PostNL: ‘GenZ ontvangt liever kaart dan appje’

- Algemeen
- 15 dec 2023 @ 11:26
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 15 dec 2023 @ 11:26
- Michiel van Zaane
Bijna 8 van de 10 jongvolwassenen ontvangt liever een fysieke kerstkaart dan een kerstwens via een appje. Dit blijkt uit onderzoek dat PostNL deze maand door marktonderzoeksbureau Factsnapp liet uitvoeren onder ruim 500 Nederlanders tussen de 16 en 29 jaar.
De doelgroep geeft aan dat een appje naar veel mensen sturen eenvoudig is, maar aan het sturen van een kerstkaart heeft iemand aandacht en tijd besteed. De persoonlijke boodschap en de moeite die in het kiezen en versturen van een kaart worden gestoken, maken het ontvangen ervan extra bijzonder. Veel respondenten geven aan dat ze de kerstkaart waarderen omdat het een teken is dat iemand extra moeite voor hen heeft gedaan.
Persoonlijke aandacht
De ondervraagden kunnen zich als ‘Generatie Z’ geen leven zonder internet voorstellen. Toch is het volgens directeur operatie Sipke Spoelstra niet gek dat zij het ontvangen van fysieke kerst- en nieuwjaarskaarten zo waarderen: ‘Bij PostNL weten we dat er elk jaar nog steeds veel kerstkaarten worden verstuurd, maar ik vind het mooi om te zien dat ook deze generatie het zo leuk vindt om kerstkaarten te ontvangen. Het lijkt erop dat de waardering voor de persoonlijke aandacht die een kerstkaart met zich meebrengt nog steeds gevoeld wordt.’
Maar verstuurt deze digitaal georiënteerde groep ook net zo graag kerstkaarten als dat zij deze ontvangen? Maar liefst 44 procent van de ondervraagden geeft aan kerst- en nieuwjaarskaarten te versturen. Bijna 80 procent van deze mensen koopt fysieke kerstkaarten en voorziet die van een persoonlijke handgeschreven boodschap. De overige 20 procent verstuurt de kerstkaarten uitsluitend digitaal.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management