Jongeren van Gen Z reizen egoïstischer dan hun ouders

Jongeren van Gen Z reizen egoïstischer dan hun ouders
  • Bureaus
  • 27 aug 2019 @ 11:16
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InspiratieOnderzoekDoelgroepKlantenConsumenten

In weerwil van haar verantwoorde imago heeft Generatie Z minder duurzame reisintenties dan andere generaties. Dit blijkt uit onderzoek van Booking.com. Pijnlijk: echt alle andere generaties scoren beter.

'Gen Z' (jongeren in de leeftijdsgroep van 16-24 jaar) wordt door velen geacht op sociaal en ecologisch vlak bewuster te zijn dan voorgaande generaties. Maar kunnen ze voldoen aan de hoge verwachtingen die nu al op hun nog jonge schouders rusten? En in hoeverre zullen zij in de voetsporen treden van degenen die het groene pad al ingeslagen zijn?

Booking.com deed in 29 landen onderzoek naar het reisgedrag en de ambities van deze opgroeiende generatie. Het onderzoek laat onder meer zien dat Gen Z-reizigers positief staan tegenover eco-vakanties. Ook is deze generatie van plan bewust te reizen met de wens ‘iets terug te doen’. Of dat nou is voor de gemeenschap die ze bezoeken, of door het maken van beslissingen die helpen onze planeet te beschermen. Ondanks de goede bedoelingen scoort Gen Z echter opvallend genoeg lager op het gebied van duurzame reiswensen dan andere generaties.

Impactvolle reisintenties

Vier op de tien Nederlandse Gen Z’ers geven aan dat ze bij het plannen van hun volgende trip erg letten op de impact ervan op de aarde: 42 procent vindt het belangrijk te kijken naar de ecologische impact die reizen heeft op de bestemmingen. Meer dan een derde (36 procent) zou liever naar een minder bekende bestemming afreizen dan naar een populaire, als ze zo massatoerisme kunnen tegengaan en dit minder impact op het milieu zou betekenen.

Allemaal leuk en aardig, maar deze scores vallen in de praktijk tegen. Babyboomers (vijftig-plussers), Gen X (40-54 jaar) en millennials (25-39 jaar) scoren hoger met respectievelijk 50, 45 en 48 procent.

Meer dan een derde (39 procent) van de Nederlandse Gen Z-reizigers heeft goede intenties: als het op het plannen en boeken van de reis aankomt, willen ze graag in een groene/eco-vriendelijke accommodatie verblijven. Toch is ook dit wederom het laagste vergeleken met oudere generaties: millennials gaan het vaakst voor een ‘eco-modatie’ (53 procent), gevolgd door babyboomers (52 procent) en Gen X (45 procent).

Vrijwilligerswerk

Gen Z heeft de intentie iets terug te doen voor de wereld: ongeveer een kwart (26 procent) is geïnteresseerd in vrijwilligerswerk als reiservaring. Bijna twee op de vijf (39 procent) van de Nederlandse Gen Z-reizigers die nog nooit eerder vrijwilligerswerk heeft gedaan zou er op een toekomstige reis voor openstaan (49% van de vrouwen en 31% van de mannen) en een derde zegt het belangrijk te vinden tijdens hun reis iets terug te doen voor de lokale gemeenschap (33 procent).

Meer dan een derde (37 procent) van de Nederlandse reizigers van alle leeftijden zou ervoor kiezen hun ecologische voetafdruk te verkleinen door een kortere afstand te reizen. Een andere manier om duurzaam te reizen is door te kiezen voor alternatieve transport-opties. Bijna de helft (46%) van de Gen Z-reizigers zegt dat ze, zodra ze op hun bestemming zijn aangekomen, milieuvriendelijker transport willen gebruiken, zoals hybride of elektrische huurauto’s, openbaar vervoer, wandelen of fietsen.

Al gaat het de goede kant op met duurzaam reizen, ook hier gaan de oudere generaties weer aan kop: 51 procent van de babyboomers en 49 procent van Gen X kiest vaak duurzame reisopties bij het plannen en het boeken van hun reis.

'Hoewel Gen Z-reizigers zich bewust zijn van de impact van hun reizen op het milieu, kunnen deze jonge reizigers nog veel bijleren', constateert Booking.com. 'Aangezien oudere generaties voor bepaalde aspecten van reizen meer blijken te willen doen om duurzamer te reizen, heeft Gen Z nog heel wat stappen richting het groene pad te zetten.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken