[Mijn marketing] Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'

[Mijn marketing] Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'
  • Algemeen
  • 16 apr 2020 @ 11:18
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingPersonalia

Gijsbregt Vijn (45) is managing director van Lemon Scented Tea. Vlak voordat corona uitbrak, heeft hij zijn team versterkt met nieuwe collega's en een zestal nieuwe opdrachtgevers binnengehaald. 'Die stijgende lijn kunnen we nu doorzetten.'

Basis

Ik sta momenteel met elk been in een andere wereld, merk ik. Het ene been in een wereldwijde historische crisis, waarvan we de nasleep nog lang zullen voelen. Het andere been in mijn eigen huis, waar ik merk dat meer thuis zijn, meer tijd met familie doorbrengen, minder rennen en echt even zorgen voor de basis en die van anderen, heel waardevol is.

Twente

De corona-advertentie van PostNL vind ik erg sterk. Die emotie voelde ik meteen in de buik. Daarnaast weet ik dat reclame maken voor je eigen reclamebureau niet de bedoeling is, maar samen met VisitTwente hebben we een mooie oplossing gevonden om iedereen te laten genieten van het prachtige Twente, ondanks dat we binnen zitten. Vanaf morgen meer!

Hecht team

Zakelijk gezien voelen we de crisis natuurlijk. Maar we hebben het geluk dat het werk voor een aantal opdrachtgevers goed doorloopt. Daarnaast hebben we een hecht team waar de creativiteit en het oplossend vermogen er ook nu uit blijft knallen. De afgelopen maanden hebben we stappen gezet: een duidelijke visie neergezet, naar onze waarden gekeken, processen geoptimaliseerd, het team versterkt met nieuwe mensen en een zestal klanten gewonnen. Allemaal vlak voor dat corona ons naar huis stuurde. Ik ben dus blij dat we -zij het thuis- de stijgende lijn kunnen doorzetten.

Donatie

Mijn favoriete merk is Marie-Stella-Maris. Een lifestylemerk dat ruim een miljoen euro heeft gedoneerd aan schoon drinkwater-projecten. Een prachtbedrijf waar we het geluk hebben om mee samen te mogen werken.

Simpel

Clichés zijn niet voor niets clichés: De 'Play for the world'-campagne van Nike vind ik goed. In zijn simpelheid ijzersterk. Consistent in de stijl van de afgelopen jaren en onnoemelijk veel gedeeld. Ook door de overbuurman, die niet onder contract staat bij Nike. Daarnaast noem ik 'Courage is beautiful' van Dove. Beiden corona-gerelateerd, maar er komt op dit moment -begrijpelijk- niet veel anders voorbij.

Balans

In Nederland vind ik de Esprix de beste reclamevakprijs. Een mooie balans tussen creatief werk en effectiviteit. Internationaal kies ik D&AD. Het niveau ligt daar enorm hoog en is minder hypegevoelig dan Cannes Lions. En meer dan alleen digitaal, zoals de Webby's. Maar mochten er internationale juryleden meelezen: mijn collega's en ik winnen ze graag allemaal.

Marktvernieuwend

Vroeger was ik altijd fan van reclamebureau Crispin Porter Bogusky, omdat ze in staat zijn marktvernieuwende oplossingen te bedenken die de business van klanten een boost geeft. Op dit moment ben ik onder de indruk van het Engelse The&partnership. Hele sterke en vernieuwende propositie. In Nederland vind ik het knap hoe Achtung zich van digital hotshop heeft omgebouwd naar een geïntegreerd bureau en onderweg ook het experience design-stuk goed heeft neergezet.

Goed product

Mijn favoriete marketeers zijn Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies, oprichters van Seepje. Twee jonge gasten die in korte tijd een goed product uit de grond stampten en nu al in de schappen van retailers als Albert Heijn staan. En ja, ook op ons aanrecht thuis.

Angst

Ik stoor me aan de angst van vakgenoten. Een diepe emotie van ons allen, die ervoor zorgt dat de verkeerde keuzes worden gemaakt en mensen zichzelf en anderen klein houden. Als we ons minder door angst laten leiden, maken we beter en interessanter creatief werk. Wat leidt tot leukere levens en daar wordt de wereld weer beter van. Zo snel kan het gaan, zonder angst!

Knipoog

Al sinds mijn studententijd sta ik altijd bij Athenaeum op het Amsterdamse Spui de laatste trends door te nemen en dan eindig ik steevast met I-D Magazine. Met nog altijd een model met knipoog op de cover, te gek. Ook koop ik nog steeds af en toe de Wired. 'Steady on the forefront of technology'.

Tijd

Mijn favoriete podcast is Yous & Yay. Zoals zij het zelf omschrijven: we spreken maandelijks héél lang met een interessant iemand bij ons in de studio. En dat is inderdaad interessant: de lengte en het bijzonder aangename, trage tempo van de podcast past totaal niet in deze tijd, waardoor het juist een enorme toegevoegde waarde krijgt. Ze nemen de tijd, waardoor jij als luisteraar de tijd neemt. En ja, interessante gasten uit alle hoeken van cultuur maken interessante content.

Organisch groeien

Mijn persoonlijke uitdaging is om merken, in alles wat ze doen en zeggen, dermate interessant maken dat ze organisch gaan groeien. Want een ijzersterk idee of verhaal reist vanzelf.

Creatief hart

Het is een misverstand dat reclamemakers commercieel en snel zijn. Het merendeel heeft een creatief hart. En dat hart is de pompende kracht van onze industrie. Jammer genoeg schamen we ons soms teveel voor dit hart en zijn we niet trots genoeg op de commerciële superkrachten die onze creativiteit heeft. Er is werk aan de winkel, juist nu onze winkel nog even dicht blijft.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'

Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'

Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'

Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken