Black Friday toch populairder bij Nederlander
- 29 nov 2021 @ 10:11
- Ryan Baij
Uit basis van data van Klarna blijkt dat de verkopen op Black Friday met 23% hoger zijn uitgevallen. Opvallend, gezien de grote scepsis van de Nederlander en de marketeer voor de koopjesdag.
Eerder meldde MarketingTribune al dat Black Friday wel bekender werd, maar 45% van de Nederlanders het toch wil boycotten. Ook een onderzoek van Manhattan Associates gaf aan dat Nederlanders niet op de Amerikaanse traditie zaten te wachten.
En hoewel de marketeer er ook niet op zat te wachten, plande toch tweederde van de marketeers een actie in. Met effect blijkt nu dus. Uit onderzoek van Klarna blijkt dus dat de verkopen op de dag zelf 23% hoger waren dan een jaar geleden. De verkopen namen van maandag tot en met donderdag met 48% toe. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders vooral online hun Black Friday aankopen doen en daarbij heel gericht te werk gaan: 54% van de Nederlandse online shoppers weet precies wat hij tijdens Black Friday wil kopen.
Ten opzichte van een normale winkeldag werd er op het eerste uur van de dag (tussen 0:00 en 1:00), 780% meer verkocht. De populairste shopping categorieën in Nederland zijn dit jaar elektronica, sieraden en accessoires en sport & hobby.
Naast een analyse van eigen data, heeft Klarna ook een groot internationaal onderzoek gedaan naar het consumentengedrag in de weken voor en na Black Friday. Hierin wordt bevestigd dat Nederlanders tijdens de Black Friday periode liever online shoppen dan offline. Daarbij zijn de meest populaire categorieën volgens het onderzoek: Kleding & Schoenen.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin...
- DOSSIER ESG Esther Overmars Purpose is een werkwoord
- Europees Parlement stemt vóór AI-wet
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Harry Dekker krijgt Coq de Grand Honneur tijdens GVR-diner
- Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing