Grolsch: 'Yuri-inhaker gewaagd, maar niet over de grens'
- Algemeen
- 10 aug 2016 @ 14:39
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - InteractieSocial mediaCommunicatieDialoog
- 10 aug 2016 @ 14:39
- Lucas Boon
De reacties op de Yuri-inhaker van (onder meer) Grolsch zijn niet van de lucht. Binnen 24 uur genereerde het biermerk met de Radler 0,0%-afbeelding ruim 42k likes; comments wisselden van 'geniaal' tot 'schandalig'. Jaap Suhre, marketing manager Radler, Kornuit & Portfolio brands bij Grolsch, reageert op de commotie van vandaag en gisteren. 'Die negativiteit hadden we niet voorzien.'
Hoe is de inhaker tot stand gekomen?
Gisterochtend (9 augustus) ontving ik een berichtje in mijn mailbox van Goud Uberconnected, het bureau waarmee we samenwerken. Of dit niet leuk zou zijn om te plaatsen. Natuurlijk zijn we daarover in overleg gegaan. We vonden de inhaker gewaagd, maar niet over de grens. Ludiek. Daarom hebben we 'm geplaatst.
Wat hoopte u aanvankelijk te bereiken met de inhaker?
Bekendheid genereren met onze Radler propositie. Niet zozeer reacties losmaken dus. Daar hebben we de inhaker in eerste instantie dus ook op beoordeeld: genereert het online bereik? Hij is ontzettend vaak gedeeld en geliked, we zijn zelfs viral gegaan.
Publiciteit is natuurlijk mooi; het zorgt voor dialoog. Kan het wel, kan het niet? Wel vind ik het jammer dat bepaalde media, zoals het AD, er alleen de negatieve boodschap uithalen. Teksten als 'over de rug van Yuri', dat is nooit onze bedoeling geweest. Die negativiteit hadden we niet voorzien.
Bijt dit elkaar niet, temeer omdat u een alcoholische drank vertegenwoordigt?
Daar ligt inderdaad de gevoeligheid. Maar Radler 0,0% is nu juist een alcoholvrij product. Dat is dus ook de grap: dit is een non-alcoholische variant voor als je nu eens iets lekkers wilt drinken, zonder onder invloed te raken.
Hoe is uw policy voor wat betreft negatieve reacties op sociale media?
Normaliter reageren we altijd op iedere reactie via social media. Maar in dit geval was het aantal reacties zó hoog, dat we hebben besloten om te reageren middels één enkele reactie.
Welke learnings trekt u hieruit?
Natuurlijk gaan we dit evalueren. We moeten de balans tussen positieve en negatieve reacties opmaken.
Met de kennis van nu, had u de inhaker weer geplaatst?
Op basis van resultaat zeker, op basis van sensitiviteit hadden we er langer bij stil moeten staan.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dozijn nieuwe trends volgens Lidewij Edelkoort
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
- [onderzoek] Ipsos I&O: merk 'Van Oranje' wint aan waarde
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management