Black Friday toch populairder bij Nederlander
- 29 nov 2021 @ 10:11
- Ryan Baij
Uit basis van data van Klarna blijkt dat de verkopen op Black Friday met 23% hoger zijn uitgevallen. Opvallend, gezien de grote scepsis van de Nederlander en de marketeer voor de koopjesdag.
Eerder meldde MarketingTribune al dat Black Friday wel bekender werd, maar 45% van de Nederlanders het toch wil boycotten. Ook een onderzoek van Manhattan Associates gaf aan dat Nederlanders niet op de Amerikaanse traditie zaten te wachten.
En hoewel de marketeer er ook niet op zat te wachten, plande toch tweederde van de marketeers een actie in. Met effect blijkt nu dus. Uit onderzoek van Klarna blijkt dus dat de verkopen op de dag zelf 23% hoger waren dan een jaar geleden. De verkopen namen van maandag tot en met donderdag met 48% toe. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders vooral online hun Black Friday aankopen doen en daarbij heel gericht te werk gaan: 54% van de Nederlandse online shoppers weet precies wat hij tijdens Black Friday wil kopen.
Ten opzichte van een normale winkeldag werd er op het eerste uur van de dag (tussen 0:00 en 1:00), 780% meer verkocht. De populairste shopping categorieën in Nederland zijn dit jaar elektronica, sieraden en accessoires en sport & hobby.
Naast een analyse van eigen data, heeft Klarna ook een groot internationaal onderzoek gedaan naar het consumentengedrag in de weken voor en na Black Friday. Hierin wordt bevestigd dat Nederlanders tijdens de Black Friday periode liever online shoppen dan offline. Daarbij zijn de meest populaire categorieën volgens het onderzoek: Kleding & Schoenen.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management