[Mijn marketing] Nadine Ridder: ‘Niet alles is een wedstrijdje’

[Mijn marketing] Nadine Ridder: ‘Niet alles is een wedstrijdje’
  • Algemeen
  • 30 apr 2020 @ 09:36
  • 27643 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingPersonalia

Creatief strateeg Nadine Ridder (37) schrijft columns voor onder meer het Parool en OneWorld en werkt daarnaast als freelance marketeer voor Tony's Chocolonely. 'Ik zie het als een uitdaging om binnen te komen bij bedrijven die moeten wennen aan mijn ideeën.'

Ruimte

Door de coronacrisis ontstaat er ruimte voor nieuwe ideeën en wordt er meer geëxperimenteerd. Op hoger niveau zie ik het als een waarschuwing voor wat komen gaat als we ons leven niet drastisch veranderen, een reset-knop die voor ons is ingedrukt, maar nu is het aan ons om te bepalen welke richting we op gaan.

Intenties

Ik vind alle corona-initiatieven mooi die oprecht zijn. Het draait om de intenties. Juist in deze tijd wordt duidelijk dat we niet overal een wedstrijdje van moeten proberen te maken, maar moeten onderzoeken hoe we waarde kunnen toevoegen in plaats van meer geld verdienen.

Beweging

Mijn favoriete merk is AOC, politica Alexandria Ocasio de Cortez. Zij is een toegankelijk, aantrekkelijk en consequent merk dat de juiste kanalen op de juiste manier weet in te zetten om een beweging in gang te zetten. Over vier jaar is deze vrouw president van de Verenigde Staten, mark my words.

Tony's

Bij Tony's Chocolonely ben ik verantwoordelijk voor de campagne- en contentstrategie. De uitdaging is vooral om complexe, gevoelige en ernstige materie over te brengen op een manier dat de doelgroep niet alleen verantwoorde chocolade koopt, maar ook meehelpt het verhaal van ongelijkheid in de cacao-industrie verder te verspreiden.

Diversity

Als mede-oprichter van IncludeNow probeer ik de diversity-discussie altijd naar een volgend niveau te brengen. De huidige status: veel diversiteit voor de bühne, weinig inclusiviteit in het bijzonder in de top. Hier blijft enorm veel potentie onbenut.

Nieuwe manier

Ik vind het te gek hoe Creatives for Climate werkt. Dit collectief stuurt briefings uit, vervolgens maken verschillende creatieven uitingen en dit wordt dan als campagnemateriaal in de community gedeeld zodat ze zelf kunnen kiezen welke uiting gedeeld wordt. Ik denk dat dit de nieuwe manier van campagnes maken en verspreiden is. De Verenigde Naties heeft deze aanpak ook voor de coronacrisis ingezet. Je merkt dat de creatieve industrie staat te trappelen om werk te maken waarmee ze iets kunnen bijdragen.

Herc

Mijn favoriete reclamebureau is Herc. Altijd als ik van hen iets zie voorbijkomen, denk ik: ja.

Visie

Mijn persoonlijke uitdaging is om mensen mee te krijgen in een visie die tijd nodig heeft om aan te wennen, maar juist nu het meest effectief is. Als freelancer ben ik ook mijn eigen merk en het is mijn uitdaging om binnen te komen bij bedrijven die zich niet comfortabel voelen bij mijn ideeën, omdat daar juist het belangrijkste werk ligt.

Oplossingen

Mijn favoriete marketeer is een ondernemer: Borre Akkersdijk van Byborre. Hij stelt de manier waarop we met textiel omgaan ter discussie en ontwerpt oplossingen die laten zien dat het beter kan. Zo helpt hij bedrijven innoveren en door zijn eigen kledinglijn maakt ook het grote publiek kennis met een alternatief. Dat is voor mij waar marketing anno 2020 over gaat: tegen de gevestigde orde in gaan door iets neer te zetten wat te goed is om te negeren. Dan hoef je niet eens meer te communiceren.

Ergernis

Ik erger me aan van alles in ons vakgebied, maar in het bijzonder aan het gebrek aan lange termijnvisie, durf en diverse perspectieven.

Magazine

Mijn favoriete magazine is De Groene Amsterdammer. Dat er iedere week zoveel kwalitatieve content in een magazine kan verschijnen, vind ik ongelooflijk knap.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'

Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'

Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'

Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'

Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'

Patrick Stal: 'Ik nam corona in januari al serieus'

Ard Bossema: 'Oranje Blik brengt ander positief geluid'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken