[Onderzoek] Lachen op het werk belangrijker dan goede koffie

[Onderzoek] Lachen op het werk belangrijker dan goede koffie
  • B2b
  • 16 dec 2016 @ 09:00
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommunicatieOnderzoekMarketing

Goede koffie (of thee) op ons werk vinden we belangrijk. Niets nieuws onder de zon. Maar wat we nog belangrijker vinden op ons werk: lachen. Uit onderzoek* van zorgverzekeraar Aevitae, uitgevoerd door Ruigrok Netpanel blijkt dat 87 procent van de werknemers het (zeer) belangrijk vindt om tijdens het werk te lachen en 77 procent vindt het (zeer) belangrijk dat er goede koffie of thee is op hun werk. De communicatie, marketing en reclamebranche staat overigens op derde plaats!

Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan een kwart (26%) van de werknemers lachen op zijn werk zó belangrijk vindt dat ze zouden overwegen om van werkgever te wisselen als er te weinig gelachen zou worden op hun werk. En 28 procent vindt dat de werkgever actie moet ondernemen om ervoor te zorgen dat er meer wordt gelachen op het werk. Meer dan een kwart van de werknemers (26%) lacht niet dagelijks op het werk.

Meer lachen met collega’s op derde plaats goede voornemens 2017
Gevraagd naar de goede voornemens voor 2017 aangaande gedrag op het werk zien we de volgende top 5:

  1. Gezonder eten (22%);
  2. Vaker een frisse neus halen in de lunchpauze (18%);
  3. Meer lachen met collega’s (15%);
  4. Meer bewegen op het werk (14%);
  5. Minder koffiedrinken (6%).

Gezond en inzetbaar
Arndt van den Beuken, algemeen directeur van Aevitae: ‘We praten veel met werkgevers als we de zorgverzekeringen op maat maken voor hun werknemers. En dan bespreken we ook hoe ze werknemers kunnen helpen om gezond en inzetbaar te blijven. Gezonde leefstijl en werkdruk zijn de bekende thema’s. Wij voegen daar lachen op het werk aan toe omdat het positieve effecten heeft. Het is goed voor je gezondheid en draagt bijvoorbeeld bij aan het teamgevoel. Vandaar ook dit onderzoek. Het laat zien dat werknemers lachen ook erg belangrijk vinden.’

Top 3 beroepen met een lach
De top 3 branches waarin we denken dat er het meest gelachen wordt, zijn:

  1. Horeca en toerisme (33% van de werknemers denkt dat in deze branche het meest gelachen wordt);
  2. Bouwnijverheid- en installatie (15%);
  3. Communicatie, marketing en reclame (12%).ransport. 

Op de vierde plaats taat de sector logistiek, inkoop en opslag (12%).  In de juridische branche, bij nutsbedrijven en in de wetenschap denken we dat er niet veel gelachen wordt (allemaal scoren ze maar 1%).

* Onderzoek onder 1.640 Nederlandse werknemers van 18 jaar en ouder uitgevoerd in november 2016 door onderzoeksbureau Ruigrok Netpanel.

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken