hun vermogensbuffers de afgelopen jaren verdubbeld. Hun gezamenlijk vermogen bedroeg vorig jaar ruim acht miljard euro, tweeënhalf keer zoveel als De Nederlandsche Bank voorschrijft. In 2007 hadden de zorgverzekeraars bij elkaar opgeteld iets meer dan vier miljard euro in kas.
Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag. Zorgverzekeraars houden volgens het statistiekbureau grotere spaarpotten aan omdat zij het risico van hoger dan begrote zorgkosten steeds meer zelf moeten dragen. Voorheen werden zij daar achteraf door het Rijk voor gecompenseerd. Ook nemen de kosten toe die vanuit de basisverzekering moeten worden betaald.
Stijging
Het bedrag dat verzekerden jaarlijks aan zorgpremie afdragen, is gestegen van gemiddeld 950 euro in 2006 naar ruim 1300 euro nu. De sterkste stijging deed zich voor in de periode tot 2011, daarna is de premie voor de basisverzekering nauwelijks meer toegenomen. Volgend jaar gaan de zorgpremies wel weer omhoog, na een lichte daling in 2014.
Werkgeversbijdrage
De inkomensafhankelijke werkgeversbijdrage is nog sterker gestegen. Waar werkgevers in 2006 gemiddeld bijna 1250 euro per jaar betaalden, lag dat bedrag vorig jaar op ruim 1900 euro. In totaal haalden zorgverzekeraars vorig jaar 35,5 miljard euro aan premies binnen. Daar stond ruim 33 miljard euro aan vergoedingen tegenover. (ANP)
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
- Centraal Bureau voor de Statistiek
- Gezondheidszorg
- CBS
- Zorgverzekeraar
- Spaarpot
- Reserve
- Marktwerking
- Buffer
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management