[Mijn marketing] Martijn Keesmaat: ‘Overdaad maakt plaats voor balans’

[Mijn marketing] Martijn Keesmaat: ‘Overdaad maakt plaats voor balans’
  • Algemeen
  • 7 mei 2020 @ 16:27
  • 14101 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • PersonaliaRetail

Martijn Keesmaat (41) is marketing director bij jenevermerk Hooghoudt. De crisis is volgens hem de start van een nieuwe positieve realiteit. ‘Bij aanvang van corona zijn we direct in de productie van handgel gestapt.’

Vernieuwend

Het initiatief #helpdehoreca vind ik sterk in eenvoud en toch vernieuwend om waardebonnen te verkopen namens horecazaken die gesloten zijn. Vanuit Hooghoudt supporten we dit initiatief uiteraard en we zien dat er inmiddels veel geld is opgehaald. Tegelijk zal dit slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn. Om succesvolle zaken met eerlijke, hardwerkende ondernemers zo te zien leiden is pijnlijk.

Optimisme

Tijdens de coronacrisis zie ik paradoxaal genoeg juist een toename in het optimisme en het gevoel van saamhorigheid. Een positieve impuls op het gebied van creativiteit en ondernemerschap. Ik ben ervan overtuigd dat deze crisis de start is van een nieuwe realiteit waarbij overdaad en materialisme nog meer plaats gaan maken voor balans en zingeving. Met Hooghoudt hebben we direct onze verantwoordelijkheid gepakt en in de productie van hand sanitizer gestapt, met als doel het beschikbaar maken van het product binnen de zorg tegen een redelijke prijs. Hiermee hebben we ook gelijk positie genomen in het maatschappelijke debat over woekerprijzen voor producten die onmisbaar zijn in de strijd tegen corona. Daarnaast zetten we nu vol in op het online bij elkaar brengen en entertainen van klanten en consumenten. Op de langere termijn zullen we meer nadruk leggen op het laag- en niet alcoholische aanbod binnen ons portfolio, om zo relevantie te vergroten binnen de nieuwe realiteit.

Durf

Ik vind Absolut Vodka een prachtig merk. Het klopt gewoon. Ze maken mooie producten, zijn al vanaf dag één van het bestaan bezig met verantwoord ondernemen richting mens en natuur en het merk durft actief stelling te nemen in maatschappelijke thema's. Dit geeft het merk kleur en raakt mensen in het hart.

Vrijmarkt

De digitale kleedjesmarkt die Glasnost afgelopen Koningsdag heeft ontwikkeld voor Marktplaats.nl en Kika is een mooie poging om het vrijmarktgevoel bij de mensen thuis te brengen. Als je dan zelfs de Koninklijke familie zover krijgt het startschot te geven, dan doe je iets goed.

Tegengas

Ik werk graag met jonge creatieve geesten die lef tonen, een intrinsieke drive hebben om ergens voor te staan en tegengas durven te geven. Deze zaken mis ik vaak bij de grote gevestigde reclamebureaus. Waar je dit wel ziet, is Neew. Ondanks dat dit bureau al een paar jaar meedraait, weet het zichzelf goed te vernieuwen en met impactvolle campagnes te komen.

Consistent

Officieel geen marketeer, maar Pieter Zwart vind ik een topper. Hoe hij Coolblue op een consistente manier een unieke plek binnen een hoog competitieve markt heeft weten te geven, vind ik indrukwekkend.

Elkaar opzoeken

Ik erger me aan de hardnekkige misvatting dat marketing en sales twee compleet gescheiden disciplines zijn met tegenstrijdige belangen. Beide disciplines liggen in het verlengde van elkaar en lopen tegenwoordig steeds meer door elkaar heen. Je moet elkaar opzoeken en aanvullen in plaats van op je eigen eiland te blijven hangen.

Luchtig

Mijn favoriete podcast is Business Books van Remy Ludo Gieling en Thijs Peters. Die mannen gaan op een snelle en luchtige manier door de beste businessboeken heen. Een aanrader.

Nieuwe inzichten

Harvard Business Review is mijn favoriete magazinemerk. Misschien niet de meest luchtige kost, maar het geeft vaak verrassende nieuwe inzichten vanuit zowel wetenschap als praktijk. 

Verjongen

Mijn persoonlijke uitdaging is om met beperkte middelen het Hooghoudt-merk in hoog tempo te verjongen en tegelijk niet te ver verwijderd te raken van de huidige oudere doelgroep.

Visie

Het is een misverstand dat je een sterk merk kunt bouwen met enkel 'growth marketing'-activiteiten die gericht zijn op korte termijn returns. Met enkel A/B-testen win je misschien wel een wedstrijd, maar als je kampioen wilt worden zul je toch echt meer lange termijn moeten gaan denken en werken. Hier is visie, merkstrategie en een scherpe positionering voor nodig.

 
Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken