Finalist SAN Next Merkenbouwer Adriaan Hogervorst van Goboony (1)

Finalist SAN Next Merkenbouwer Adriaan Hogervorst van Goboony (1)
  • B2b
  • 25 apr 2022 @ 13:39
  • 19643 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De SAN Next Merkenbouwer Accent is de individuele jaarprijs voor het talent dat de meest aansprekende bijdrage geleverd heeft aan het bouwen van een merk. De vijf finalisten zijn bekend en stellen zich voor. In deze aflevering marketeer Adriaan Hogervorst van Goboony, het deelplatform van campers.

Wat is je reactie op de nominatie?
‘Mijn eerste reactie is natuurlijk dat het erg bijzonder is om genomineerd te zijn. Ik heb me nog nooit ergens zo lekker op mijn plek gevoeld als bij Goboony. Toen ik 2 jaar geleden startte was er al duidelijk de wens om meer aandacht te geven aan ons merk, maar er was nog niet echt een idee hoe. Dat is mijn persoonlijke uitdaging geworden, om van Goboony het nummer 1 merk in sustainable travel te maken. Als deelplatform voor campers brengen we liefhebbers in heel Europa bij elkaar, zo zijn we eigenlijk de Airbnb van roadtrips. Deze nominatie is daarom een heel mooie erkenning.’

Wat vind jij momenteel sterke merken?
‘Ik vind VanMoof en Oatly op dit moment heel sterke merken. Beide hebben een heel duidelijke positionering en een manier van communiceren die even creatief als consistent is. Mooi ook om te zien dat beide een duidelijke missie hebben en hun markt uitdagen, maar dat compleet verschillend doen. VanMoof is echt een high tech frontrunner die constant de grenzen verlegt op product en techniek en zo de concurrentie dwingt om dat tempo bij te benen. Oatly aan de andere kant valt enorm op door hun visuele merkidentiteit en communicatie, waarin humor en messcherpe copy superbelangrijk zijn.’

Wat is voor jou grootste uitdaging bij het bouwen van jouw merk en waarom?
‘Wat voor veel anderen ook een uitdaging blijft, is, denk ik, om je investeringen in merk op waarde te kunnen schatten. Zowel van tevoren als achteraf. Om daar beter in te worden, hebben we een vaste manier geïntroduceerd waarop we van tevoren verwachtingen kwantificeren per campagne. Die kunnen we dan achteraf naast de resultaten leggen. Zo leren we met elke campagne weer bij over de verschillende kanalen die we gebruiken. Branding is misschien bij uitstek de hoek van marketing waarin onderbuikgevoel nog een plek gegund wordt, maar uiteindelijk is elke merkcampagne ook gewoon terug te brengen naar kwantificeerbare metrics.’

Waarom zou jij moeten winnen, wat zijn je sterkste punten?
‘Het misleidende aan een award op de persoon is natuurlijk dat het de rol van ons hele team buiten beschouwing laat. Een groot deel van de tijd ben ik juist bezig om te zorgen dat ons team zelf goed aan de slag kan met het bouwen van ons merk in onze 6 markten (Nederland, België, Engeland, Italië, Duitsland en Frankrijk). Zij kennen de lokale markt tenslotte. Als ons hele team zich net zo verantwoordelijk voelt voor ons merk als ik, dan gaan we écht volle kracht vooruit. Hoe ik invulling geef aan de verantwoordelijkheid voor mijn team is vooral door het stimuleren van initiatief en ondernemerschap, niet door directief leiderschap. Ik spreek het team graag aan op hun creativiteit en verantwoordelijkheid. Misschien is dit ook wel mijn sterkste punt: dat ik vooral mijn tijd steek in het team en zorg voor een duidelijke strategie waar ze zelf invulling aan kunnen geven, en achteraf trots op kunnen zijn.’

 

Winnaar
De SAN werkt voor deze Accent samen met executive search-bureau Top of Minds en op 9 mei 2022 presenteerden de kandidaten zich bij Top of Minds in Amsterdam. De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens de uitreiking van de SAN Accenten 2021 op 2 juni 2022 bij Studio 21 in Hilversum.

JURY
René Repko
, marketing- en retailexpert en onafhankelijk voorzitter
Janko Klaeijsen, Founding Partner Top of Minds
Ine Stultjens, Head of Marketing & Communication bij Koninklijke Auping, Adverteerder van het Jaar 2020
Caroline van Turennout, Directeur Marketing & E-commerce bij Zeeman Textielsupers, winnaar van de Consistent Accent 2020
Charley Peereboom, Manager of Operations bij We are Blossom & Director Creatie bij Greenhouse (part of Group M - WPP) en VEA Next Legend
Els Versluis, European Brand Manager Abbot Kinney’s bij Wessanen Benelux en SAN Next Merkenbouwer 2020
Yvette Belt-Beekman, VP Brand, Marketing Communicatie & Sponsorships en bestuurslid SAN

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken