PIM Trend Fest: Merkkracht stijgt door gepersonaliseerde aanpak

PIM Trend Fest: Merkkracht stijgt door gepersonaliseerde aanpak
  • B2b
  • 8 jan 2020 @ 10:24
  • 9305 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Kennissessie

Als mensen meer betekenis willen geven aan hun leven, zoals het PIM Trendrapport 2020 stelt, wat betekent dit dan voor marketeers? Hoe kunnen zij daaraan bijdragen? Andrew Steele (zie foto boven) is Head of Product bij DNAfit. Hij is op 30 januari 2020 een van de sprekers op PIM Trend Fest 2020.

Steele was twaalf jaar lang wedstrijdatleet op olympisch niveau voor het Britse Olympisch team. Hij rende de 400 meter en de 4x400 meter voor Groot-Brittannië en ontving een olympische bronzen medaille voor de 4x400 meter in Beijing 2008. Bij DNAfit is hij Head of Product. DNAfit werd in 2017 door FastCompany uitgeroepen tot een van de honderd meest innovatieve bedrijven ter wereld en Sunday Times noemde hen een 'one to watch company'. In Engeland hebben ze het afgelopen jaar de prestigieuze Queen’s Award for Enterprises binnengehaald.

Oud-atleet Andrew Steele vertelt op PIM Trend Fest op 30 januari over de versterking van merkkracht dankzij een gepersonaliseerde aanpak

Wat doet DNAfit?

Steele: 'We analyseren de genetische structuur van mensen met betrekking tot drie zaken. Ten eerste: welke soort sporttraining past het beste bij het individu. Op welke trainingsintensiteit reageert het lichaam bijvoorbeeld het beste, voor welke blessures is die persoon gevoelig? Ten tweede: welke voeding voegt het meeste toe aan zijn of haar gezondheid? Hoe reageert het lichaam op snelle koolhydraten, welke extra vitamines zijn een goede aanvulling, wat is de reactie op cafeïne? Ten derde wordt er gekeken naar de stress- en slaapfactoren: hoe reageert de persoon op stress, welk type dag-nachtritme past bij hem of haar en hoe is de slaapkwaliteit? We gebruiken de resultaten om mensen zeer persoonlijk advies te geven over voeding en lichaamsbeweging. Daarnaast bieden we gratis coaching aan en 12 weken durende programma's om mensen te helpen dit advies in hun dagelijkse leven toe te passen en hun persoonlijke doelen te bereiken.'

Hoe kijk jij hiernaar als professioneel atleet?

'Elke atleet weet hoe fijn het is om een duidelijk doel te hebben en de middelen om dat te bereiken. Als atleet had ik veel mensen om mij heen die mij hielpen met de juiste voeding en training. DNAfit geeft mensen de mogelijkheid om zelf een deel van de nodige informatie en coaching te krijgen waarmee ze hun eet- en trainpatroon kunnen optimaliseren.'

Hoe wordt de mens hier gelukkiger van?

'Op verschillende manieren, sommige hadden we overigens helemaal niet verwacht. Allereerst houden mensen ervan om controle te hebben en om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen. Met deze DNA-informatie wordt duidelijk welke voeding en welke manier van lichaamsbeweging het beste bij hen past. Zo kunnen ze beslissingen nemen op basis van goede informatie en weten ze dat ze het maximale halen uit hun inspanningen. Natuurlijk is DNA niet de enige factor, maar het is wél een belangrijke factor. Het is geweldig dat deze informatie nu beschikbaar kan worden gemaakt voor individuen. We hadden verwacht dat onze analyses vooral gebruikt zouden worden door professionals zoals personal trainers en diëtisten, om hun klanten te helpen. Maar al snel merkten we dat ook individuele consumenten erg geïnteresseerd waren. En het wordt nog interessanter: mensen delen hun resultaten graag op Instagram en andere sociale media. We hadden nooit kunnen vermoeden dat mensen zo open zouden zijn over dergelijke persoonlijke informatie, maar dat zijn ze wel. Het blijkt een grote succesfactor.'

Waarom is dat zo?

‘Het heeft te maken met een zeer menselijke eigenschap: presteren geeft een gevoel van voldoening en wanneer je een doel wilt bereiken, helpt het om te delen welke inspanningen je levert. De laatste vijf, zes jaar is dit eenvoudiger geworden dankzij beschikbare technologie, zoals slimme horloges en apps zoals Strava. Mensen delen, vergelijken en concurreren met elkaar. In het geval van DNAfit is het delen binnen het eigen sociale netwerk de belangrijkste factor: 'Hé, dit ben ik, dit ben ik aan het doen, wat zijn jouw resultaten?' Dit leidt bovendien tot zeer waardevolle mond-tot-mondreclame.'

Wat kan een marketeer hiervan leren?

'Allereerst blijkt een ​​gepersonaliseerde aanpak zeer goed te werken, om welk product het ook gaat. Een persoonlijke band met een product wordt door mensen als prettig ervaren. Als je dat kunt bereiken voor jouw merk, heeft dit een enorme impact op de merkwaarde. In mijn presentatie zal ik daar enkele interessante voorbeelden van geven. Ten tweede, mensen delen graag hun prestaties in een mate die we tien jaar geleden nooit voor mogelijk hadden gehouden. Als je het delen van prestatie vergemakkelijkt, maak je daar mensen blij mee. Je stelt ze namelijk in staat contact te maken met hun vrienden door middel van informatie die ze graag uitwisselen. Tegelijkertijd geeft het je merk een unieke uitstraling en waarde. Nieuwe technologieën bieden hiertoe veel nieuwe mogelijkheden. Elke marketeer in elke branche kan daarvan profiteren.'

 

Andrew Steele spreekt op 30 jaunuari 2020 op het PIM Trend Fest, georganiseerd door het Platform Innovatie in Marketing. Hij zal daar meer vertellen over deze case. Daarnaast presenteert TrendsActive de resultaten van het nieuwe Trendrapport en delen VGZ en Auping hun ervaringen met geluk en betekenis als elementen van de marketingstrategie. Over het kopen van tickets en meer informatie klik hier .

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken