Amsterdam in de top 20 van beste startup-steden! Maar wat hebben we hieraan?

Amsterdam in de top 20 van beste startup-steden! Maar wat hebben we hieraan?
  • B2b
  • 17 aug 2015 @ 09:15
  • Link
  • Elise Quaden
    Elise Quaden

    Communicatieadviseur
    Lubbers De Jong
  • ZakelijkOnderzoek

De Amsterdamse afdeling van startup-accelerator Startupbootcamp mocht onlangs de Amsterdamse aandelenbeurs openen. Met een ferme klap op de beroemde gong door mede-oprichter Ruud Hendriks ging een nieuwe handelsdag van start (met een lichte daling, maar dat is louter toeval). Startupbootcamp kreeg deze uitnodiging naar aanleiding van de uitverkiezing van Amsterdam als een van de 20 beste startup-ecosystemen wereldwijd. Dat is mooi, maar wat zegt dit over het werkelijke succes van Amsterdam als startup-broeinest?

Amsterdam doet voor het eerst haar intrede in de top 20 van startup-steden ter wereld, de Global Startup Ecosystem Ranking. ‘020’ is binnengekomen op plek 19, in de lijst die elk jaar wordt uitgegeven door de Compass Group. Gezien de inspanningen die zowel overheid als bedrijfsleven, met Neelie Kroes’ StartupDelta voorop, doen om Amsterdam als startup-hub op de kaart te zetten, een mooi resultaat te noemen. Het betekent dat er inderdaad iets wordt bereikt en dat het wordt gezien door de wereld. Aan de andere kant is het ‘slechts’ plek 19 en leggen we het nog ruim af tegen andere Europese hoofdsteden zoals Londen, Berlijn en Parijs. En dan hebben we het nog niet eens over de Amerikanen, die met Silicon Valley, New York, Los Angeles en Boston de eerste vier plekken bezetten.

Wat moeten we ermee?
Wat betekent deze ranglijst nou echt? Volgens de samenstellers kunnen verschillende doelgroepen er verschillende vragen mee beantwoorden. Vragen als: waar moet je als ondernemer je nieuwe bedrijf beginnen? Waar vind je de meest veelbelovende startups om in te investeren? Waar moet ik aan werken om mijn regio aantrekkelijk te maken voor nieuwe bedrijven?
Opvallend is dat een ranglijst als die van de Compass Group steden vooral door de ogen van de startups zelf en de investeerders bekijkt. Zij hebben baat bij hulp in het maken van keuzes over het vestigen van een bedrijf of over het investeren in nieuwe business. Maar wat moeten de ecosystemen zelf met deze informatie? En ook niet onbelangrijk: wat moeten wij, de burgers, ermee?

Economische motieven
Ik denk dat we voor het beantwoorden van de vraag ‘wat hebben we aan deze 19e plek’ terug moeten naar de basis: de motieven om een startup-ecosysteem te willen zijn. Deze motieven kunnen in de meeste gevallen met één woord worden samengevat: de economie. Overheden doen hun best om een klimaat te scheppen waar (nieuwe) bedrijven in gedijen. Want dit levert geld en banen op. Dus waarom meten we het succes van een startup-broeiplaats niet af aan de effecten ervan op de economie? Voor de hipster die plannen heeft om een eigen bedrijfje te beginnen minder van belang misschien. Maar betekenisvoller voor organisaties als StartupDelta, opgericht door het ministerie van Economische Zaken, en voor ons als belastingbetaler.

Global Startup Economic Benefits Ranking
De eerste samenhangende statistieken over wat startups ons land brengen aan economische stimulans moeten ons nog bereiken. Toch valt er wel iets te zeggen als we een aantal indicatoren combineren. Zo blijkt uit recent onderzoek van de Oeso dat 53 procent van de startups in Nederland de eerste vijf jaar van het bestaan overleeft. Wereldwijd ligt dit een stuk lager: gemiddeld 44 procent. In totaal zijn startups in Nederland goed voor 1,5 procent van de banen-aanwas, zo meldt Startupbootcamp. Volgens het Oeso-onderzoek had een startup in Nederland in 2012 gemiddeld 3 à 4 mensen in dienst. Internationaal gezien meer dan gemiddeld. Als we het zo bekijken, komt Nederland als startup-hub er opeens nog wat gunstiger voor te staan op wereldniveau. Ik kijk uit naar de eerste Global Startup Economic Benefits Ranking!
 

Elise Quaden

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken