Willem Sijthoff over Capital C: ‘Onze scope is gaandeweg drastisch veranderd’

Willem Sijthoff over Capital C: ‘Onze scope is gaandeweg drastisch veranderd’
  • Algemeen
  • 14 dec 2018 @ 09:51
  • 21958 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interactie

Capital C, de nieuwe creatieve hotspot van Amsterdam, opent per 1 februari 2019 de eerste verdieping. Waarom duurde het zo lang? En waarin onderscheidt het gebouw zich ten opzichte van de vele andere ontmoetingsplekken in de stad? Eigenaar Willem Sijthoff en directeur Lars van Velzen lichten toe.

Capital C, voorheen Diamantbeurs, is gevestigd aan het Weesperplein in het centrum van Amsterdam. Het rijksmonument is in 2015 gekocht door Zadelhoff en Sijthoff Media. Alle domeinen van de creatieve industrie moeten hier bij elkaar komen: advertising, design, media, digital, fotografie en kunst. De dome, de karakteristieke glazen koepel op het dak van 9,5 meter hoog, zal dienstdoen als event venue en men kan eten en zelfs dansen in een grand café dat tevens buiten kantoortijden en voor publiek geopend zal zijn. In het gebouw zijn een twintigtal kunstprojecten te bewonderen. Elke ruimte toegankelijk voor publiek is door kunstenaars ingericht, zo komt er in de centrale hal een pop-up gallery te staan. Capital C hoopt zodoende (meer) huurders aan te trekken, het pand moet creatieven inspiratie bieden.

Het gebouw telt in totaal negen zogeheten bouwlagen (inclusief ondergrondse parkeergarage). De begane grond en verdieping 1 en 2 zijn ingeruimd voor flexplekken en het eerder genoemde grand café. Verdieping 3, 4 en 5 worden kantoorunits en 6 en 7 is onderdeel van de eerder genoemde dome. Niet iedere verdieping gaat tegelijkertijd open. Verdieping 4 opent op 1 februari; Sijthoff Media zal dan met zijn titels deze vloer betrekken. Begin juni volgen de verdiepingen daaronder en in de zomer zijn 5, 6 en 7 aan de beurt. In augustus moet alles gereed zijn.

Waarom betrekt Sijthoff Media één verdieping?

Sijthoff: ‘Mijn titels (zoals Adformatie, Kidsweek, red.) zijn nu verspreid over drie verschillende plekken in de stad. Ik wilde al mijn mensen, dat zijn er honderd in totaal, simpelweg onder één dak laten samenwerken. Plus ik kan hier events inhouse organiseren en faciliteren.’

Komt er een lancering?

Van Velzen: ‘De lancering volgt pas als het hele pand open is, van de zomer dus. Op 1 februari betrekt Sijthoff Media de vierde opening, maar de kers op de taart is toch wel de dome. We zullen daar dus zeker aandacht aan besteden. We zijn er ook trots op, het hele bouwproject heeft toch best eventjes geduurd.’

Waar lag dat aan?

Sijthoff: ‘Bouwen aan een rijksmonument is als spelen in de Champions League, dat moet je niet onderschatten. Het project begon in 2015 als interne verbouwing van de Diamantbeurs, maar gaandeweg is de scope drastisch veranderd. Er kwam een parkeergarage bij met daarnaast de welbekende dome. Het oorspronkelijke gebouw had een plat dak met daarop torentjes, dat moest dus worden gerestaureerd. Het leek ons vervolgens aardig om er nóg een verdieping op te zetten. Het werd dus een restauratieproject van heb ik jou daar. We zijn van 6.500 naar 8.500 m2 gegaan. Als je je bedenkt dat we het gebouw in 2015 aangeschaft hebben en vier jaar later open gaan, vind ik dat we het nog snel hebben gedaan.’

Capital C presenteert zichzelf als 'nieuwe creatieve hotspot van Amsterdam'. Daar zijn er toch al heel veel van?

Van Velzen: ‘In de Amsterdamse creatieve industrie zijn er veel kleine bedrijven en die zijn allemaal op zoek naar flexibiliteit. Het idee van 'lange termijn huurcontract', dat is echt passé. Je hebt nu ook een Soho House of A'dam Tower, die richten zich meer op muziek. Of een WeWork en Spaces, die zijn weer meer zakelijk. Ons DNA is echt creatief.’

Hoe onderscheidt Capital C zich tussen al dat kantoorgeweld?

Van Velzen: ‘Wij gaan niet voor rechttoe rechtaan, willen niet het zoveelste kantoorpand zijn. Het klinkt flauw, maar ik vind het belangrijk dat mensen het leuk vinden bij ons. Ze moeten zich hier fijn voelen. Je spendeert gemiddeld meer tijd op kantoor dan thuis, dus waarom zou je dan in een grauwe grijze ruimte gaan zitten? Ons markante gebouw, met de architectuur en de horeca, heeft dat te bieden.’

 

Geïnteresseerd hoe het er van binnen uitziet? Capital C organiseert zogenaamde Hard Hat Tours. Ga naar de website voor meer informatie.

 

Fotografie: ZJA Zwarts & Jansma Architecten.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken