[column] Thierry Baudet is zijn eigen merk
![[column] Thierry Baudet is zijn eigen merk](/algemeen/weblog/2020/11/thierry-baudet-is-zijn-eigen-merk/baudetblog.png)
- Algemeen
- 25 nov 2020 @ 17:01
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - CommunicatieContent
- 25 nov 2020 @ 17:01
- Lucas Boon
Thierry Baudet is geen ijzersterk politicus. Een goede debater is hij eigenlijk ook niet. Wel is hij een slimme marketeer - van zijn eigen merk vooral.
De FvD-voorman (37) bedrijft marketing op drie vlakken: personal branding, rumour around the brand en het aloude adagium 'slechte reclame is ook reclame'. Sinds de start van zijn politieke carrière in 2015 komt Baudet vrijwel nooit vanwege zijn inhoudelijke politieke ideeën in het nieuws. Wel namen we kennis van een naaktfoto op Instagram, racistische tweet over 'vier Marokkanen' en hoe je zijn naam volgens hemzelf uitspreekt (als 'Boodèh').
Zoals het een sterk merk betaamt, heeft ook marketeer Baudet zijn social media-strategie goed op orde. Op onder meer Instagram (106k volgers) en Facebook (70k likes) deelt hij regelmatig foto's uit zijn privéleven, zoals wijndrinkend met zijn dertien jaar jongere vriendin of tijdens een autoritje langs het strand. En hoewel hij maar blijft aanschuiven bij talkshowtafels, waar het niet zelden uitloopt op ruzie, heeft Baudet ook begrepen dat hij in zijn eigen FvD-journaal op YouTube tenminste níet wordt tegengesproken.
Baudet snapt bovendien: de gemiddelde Nederlander is lang niet zoveel op de hoogte van de politieke ontwikkelingen in het land zoals onze politici dat zijn. Hij of zij wil een politicus 'die gewoon zegt waar het op staat' - net zoals de consument simpelweg ‘een goed product’ wil. Wat dat betreft heeft Baudet in zijn jongere jaren mooi bij concullega Geert Wilders kunnen afkijken. Met boude uitspraken inspelen op het onderbuikgevoel, maar dan verpakt in een wat charmanter jasje en zonder raar kapsel.
Marketingwise dus een slimme zet om gisteren zijn vertrek uit de FvD-partij met een online videoboodschap de wereld in te slingeren - en om daar nog geen 24 uur later op dezelfde wijze op terug te komen. Met zoveel free publicity heb je geen PR-bureau meer nodig. Vanavond zit Baudet bij Beau, de talkshowhost die er geen geheim van maakt een zwak voor hem te hebben. Baudet zal evengoed ook daar weten te ontregelen, maar één ding is zeker: de rest van de week gaat het over de man die daar zelf het meest garen bij spint: Thiery Baudet.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Onderzoek: Feyenoord populairder dan Ajax bij Nederlands publiek
- DOSSIER AI Interview met Rik ten Wolde van Afas Software
- DOSSIER AI Interview met Charida Dorder, auteur van AI in...
- [branded content] Factoren waar je op moet letten bij...
- Genomineerden Jos Brink Prijs 2023 bekend
- Finalisten CCMA Manager of the Year 2023 bekend
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres