Landelijke campagne over Samen Beslissen in de zorg

Landelijke campagne over Samen Beslissen in de zorg
  • Bureaus
  • 8 sep 2021 @ 22:50
  • 14876 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Deze week gaat de nationale campagne Samen Beslissen van start. De campagne is te volgen op tv radio, DOOH, social media en in het ziekenhuis, bij de huisarts, fysiotherapeut, wijkverpleging en overal waar zorg plaatsvindt.

Onder meer de strategie, het concept en de productie is in handen van KesselsKramer.

De campagne gaat niet alleen óver de dialoog tussen patiënten en hun zorgverleners, maar brengt die ook letterlijk en figuurlijk in beeld. Daarvoor vroeg KesselsKramer Robin de Puy, fotograaf des vaderlands in 2016, echte zorgverleners en patiënten ‘en profil’ in beeld te brengen. Een metafoor voor het goede gesprek waar de campagne toe oproept. De hoofdpersonen en hun gesprekken, vormen de basis van een tvc, tientallen OLV’s, radiocommercials en printmedia met één duidelijke afzender: www.begineengoedgesprek.nl. Op deze website zijn tips en ervaringen helder uiteengezet.

De campagne is het resultaat van een uitgebreide samenwerking tussen patiëntenorganisaties en brancheorganisaties uit de medisch-specialistische zorg, de huisartsenzorg, de paramedische zorg en de wijkverpleging.

Campagnemanager Caroline de Moor vertegenwoordigt deze groep: ‘Het is mooi om te zien dat het thema Samen Beslissen door zoveel partijen uit de zorg wordt omarmd. Dit betekent dat Samen Beslissen belangrijk is en deze campagne geeft het de aandacht die het verdient. Want een goed gesprek tussen zorgverlener en patiënt lijkt logisch, maar in de praktijk gebeurt het toch nog te weinig.’

Uit onderzoek van Kantar Public, in opdracht van het ministerie van VWS, blijkt daarnaast dat minstens een kwart van alle patiënten Samen Beslissen lastig vindt. Op hun beurt overschatten zorgverleners vaak de mate waarin zij Samen Beslissen. ‘Het bijzondere aan deze campagne is dan ook dat deze is gericht op zowel patiënten als zorgverleners,’aldus Caroline de Moor.

Over de campagne Samen Beslissen

De campagne Samen Beslissen is een initiatief van het programma Uitkomstgerichte Zorg en richt zich op patiënten en zorgverleners. Dit programma zet zich binnen de medisch-specialistische zorg in voor meer inzicht in zorguitkomsten en voor meer Samen Beslissen. Naast de medisch-specialistische zorg richt de campagne zich op drie andere sectoren. Ook binnen de huisartsenzorg, paramedische zorg en wijkverpleging wordt ingezet op Samen Beslissen. Via de campagne spreken deze vier sectoren de komende anderhalf jaar dezelfde taal als het om Samen Beslissen gaat. Een mooi signaal naar patiënten en cliënten.

Credits

Opdrachtgever: samenwerkende brancheorganisaties in het programma Uitkomstgerichte Zorg

Bureau: KesselsKramer

Regie en fotografie: Robin de Puy

Edit: Axel Roelofs

Muziek & geluid: RECsound

Website: KesselsKramer Digital

Media: Zigt

PR: Counter Content

 



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken