'Honderdduizenden online fraudegevallen kunnen voorkomen worden'

- Algemeen
- 1 nov 2023 @ 09:17
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 1 nov 2023 @ 09:17
- Michiel van Zaane
Bijna de helft (44%) van de Nederlandse online fraudegevallen kan voorkomen worden als het slachtoffer niet direct tot handelen overgaat zegt ABN Amro. De bank start daarom een voorlichtingscampagne.
De bank heeft onderzoeksbureau Ipsos onderzoek laten doen onder een representatieve groep van 500 slachtoffers van online fraude. Oplichters verleiden hun slachtoffers om zo snel mogelijk te klikken. Daarbij maken ze dankbaar misbruik van de menselijke eigenschap om in een urgente situatie direct en vanuit emotie te reageren. Uit het onderzoek blijkt dat het beoordelingsvermogen van slachtoffers daardoor tijdelijk afneemt. Door je hier bewust van te zijn en iets langer de tijd te nemen, kunnen volgens de bank jaarlijks vele honderdduizenden fraudegevallen worden voorkomen.
‘Het is belangrijk te beseffen dat er eigenlijk nauwelijks situaties zijn waarin je direct tot actie moet overgaan’ vertelt Neiske Ritsma, projectleider Fraude en Veilig Bankieren bij ABN Amro. ‘Oplichters doen graag alsof er sprake is van een acute situatie, maar het verschil tussen direct reageren en een paar seconden wachten, kan je veel ellende besparen. Die extra tijd is cruciaal om te beseffen dat een situatie ook nep kan zijn. Daarom starten we een voorlichtingscampagne met de boodschap ‘Kijk nog eens goed, als het snel moet’. Ook geven we klanten tips om echt en nep van elkaar te kunnen onderscheiden.’
De campagne is het vervolg van de campagne #rekenafmetfraude. In de campagne 'Kijk nog eens goed als het snel moet' rich de bank zich met deze video's zowel op phishing als nepwebshops.
De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek op een rij:
• 44 procent van de slachtoffers geeft aan te snel te hebben geklikt waardoor fraude heeft kunnen plaatsvinden;
• 55 procent van de slachtoffers stelt dat als zij langer hadden gewacht, ze waarschijnlijk hadden doorgehad dat iets niet klopte;
• 66 procent van de slachtoffers ging dan ook op nader onderzoek uit, direct nadat het kwaad was geschied;
• 48 procent van de slachtoffers geeft als verklaring dat ze graag snel wilden handelen en daardoor niet meer hebben gecontroleerd of de situatie klopte.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management