Peilstok coronacrisis: marketeers gaan na corona nog beter klantbehoefte aanvoelen
- Bureaus
- 24 apr 2020 @ 07:43
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 24 apr 2020 @ 07:43
- Sjaak Hoogkamer
In de komende weken peilen we de stemming in de wereld van reclame en marketing als gevolg van de coronacrisis. In de 2e aflevering Joris van Zoelen, organisatie adviseur Synergie.
Hoe is de status bij jullie in verband met de coronacrisis?
Na een korte reset, staan we er als team en organisatie redelijk tot goed voor. We hebben veel projecten lopen samen met klanten waar we de afgelopen weken goed op hebben kunnen werken. Wel vrijwel alleen in de digitale werkomgeving, maar er is goede vooruitgang geboekt. Het vinden van een balans tussen gezinstaken en werk, vraagt wel veel. Naast een positieve basis, is ook wel een zekere vermoeidheid voelbaar. Ook het vormgeven en verzorgen van alle sessies in bijvoorbeeld Microsoft TEAMS vraagt veel energie. We hebben een gezonde buffer om een paar maanden vooruit te komen. Onze coöperatieve grondslag helpt daarbij enorm.
Zie je opmerkelijke verschuivingen bij klanten en waarom?
We zien een paar ontwikkelingen. In hard getroffen sectoren komen projecten tot stilstand. De omzet van sommige van onze klanten is over de afgelopen 6 weken met 90% gedaald. De cashflow komt tot stilstand en – behalve het hoognodige – is er geen ruimte voor externe hulp. Andere klanten versnellen juist op projecten, vooral als het gaat om transformatieplannen. Daarvoor hebben we dan de afgelopen maanden de strategie ontwikkeld en nu voeren we dat versneld door in de organisatie. Daarmee zet men ook in op een positief perspectief voor alle medewerkers. Juist nu laten voelen dat de organisatie weerbaar is en dat het zinvol is om hard door te werken. De laatste groep klanten is heel bijzonder. Zij halen projecten naar voren om ook hun businesspartners te helpen. Daar waar de omzet en cashflow goed is, belonen zijn waardevol partnership.
Hebben jullie zelf nog initiatieven ontwikkeld om klanten/opdrachtgevers/concullega’s door deze crisis heen te slepen?
Zéker. We hebben voor al onze klanten korte, strategische ondersteuning kosteloos gemaakt. Even sparren, klokken gelijk zetten en/of besluiten goed doorspreken doen we om-niet. Ook voor kleinere organisaties waar we wél een relatie mee hebben, maar niet mee samenwerken doen we dat. Soms kan een half uur de aanpak voor de komende weken doorspreken enorm helpen. Daarnaast hebben we alle organisaties uit de Inspirerende 40 2020 (verschijnt oktober) extra, kosteloos support aangeboden. Met businesspartners uit andere sectoren zoals marketing en IT hebben we ook veelvuldig contact. Ook zij hebben ondernemingsvragen waarbij we hen maximaal proberen te helpen.
Als deze tijd één ding onderstreept, dan is het dat een groeiende economie alleen kan bestaan in een gezonde ecologie. Organisaties kunnen een enorm positieve rol hebben bij het vormgeven van de wereld van morgen
Wat zie jij momenteel voor marketeers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
Marketeers zijn de brug tussen hetgeen leeft in de maatschappij en de organisatie. Als geen ander moeten zij in staat zijn het sentiment én de behoefte in kaart te brengen. En de organisatie te helpen om proposities te ontwikkelen die écht van waarde zijn en passen bij de tijdgeest. Ze kunnen ook de maatschappelijke betrokkenheid van de organisatie aan de markt overdragen. Wat doet de organisatie nu écht om in deze tijd (onbaatzuchtig) bij te dragen in het leven van mensen en ondernemers. Geen purpose-marketing, maar daden die er echt toe doen. Als deze tijd één ding onderstreept, dan is het dat een groeiende economie alleen kan bestaan in een gezonde ecologie. Organisaties kunnen een enorm positieve rol hebben bij het vormgeven van de wereld van morgen. Ze zijn in staat om goede dingen te doen en daarmee op termijn ook een gezonde business te bouwen. Zoals voormalig DSM Topman Feike Sijbesma goed zei: “Je kunt jezelf of je bedrijf toch niet succesvol noemen in een wereld die faalt?” Hoe moeilijk het nu ook is, er ligt een ongelooflijk groot en positief potentieel voor bedrijven.
Meer dan ooit zullen zij vooral moeten aanvoelen en invoelen wat er speelt bij mensen.
Hoe ziet de wereld van reclame en marketing er over 5 maanden uit denk je?
Daar heb ik wat minder beeld van. Reclame lijkt soms nog te veel ‘promotie’. Mensen zitten daar niet zo op te wachten is mijn inschatting. Als een propositie écht iets waardevols oplost in het leven van mensen, heb je eigenlijk maar weinig reclame nodig. Marketing zal daarin een mooie slag kunnen maken naar de vak essentie: verbinden van klantbehoefte met organisatie-aanbod. Meer dan ooit zullen zij vooral moeten aanvoelen en invoelen wat er speelt bij mensen. En van daaruit de vertaling maken naar een aanbod dat echt iets oplost voor mens, markt en maatschappij.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing