Campagne Wemos over medicijnprijzen lanceert Monopoly, de Medicijn Editie

- Algemeen
- 23 jan 2024 @ 10:51
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 23 jan 2024 @ 10:51
- Michiel van Zaane
Fictief farmaceutisch bedrijf Katjing Farma presenteert in een video van Roel Maalderink een nieuw spel: Monopoly, de Medicijn Editie. Met de video wil Wemos duidelijk maken dat in de huidige medicijnenmarkt het maken van extreme winsten belangrijker is dan gezondheid.
Volgens maatschappelijke organisatie Wemos staat de toegang tot zorg en medicijnen onder druk. Farmaceuten krijgen een monopolie op nieuwe medicijnen en rekenen extreem hoge en ondoorzichtige tarieven. Dure medicijnen dreigen niet meer vergoed te kunnen worden en de hoge kosten leiden tot verdringing van andere zorg. Begin 2023 werd in Nederland voor het eerst besloten om drie medicijnen niet te vergoeden vanwege de extreme prijzen.
‘Door gebrekkige regelgeving kunnen farmaceuten vragen wat ze willen en hoeven ze hun prijzen niet te verantwoorden’, zegt Emily Dowdalls, expert geneesmiddelenbeleid bij Wemos. ‘Het huidige systeem is onhoudbaar als we de toegang tot zorg en medicijnen voor iedereen willen garanderen. De gezondheid van mensen moet voorrang krijgen op het maken van buitensporige winsten.’
‘Eerlijke medicijnprijzen’
In de campagne ‘Gezondheid boven geld: medicijnen voor iedereen’ roept Wemos de overheid op om te zorgen voor ‘eerlijke medicijnprijzen’. ‘Wij pleiten voor wet- en regelgeving voor transparantie over de kosten en prijsbepaling, en afspraken over de prijs als medicijnen met belastinggeld worden ontwikkeld’, aldus Dowdalls. ‘De formatie van het nieuwe kabinet biedt kans voor de gekozen partijen om plannen hiervoor vast te leggen.’
Roel Maalderink
Roel Maalderink maakte eerder ook al een video voor deze campagne. Hierin gaat hij als Mark van Katjing Farma de straat op om met mensen in gesprek te gaan over de nieuwe medicijnen van zijn bedrijf. Mensen schrikken als ze de prijzen horen van zijn producten. Deze video werd meer dan een miljoen keer bekeken op LinkedIn en Instagram en leidde tot veel online discussie en steun voor onze oproep.
Naast de video’s heeft Wemos een infographic gepubliceerd over hoe medicijnprijzen eerlijk gemaakt kunnen worden. Ook is er een interview met professor Carin Uyl-de Groot, die pleit voor een eerlijke medicijnenmarkt. Binnenkort publiceert Wemos nog een interview met Jos Kosterink (ziekenhuisapotheker) en Tom van Meerten (internist) van het Universitair Medisch Centrum Groningen, die zelf medicijnen zijn gaan maken vanwege de hoge prijzen van farmaceutische producten. Verder volgt er nog een animatie over wat er nodig is voor een eerlijk systeem.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management