Peilstok coronacrisis: Spartaanse strijd, maar ook nieuwe waarheid
- Bureaus
- 17 apr 2020 @ 12:09
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Creatie
- 17 apr 2020 @ 12:09
- Sjaak Hoogkamer
In de komende weken peilen we de stemming in de wereld van reclame en marketing als gevolg van de coronacrisis. In de 1e aflevering directeur/eigenaar van Artbox, Martijn Thijssen.
Hoe is de status bij jullie in verband met de coronacrisis?
Eigenlijk wel OK. We merken een toename in de vraag naar animatie en CGI. Live action en fotografie probeert iedereen te vermijden en CGI en Animatie zijn welkome alternatieven en wij zijn hier heel bedreven in. Los hiervan zijn we natuurlijk ook een agentschap en de alle bij ons aangesloten ZZP-ers werken al jaren vanaf huis, dus daar verandert eigenlijk niet zoveel. Ik houd wel mijn hart vast voor de nabije toekomst en of iedereen zijn of haar rekening gaat betalen. De eerste vragen om uitstel (en een faillissement) druppelen al binnen.
Zie je opmerkelijke verschuivingen bij klanten en waarom?
We merken dat iedereen terughoudend is. We krijgen heel veel aanvragen, maar de beslissing om door te pakken wordt vooruit geschoven. Ik bemerk ook een soort van machteloosheid. En dus ook een verschuiving naar digitale producties. Van een foto of film shoot naar 3D/CGI. Naast productie zit de verschuiving ook echt bij distributie; de vraag om de e-commerce aan te jagen is gigantisch. En logisch. Iedereen zit nu veel meer naar een scherm te kijken (4000% hoorde ik laatst) dus daar liggen de mogelijkheden.
Hebben jullie zelf nog initiatieven ontwikkeld om klanten/opdrachtgevers/concullega’s door deze crisis heen te slepen?
Wij hebben eigenlijk direct een initiatief gelanceerd, BULL genaamd. Een mogelijkheid om merken op korte termijn (maar uiteindelijk dus ook op de lange) assisteren bij de online zichtbaarheid en om e-commerce te boosten. Met als doel dat merken blijven bestaan en kunnen inspelen op het nieuwe online koopgedrag. Daarnaast ook een niet-zakelijk initiatief. We hebben in samenwerking met JCDecaux de (helaas) lege digitale abri’s gevuld met artwork als dank naar de zorgverleners #applausvoordezorg. Het is immers een tijd om niet alleen met jezelf of je business bezig te zijn, maar ook met solidariteit en bezinning.
Het zal nooit meer hetzelfde zijn. Gewoontes en protocollen worden herschreven en herijkt. Wat houdt dit in voor jou, je bedrijf, je product, de klant
Wat zie jij momenteel voor marketeers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
Dat zit in het nieuwe denken, het nieuwe leven, de nieuwe waarheid. Deze situatie heeft vergaande gevolgen voor de mensheid an sich. Het zal nooit meer hetzelfde zijn. Gewoontes en protocollen worden herschreven en herijkt. Wat houdt dit in voor jou, je bedrijf, je product, de klant. Nu is alles nog redelijk normaal, maar over een paar maanden is alles echt anders. Ik las dat het brein van de mens (dus ons gedrag) na 100 dagen zich aanpast t.o.v. oude gewoontes. Nou, maak je borst maar nat. Het is voor merken en hun marketeers altijd zaak om relevant te zijn. Ben je alleen goed omdat je merk al goed was en je eigenlijk in het verlengde daarvan vrij makkelijk je werk kon doen, of moet je creatieve brein nu aan het werk? In deze en de komende tijd is dat voor velen een nog grotere uitdaging. Het zal een Spartaanse strijd worden met slachtoffers. Rutte geeft al aan dat we goed moeten nadenken hoe we alles gaan inrichten voor de toekomst, want dat die toekomst gaat veranderen is zeker. Tegelijkertijd passen mensen zich moeizaam aan. Jouw klanten, leveranciers en personeel meenemen in jouw verhaal is dus belangrijker dan ooit. Creatieven zijn meer dan ooit nodig en communicatie is super essentieel.
Over 5 maanden hebben we de balans opgemaakt en liggen alle voor- en nadelen van de crisis op tafel. Op afstand produceren. Op afstand presenteren. Op afstand organiseren en volgen van seminars.
Hoe ziet de wereld van reclame en marketing er over 5 maanden uit denk je?
Alles waar we nu inzitten is voor mij een soort van ‘cleansing’. Dit zat er aan te komen, niet alleen voor de mensheid en de natuur (de lachende derde) maar ook voor mij als bedrijf of als persoon. Als ik dit op mezelf projecteer, dan besef ik gelijk dat we niet slim bezig waren. Met al het reizen, vliegen, autorijden, koopgedrag, etc. Ik geloof dat dit om een reden gebeurt en eenieder kan zich afvragen wat zijn of haar rol hier in is geweest. Over 5 maanden hebben we de balans opgemaakt en liggen alle voor- en nadelen van de crisis op tafel. Op afstand produceren. Op afstand presenteren. Op afstand organiseren en volgen van seminars. Iedereen is hier nu al over aan het nadenken. Het internet heeft een gigantische boost gekregen en wordt meer dan ooit het kanaal waarmee we naar buiten treden en waarmee we zaken naar binnenhalen. Dus platforms als Google, Apple, Facebook en Instagram zijn op de achtergrond natuurlijk al aan het door ontwikkelen. Daar waar de digital era al exponentieel groeide in de afgelopen 5 jaar is het nu wel veilig om te zeggen dat we definitief een tech-era ingaan waarbij de vragen over privacy / tracking / accounts misschien relevanter zijn dan ooit.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Zonnebankmaker JK Group lanceert... 02-05-2025
- Goud voor 'Stukje van mij' van KPN... 02-05-2025
- Monks zijn wereldwijd B Corp... 01-05-2025
- Museumkaart kiest Act Agency voor... 01-05-2025
- Vinted viert tweedehands met 'New... 30-04-2025
- AI brengt James Parkinson tot leven30-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management