Hyundai wil in 2025 groenste automerk zijn

Hyundai wil in 2025 groenste automerk zijn
  • B2b
  • 24 aug 2018 @ 08:37
  • 13432 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • ZakelijkInnovatie

Bij de introductie van de Kona Electric, de eerste volledig elektrisch aangedreven compacte SUV voor de Europese markt, blikt Hyundai nadrukkelijk vooruit. Groen, groener, groenst is het parool. In totaal lanceert het automerk de komende jaren veertien ‘groene’ modellen.

Daarmee komt het totaal op 18 klimaatvriendelijke auto’s in 2025: 8 hybride, 4 plug-in, 5 volledige elektrische en 1 waterstof variant. Daarmee behoort het Koreaanse automerk tot de meest innovatieve en ‘groene’ autofabrikanten ter wereld.

Actieradius

Met de Kona beschikt het merk over een elektrische auto met een actieradius van 482 kilometer op één lading. Een auto die volgens Hyundai ‘de stoere looks van een SUV combineert met de efficiency en het rijgemak van een volledig elektrische aandrijflijn.’ ‘Een auto die veel comfort biedt, uitgerust is met de nieuwste actieve veiligheidssystemen en bovenal betaalbaar is. De Kona is wat ons betreft de gedroomde elektrische auto. Geen andere betaalbare elektrische auto onder de € 40.000,- biedt immers zoveel gemak, comfort en functionaliteit als deze,’ zegt Ronald Dubbelman, algemeen directeur van Hyundai Motor Nederland. Hyundai wil elektrisch rijden bereikbaar maken voor iedereen. Met de Kona biedt Hyundai naar eigen zeggen een nieuwe manier van elektrisch autorijden waarmee alle beperkingen voor het rijden op stroom worden weggenomen. De Kona komt in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Hij is vrijgesteld van Motorrijtuigenbelasting (MRB) tot en met 2020. Bijtelling voor zakelijk rijders is 4 %.

Waterstof

Volgens Dubbelman heeft Hyundai momenteel een aandeel van 12% van de Nederlandse markt voor volledige elektrisch aangedreven auto’s. De ambitie is om dat te verhogen naar 17% in 2019 en uiteindelijk marktleider te worden. Voor de zakelijke rijder is de elektrische auto het aantrekkelijkst met slechts 4% bijtelling. Voor de particulier is de auto nog flink aan de prijs. Hyundai had al een volledig elektrisch aangedreven auto, de Ioniq (ook verkrijgbaar als hybride en plug-in hybride), maar zoals inmiddels wijdverbreid bekend is het SUV segment het snelst groeiende in de automotive en dus is de Kona een welkome aanvulling. De Nexo, de waterstofauto, valt weliswaar ook in de 4% bijtelling, maar de aanschafprijs is nog relatief hoog en het aantal tankstations is te verwaarlozen. Maar, zo zegt Dubbelman, ‘we zijn met de waterstofauto uiteraard wel een trendsetter. Met de Nexo zijn we koning van de apenrots.Waterstofauto is weliswaar duur, maar door Vamil aftrek wordt de auto voor zzp’ers zeer betaalbaar omdat 75 % van fiscale waarde van de auto kan worden afgetrokken van IB en dan is er nog de MIA.'

Storytelling

Volgens Jelle Holdinga, manager Marketing & Communication bij Hyundai Motor Nederland, zal in de marketing vooral de focus liggen op storytelling. ‘De Kona is daarin het uithangbord. We willen het groenste merk worden en we streven met de storyline naar een uplift van de merkidentiteit en merkbekendheid. Hyundai moet bekend gaan staan als een innovatief merk, trendsettend en niet als volgend.’ De campagne krijgt als slogan ‘Onweerstaanbaar Electric’, bedacht door het reclamebureau Goud Uberconnected. Holdinga: ‘De boodschap moet duidelijk zijn: elektrisch rijden is voor iedereen en je kunt er eigenlijk niet meer omheen. De prijs is goed en de actieradius is ook meer dan prima. Je kunt de Kona eigenlijk niet meer weerstaan.’

Qua media inzet denkt Holdinga vooral aan online en social. ‘We gaan veel branded content inzetten, juist ook om die storyline goed neer te zetten. Vanaf januari 2019 gaan we extra aandacht geven, onder meer met een commercial.’ De verwachtingen voor de Kona zijn hoog met nu al 1500 pre-orders. ‘Het is vooral een auto voor de zakelijke markt vanwege de prijs en de bijtelling, maar ik heb toch ook goede vooruitzichten voor de private lease markt. De particulier krijgt de Kona voor een aantrekkelijke prijs en is daarmee zorgenvrij. Als ik naar de concurrentie kijk, dan springen wij er echt bovenuit.’  

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken