Overheid lanceert Dashboard Rijks ICT

- Algemeen
- 25 jan 2024 @ 09:04
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 25 jan 2024 @ 09:04
- Michiel van Zaane
De Rijksoverheid werkt voortdurend aan ICT en informatievoorziening (IV) voor digitale dienstverlening. De overheid wil informatie over deze systemen en voorzieningen beter beschikbaar maken en lanceert daarom een vernieuwd Rijks ICT Dashboard.
Het doel van het vernieuwde dashboard is om openheid te bieden en kennis te delen. Het dashboard moet op een toegankelijke wijze de toegevoegde waarde van ICT en informatievoorziening in beeld te brengen. Daarbij moet dashboard een breed publiek informeren: van Tweede Kamerleden tot geïnteresseerde burgers en medewerkers bij overheidsorganisaties. Er is bij de ontwikkeling van het vernieuwde dashboard dan ook extra nadruk gelegd op toegankelijkheid.
Waar het voormalige dashboard een overzicht was van vooral grote ICT-projecten, is op het vernieuwde dashboard nu meer informatie te vinden. Ook is de hoeveelheid activiteiten op de site uitgebreid. Daarnaast zijn de maatschappelijke voordelen van de grote ICT-activiteiten en de onderwerpen informatiebeveiliging, AI en algoritmen toegevoegd. Verder is het dashboard gebruiksvriendelijker en heeft het nu een A-status voor digitale toegankelijkheid.
Toekomst
Het Rijks ICT-dashboard staat na de lancering niet stil, het wordt in 2024 verder vernieuwd. Zo is het de bedoeling dat het dashboard in de toekomst volledig open source zal zijn. Daarnaast wordt verder gewerkt aan het toevoegen van meer inhoudelijke duiding en inzicht in Kamervragen over ICT-activiteiten, inzicht in de aanbevelingen van het Adviescollege ICT-toetsing en de begroting van digitalisering.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Adverteerders, laat ons samenwerken
- [column] De meerwaarde van marketing
- Het speelveld verandert – wat is jouw volgende zet als...
- VM Packaging Awards 2025: inschrijven kan nog tot 12 februari
- [onderzoek] Visa: Gen Z verkiest smartphone boven bankpas
- Zomerplanning: 40 procent reizigers kiest voor vroeg boeken
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day