Zorgmarketing jaaroverzicht: april, mei en juni

Zorgmarketing jaaroverzicht: april, mei en juni
  • Algemeen
  • 24 dec 2014 @ 13:00
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZiekenhuisKwaliteitMarktwerkingStichting

MarketingTribune Zorg blikt deze week terug op het afgelopen jaar met artikelen en interviews, die eerder dit jaar op de site zijn geplaatst. Vandaag de maanden april, mei en juni. Van een imposant nieuwbouwcomplex in Zwolle, interviews met twee marketingexperts tot het project Gastvrijheidszorg met Sterren; de Michelinsterren van de zorg.

Vertrouwen in goede doelen daalt: twijfels over geldbesteding (april)
Het vertrouwen in goede doelen is sinds 2012 gedaald. Vooral organisaties die zich richten op het behoud van natuur en milieu hebben het zwaar te verduren. Ondanks een reputatiedip, blijft KWF Kankerbestrijding het goede doel met de sterkste merknaam. Make-A-Wish is de hardste stijger, blijkt uit het tweejaarlijks merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy…

Drieluik: Vijftig jaar Hartstichting en een nieuwe koers (juni)
De Hartstichting bestaat vijftig jaar. Met een wereldrecord reanimeren, verschillende campagnes en een onderzoeksagenda deels bepaald door het publiek, pakt de stichting groots uit. MarketingTribune praat deze week met directeur Floris Italianer over kansen en uitdagingen in liefdadigheidsland. Vandaag deel 1: vijftig jaar Hartstichting en een nieuwe koers…

Het groene medicijn: natuur in en om het ziekenhuis (mei)
Isala in Zwolle heeft in augustus de deuren van een imposant nieuwbouwcomplex geopend. Het is een ziekenhuis waar de menselijke maat centraal staat en de natuur een belangrijke rol speelt. Beoogd wordt dat de organische vormen in combinatie met het groene landschap een positieve uitwerking hebben op patiënten, medewerkers en bezoekers…

‘Volume is geen maatstaf voor kwaliteit’ (juni)
‘Volumenormen zijn niet leidend, ook niet in de acute zorg. Hogere kwaliteit van zorg, dat is waar het om draait.’ Het gisteren gehouden symposium over acute zorg in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis heeft de zorg en verzekeraars nader tot elkaar gebracht. ‘Wij willen faciliteren bij regionale concentratie en spreiding, en vooral niet in de weg lopen.'…

Tupperware voor Pink Ribbon: onverwacht groot succes (april)
Er was gehoopt op 10.000 euro, maar de opbrengst van de Tupperware-actie voor Pink Ribbon werd ruim 64.000 euro. Voor de stichting die strijdt tegen borstkanker was dit ‘een geschenk uit de hemel’, omdat dit jaar met een nieuwe manier van financieren is begonnen. ‘Hierdoor kunnen meer onderzoeken sneller starten,’ vertelt Pink Ribbon-directeur Susan Veenhoff…

‘De zorgsector is een vrij in zichzelf gekeerd wereldje’ (juni)
Marketing in de zorg is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. ‘Aard en omvang van de zorgsector zijn niet meer te vergelijken met vroeger,’ weet Marja van Lieshout, bureau-eigenaar van Blixen uit Breda. ‘Wil je tegenwoordig vraag en aanbod goed op elkaar afstemmen, dan vraagt dat om een heldere visie en doordachte strategische beslissingen.'…

Gastvrijheidszorg met Sterren: Michelin van de zorg (mei)
Meer dan 230 ziekenhuizen, verpleeghuizen en ggz-instellingen doen dit jaar mee aan ‘Gastvrijheidszorg met Sterren’. ‘Met gastvrijheid kan veel gewonnen worden in de zorg,’ meent marketingcoördinator Leendert van Wezel. ‘Gastvrijheid dient in de haarvaten te zitten van elke zorgorganisatie, want gastvrijheid is essentieel voor het gevoel van welbevinden.'…

‘Zorgmarketing brengt ziel en zakelijkheid in balans’ (deel 1) (mei)
Met verschillende disciplines, uiteenlopende doelgroepen en wisselende geldstromen is de zorgmarkt een complexe markt en zorgmarketing kent ook mede door veranderende wet- en regelgeving vele verschijningsvormen. ‘Marketing in de zorg is een uitdaging,’ weet Joost Koemans, partner bij marketing- en strategiebureau Shift Consultants…

'Zorg is meest aantrekkelijke sector om in te werken' (april)
Ondanks de vele ontwikkelingen in de zorg blijkt de zorgsector de meest aantrekkelijke sector om in te werken. Dit blijkt uit het jaarlijkse werkgever imago-onderzoek van Randstad onder 13.501 mannen en vrouwen tussen 18 en 65 jaar. Vier ziekenhuizen staan in de top 10 van meest aantrekkelijke werkgevers…

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken