[Onderzoek] Lachen op het werk belangrijker dan goede koffie
- B2b
- 16 dec 2016 @ 09:00
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - CommunicatieOnderzoekMarketing
- 16 dec 2016 @ 09:00
- Redactie B2B
Goede koffie (of thee) op ons werk vinden we belangrijk. Niets nieuws onder de zon. Maar wat we nog belangrijker vinden op ons werk: lachen. Uit onderzoek* van zorgverzekeraar Aevitae, uitgevoerd door Ruigrok Netpanel blijkt dat 87 procent van de werknemers het (zeer) belangrijk vindt om tijdens het werk te lachen en 77 procent vindt het (zeer) belangrijk dat er goede koffie of thee is op hun werk. De communicatie, marketing en reclamebranche staat overigens op derde plaats!
Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan een kwart (26%) van de werknemers lachen op zijn werk zó belangrijk vindt dat ze zouden overwegen om van werkgever te wisselen als er te weinig gelachen zou worden op hun werk. En 28 procent vindt dat de werkgever actie moet ondernemen om ervoor te zorgen dat er meer wordt gelachen op het werk. Meer dan een kwart van de werknemers (26%) lacht niet dagelijks op het werk.
Meer lachen met collega’s op derde plaats goede voornemens 2017
Gevraagd naar de goede voornemens voor 2017 aangaande gedrag op het werk zien we de volgende top 5:
Gezond en inzetbaar
Arndt van den Beuken, algemeen directeur van Aevitae: ‘We praten veel met werkgevers als we de zorgverzekeringen op maat maken voor hun werknemers. En dan bespreken we ook hoe ze werknemers kunnen helpen om gezond en inzetbaar te blijven. Gezonde leefstijl en werkdruk zijn de bekende thema’s. Wij voegen daar lachen op het werk aan toe omdat het positieve effecten heeft. Het is goed voor je gezondheid en draagt bijvoorbeeld bij aan het teamgevoel. Vandaar ook dit onderzoek. Het laat zien dat werknemers lachen ook erg belangrijk vinden.’
Top 3 beroepen met een lach
De top 3 branches waarin we denken dat er het meest gelachen wordt, zijn:
Op de vierde plaats taat de sector logistiek, inkoop en opslag (12%). In de juridische branche, bij nutsbedrijven en in de wetenschap denken we dat er niet veel gelachen wordt (allemaal scoren ze maar 1%).
* Onderzoek onder 1.640 Nederlandse werknemers van 18 jaar en ouder uitgevoerd in november 2016 door onderzoeksbureau Ruigrok Netpanel.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 15, 2025
- Herna Verhagen draagt bij PostNL stokje over aan Pim Berendsen
- Digital advertising naar recordhoogte: TikTok en AI stuwen...
- Nima Marketing Day 2025: Het hoe en waarom van de campagne...
- AI houdt miljarden slechte advertenties tegen
- VIA draagt drie nieuwe bestuursleden voor: Dercksen,...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 16,... 25-04-2025
- Van buikgevoel naar breinstrategie... 22-04-2025
- De marketingtransfers van week 15,... 18-04-2025
- Nima Marketing Day 2025: Het hoe en... 16-04-2025
- AI houdt miljarden slechte... 16-04-2025
- Digital advertising naar... 16-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management