Nieuwe campagne Rode Kruis zet in op onvoorwaardelijke hulp

  • Bureaus
  • 21 sep 2021 @ 08:13
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het Rode Kruis heeft met XXS - onderdeel van Candid - een nieuwe merkpositionering en campagne ontwikkeld waarin het onvoorwaardelijk verlenen van hulp aan wie dan ook en waar dan ook centraal staat.

Met deze campagne wordt een stap gezet om een van de wereldwijd bekendste merken inhoudelijk te laden, de vanzelfsprekendheid te doorbreken en de merkkracht te vergroten. Door situaties te schetsen die iedereen kan overkomen en de willekeur van nood te benadrukken, wordt de kernwaarde van het Rode Kruis – onvoorwaardelijke hulp voor iedereen – gekoppeld aan de situaties waarin het Rode Kruis ook daadwerkelijk opereert. Er is bewust gekozen voor situaties dichterbij en verder weg. Het Rode Kruis is bekend van het werk in andere landen, maar het afgelopen jaar ook heel relevant in Nederland geweest in de bestrijding van de coronapandemie. Het iconische rode kruis is de verbindende factor in de campagne. Door de nadruk te leggen op de zichtbaarheid in noodsituaties maken we de verbinding tussen wat het Rode Kruis daadwerkelijk doet en waar de hulporganisatie in actie komt.

Bij het ontwikkelen van de campagne is bewust gekozen voor het inzetten van eigen vrijwilligers in hun rol als hulpverlener. Hiermee wil de campagne de realiteitszin van het werk van Rode Kruis benadrukken. Dat geldt ook voor de cast in de voedselhulp scene. 'Uit eigen ervaring weet ik dat je van het een op andere moment in een situatie terecht kunt komen waar je het zelf even niet meer redt. En dat kan iedereen overkomen. Mooi en fijn dat het Rode Kruis ook hier hulp biedt en ik ben daarom dankbaar aan deze campagne meegewerkt te hebben', aldus actrice Viv Puype.

De campagne wordt uitgerold in TV, radio, print en outdoor. 

Evelien Oosterveld. Strategy Director XXS: ‘Door de rijkdom aan activiteiten in binnen- en buitenland, van hulp bij hongersnoden en overstromingen tot en met EHBO-cursussen of een coronahulplijn heeft het Rode Kruis een diffuus, wat versnipperd profiel ontwikkeld. Juist haar alom aanwezigheid heeft haar onzichtbaar gemaakt. Met deze campagne willen we de relevantie en de zichtbaarheid van het Rode Kruis vergroten zodat iedereen op de hoogte is van het goede werk dat het Rode Kruis doet en we de kans verhogen dat mensen denken en doneren aan het Rode Kruis.’

Saskia Divendal, Manager Marketing & Communicatie Rode Kruis: ‘Ik ben heel blij met deze campagne. Een mooie vertaalslag die we samen met XXS en DPPLR hebben kunnen maken. We hebben heel mooi en warm in beeld kunnen brengen waar het Rode Kruis voor staat.’

Credits: 

Het Rode Kruis 
Saskia Divendal 
Yorick van Asselt 

XXS Amsterdam  
Concept: Lodewijk van der Peet, Jan de Roos, Siebe Kruize. 
Account: Francis Oud  
Strategie: Evelien Oosterveld, José Evers, Piet-Hein Smit  
Agency Producer: Josien de Heul  
Design: Robert-Jan Hoesman 




DPPLR
Regie: Timo Ottevanger
DOP: Stef Kwinten
Producer: Nienke Bliek 
AC: Max Franken
Color Grading: Ruben Labree
Editor: Ruben Labree, Laura Brouwer
Sound design & mixage: KlevR
Voice over & radio: AMP
Voice-over: Sacha de Boer
Muziek: Arend Bruijn









Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken