Primark niet welkom op Pride Amsterdam

Primark niet welkom op Pride Amsterdam
  • Algemeen
  • 22 jul 2019 @ 09:25
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • StrategieMaatschappijEntertainmentMerken

Lucien Spee, directeur van Pride Amsterdam, zit niet te wachten op merken die willen meeliften op het succes van het LHBT-feest en de rest van het jaar zelf niets doen aan de emancipatie van deze groep. Dit liet hij weten in een interview met stadszender AT5.

Het jaarlijkse festival in Amsterdam, sinds 1996, is bedoeld voor iedereen die de LHBT-gemeenschap (lesbisch, homo, biseksueel, transgender) een warm hart toedraagt. De Pride Amsterdam barst vanaf aankomend weekend een week lang los. Beroemd en berucht is de canal parade op zaterdag 3 augustus, bestaande uit een bonte stoet van tachtig boten en honderdduizenden kleurrijk uitgedoste bezoekers. Vorig jaar bleek een aanzienlijk deel van die boten niet LHBT-gelieerd, maar waren het vooral bedrijven die een slaatje uit het commercieel succes van de Pride wilden slaan. Spee, die in het verleden werkte als marketeer voor onder meer Nestle, tegenover AT5: 'Ik zeg je: 25 procent van alle boten was niet LHBT-gerelateerd. De Primark bijvoorbeeld, dat heeft rond de Pride wel een kledinglijn gelanceerd, maar ze laten die kleding in Bangladesh maken waar je de galg krijgt als je uit de kast komt.' Russische wodkamerken staat hij ook niet meer toe. 'Het schort aan homorechten in Rusland, bij ons komen die merken er dus niet meer in.'

Geen groei

Commercieel winst behalen op de Pride zou voor merken niet het doel moeten zijn, stelt Spee. 'Weinig bedrijven zullen hun resultaten zien groeien als ze meedoen aan de Canal Parade. Ik denk dat het zelfs negatief kan zijn. Als bijvoorbeeld KPN meevaart; hoeveel mensen hebben na afloop dan misschien wel hun abonnement opgezegd?'

Lees ook het interview dat wij vorig jaar met Lucien Spee hielden rondom de Pride.



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken