[Mijn marketing] Ard Bossema: ‘Oranje Blik brengt ander positief geluid’

[Mijn marketing] Ard Bossema: ‘Oranje Blik brengt ander positief geluid’
  • Algemeen
  • 23 apr 2020 @ 10:49
  • 23354 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • PersonaliaMarketing

Ard Bossema (43) is director marketing & strategy bij Grolsch. Met initiatieven als #helpdehoreca en het Oranje Blik steunt hij zijn horecapartners waar mogelijk.

Toch relevant

Mijn team werkt vanuit thuis, maar de collega's in de brouwerij werken daar gewoon door. We zorgen ervoor dat ons bedrijf gezond blijft en helpen onze partners waar nodig, bijvoorbeeld in de horeca. Ook kijk ik op welke manier ons merk toch nog relevant kan blijven. Met onze ‘Help de horeca’-livesessies brengen we samen met Nielson, Miss Montreal en Akwasi een ode aan de horeca vanuit lege zaken door het hele land.

Oranje Blik

Het Grolsch Oranje Blik, met daarop de tekst van het Wilhelmus, had aanvankelijk een ander doel, namelijk het EK Voetbal. We hebben besloten ze toch te introduceren, wellicht brengt het een ander positief oranjegeluid. Zonde om die mooie blikken weg te gooien. Daarnaast kan iedereen nu toch het Wilhelmus oefenen, bijvoorbeeld voor Woningsdag.

Kleine initiatieven

Het zijn juist de kleine initiatieven in buurten, dorpen en gemeenschappen waar je elkaar helpt en naar elkaar omkijkt. Het gevoel van saamhorigheid. Bij Grolsch noemen we dit 'noaberschap' (nabuurschap, red.).

Horeca

Terug naar de oude horeca-tijd zal wel even duren. Misschien wordt het helemaal niet meer zoals 'vroeger'. Maar de meeste horeca-ondernemers die ik ken zijn zeer creatief en zullen ook voor deze tijd wel een nieuwe vorm voor vinden, hoe lastig dat ook lijkt. In algemene zin is het voor de horeca natuurlijk altijd een uitdaging om een onderscheidend concept neer te zetten.

Unox

Mijn favoriete merk is een golden oldie: Unox. Een merk dat meegaat met de tijd en toch consistent blijft. Mooi ook dat een rookworstenmerk toch in staat is een vegetarische lijn neer te zetten.

Snelle

Ik was onder de indruk van de Smoorverliefd-campagne van Interpolis in samenwerking met rapper Snelle. Een schoolvoorbeeld van hoe je met een emotionele boodschap mensen wakker schudt en het vooral niet op marketing laat lijken.

No-nonsense

Ik hou van marketeers die juist met een klein budget impact weten te maken. Om op te vallen moeten ze creatief zijn. Ondertussen lees ik veel van Mark Ritson, een no-nonsense marketingprofessor die vooral pleit voor het echte merkdenken. Hij vindt dat we ons als marketeers te vaak verliezen in nieuwerwetse zaken, terwijl marketing in de kern niet zoveel veranderd.

Podcast

Mijn favoriete podcast is CMO-talk. Leuk en relevant om van vakgenoten ervaringen en visies te horen. Daarnaast luister ik vaak naar de podcast van de Correspondent: meestal boeiend, altijd interessant.

Uitdaging

Mijn marketinguitdaging is om hoofd en hart te blijven combineren. Dit geldt zowel voor creatie als de rol van marketing in de organisatie.

Buikgevoel

Het is een misverstand dat marketing in de toekomst vooral een IT-job is. Ik geloof in de combinatie van onderzoek, data en een gezonde dosis creativiteit en buikgevoel. De merkenbouwers van de toekomst zijn zij die dit kunnen combineren.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'

Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'

Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'

Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'

Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'

Patrick Stal: 'Ik nam corona in januari al serieus'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken