Festival Freshworks: 'Een merk is vooral wat je doet, niet wat je zegt te zijn'

Festival Freshworks: 'Een merk is vooral wat je doet, niet wat je zegt te zijn'
  • Algemeen
  • 25 jun 2021 @ 15:05
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Customer JourneyKennissessieInterview

Op donderdag 24 juni organiseerde Freshworks het ON Festival. Thema van de dag was ‘switch the world back on’, waarin we teruggaan naar een normale samenleving met ook fysieke events. En dus was MarketingTribune in levenden lijve aanwezig in Amsterdam om een paar opvallende uitspraken te noteren.

Freshworks organiseerde het festival op vier locaties: Amsterdam, Londen, Parijs en Berlijn. In Amsterdam werd een zaaltje opgetuigd bij locatie Strandzuid. Tijdens het evenement werd er geschakeld tussen de locaties en konden 5000 vakmensen inspirerende verhalen horen over de maatschappelijke impact van een organisatie. In Amsterdam werd de middag geopend door Raymond Hüner, general manager Benelux & Nordics bij Freshworks.

Alexandra Dimiziani, CMO advisor to tech start-ups en voormalig Global Marketing Director of Airbnb was de eerste spreker en vertelde in Parijs een inspirerend verhaal over hoe merken en bedrijven als eerste doel vaak hebben om winst te maken, maar vergeten de samenleving te verbeteren. Als voorbeeld gaf ze hoe ze binnen Airbnb racisme bestreden. De belangrijkste boodschap daarin was om het eerst binnen in de organisatie aan te pakken, je eigen platform de norm laten te zijn, zowel bij je medewerkers als klanten, en uiteindelijk die boodschap naar buiten te verspreiden. Ze kon dit staven met het feit dat 70% van de millennials wil dat hun bedrijf maatschappelijk betrokken is. Dimiziani ‘Kernwaarden zijn belangrijk voor je bedrijf. Een merk is vooral wat je doet, niet wat je zegt te zijn. Als je als merk geen keuze maakt en nergens voor staat, dan wordt het ook niks. Als je je werknemers tevreden houdt en een mooi statement maakt voeg je waarde toe aan je merk.’

Liever een gestolen fiets van een junkie kopen dan oneerlijk chocolade eten

De volgende spreker, Henk-Jan Beltman, Chief Chocolate Officer bij Tony’s Chocolonely aanwezig in Amsterdam, sloot zich aan bij de kernwaarden van Dimiziani. Ook hij is van mening dat een merk iets moet uitdragen en bijdragen aan de samenleving. De strijd van Tony’s Chocolonely tegen de oneerlijke cacao-industrie is natuurlijk algemeen bekend. Beltman wilde zelfs zo ver gaan dat hij liever een gestolen fiets van een junkie in Amsterdam koopt, dan oneerlijke chocolade eet. In beide gevallen vindt hij zichzelf een crimineel, maar in de eerste plaats ‘slechts voor heling’ en in de tweede plaats van moderne (kinder)slavernij.


Henk-Jan Beltman

Ideeën
Mark Randolph, mede oprichter van Netflix, sprak live vanuit California en kwam met een nieuwe boodschap voor het aanwezige publiek. Hij wilde vooral iedereen aansporen om maar met ideeën te blijven komen. Volgens Randolph moet je blijven zoeken naar het juiste idee. Iedere dag je idee durven pitchen aan je naasten levert uiteindelijk succes op. Naar eigen zeggen heeft hij meer dan 100 ideeën gepitcht, totdat hij uiteindelijk kwam tot de populaire streamingdienst die Netflix nu is. Een idee dat ooit begon in een busje op een Amerikaanse snelweg en uitgroeide tot de grote series- en filmaanbieder die het nu is. Zijn boodschap was dan ook dat doorzetten en geloven in jezelf belangrijk is.

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken