Forse kostenstijging in de zorg verwacht
- Algemeen
- 10 jun 2015 @ 10:00
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - ZiekenhuisMarktwerkingZorgverzekering
- 10 jun 2015 @ 10:00
- Redactie Zorgmarketing
De kosten in de zorg zullen enorm stijgen doordat babyboomers vanaf 2020 massaal gebruik gaan maken van zorg en doordat de kosten van medicijnen zullen toenemen. Dit blijkt uit de toespraken van deelnemers aan het afscheidssymposium van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, waar Skipr verslag van doet.
Wim Groot, hoogleraar Gezondheidseconomie aan de Universiteit Maastricht, waarschuwde op het symposium voor een nieuwe periode van sterke groei van de zorguitgaven. 'In het verleden hebben we vaker gezien dat perioden van gematigde groei van zorguitgaven werden afgewisseld met periode van snelle groei. De huidige periode van lage groei zou ook wel eens tijdelijk kunnen zijn. Nu de economische groei weer toeneemt, zullen de teugels van de kostenbeheersing mogelijk weer gevierd worden.'
Dure geneesmiddelen
Skipr.nl citeert Marco Varkevisser, universitair hoofddocent bij het instituut Beleid & Management Gezondheidszorg van de Erasmus Universiteit Rotterdam, die wijst op zwakke punten in de zorgsector die tot hoge kostenstijgingen kunnen leiden. Hij noemt bijvoorbeeld de selectieve inkoop van doelmatige zorg die volgens hem nog maar beperkt van de grond gekomen. Verder is het 'niet onwaarschijnlijk dat nieuwe dure geneesmiddelen en behandelingen in toenemende mate een opwaartse druk op de zorguitgaven zullen uitoefenen'. Volgens de site wijst Varkevisser daarnaast op de fusies van ziekenhuizen die tot tot regionale machtsblokken hebben geleid, waardoor prijsstijgingen op de loer liggen.
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Inzenden Esprix start al voor kerst
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

