Dentsu Café #3: schijnwerpers op AI
- Bureaus
- 6 jun 2023 @ 09:35
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 6 jun 2023 @ 09:35
- Sjaak Hoogkamer
Afgelopen donderdag 1 juni vond de derde editie plaats van Dentsu Café: een initiatief van Dentsu Amsterdam. Een event waarop klanten en andere relaties worden bijgepraat door specialisten van de verschillende servicelines binnen Dentsu (Creatie, Media en Customer Experience Management) over de nieuwste ontwikkelingen op het vakgebied marketing en reclame. Een inside verslag van Britt Boss, strateeg bij dentsu creative Amsterdam.
Vertegenwoordigers van onder andere KLM, Ahold, Intergamma, T-Mobile, Arla, Miele, Rituals en Signify waren in grote getalen aanwezig in de Houthavens om zich te laten inspireren. Met volle zalen voor de in totaal negen talks was ook deze derde editie een groot succes.
Artificial Intelligence als hoofdthema
Naast onderwerpen als merkenbouwen op social media en het optimaliseren van customer journeys, is, niet geheel onverwachts, artificial intelligence het hoofdthema van deze editie. Vanuit de drie servicelijnen binnen Dentsu (Creatie, Media en CXM) werd hier uitgebreid bij stilgestaan. Tijdens verschillende talks namen Boris Nihom (CEO - Dentsu Creative Amsterdam), Martijn Lindeman (Strategist - Dentsu Media), Nils Kroon (Paid Media Director - Dentsu Media) en Marc van Eck (Data Science & Tech Consultant - Merkle) de gasten mee in de mogelijkheden van AI binnen ons vakgebied. Een aantal interessante inzichten:
Hoe zet Dentsu AI nu al in?
Data empowerment
Met behulp van AI kunnen campagne creatives ge-pretest worden waardoor niet alleen geld bespaard kan worden door geen dure tests op te hoeven zetten, maar waardoor budgetten ook effectiever besteed kunnen worden met campagnemiddelen die optimaal scoren op bijvoorbeeld herkenbaarheid en boodschapoverdracht. Dit zorgt voor effectievere én efficiëntere media-inkoop.
Hulpmiddel voor research en conceptontwikkeling
Voor het creëren van mockups, prototypes, storyboards, etc. worden tools als Midjourney en Dall-E door Dentsu volop gebruikt om visuals te creëren. Maar ook voor het samenvatten van onderzoeksresultaten of als hulpmiddel bij het vinden van relevante doelgroepinzichten wordt AI al ingezet.
Ontwikkelen van AI Identities
Het definiëren van de kaders en spelregels voor merken in relatie tot AI wordt opgenomen in het brand positioning & identity proces bij Dentsu. Zodat brand marketeers straks duidelijke handvatten hebben voor het inzetten van AI voor hun merk.
De DOJO: innovatielab
En ten slotte kijkt Dentsu ook naar het inzetten van AI in nieuwe tools voor consumenten, in opdracht van haar klanten. Voorbeeld hiervan is de eerder dit jaar gelanceerde AI Businesscoach voor Porsche Nederland.
Om dit denken verder aan te jagen is er, vers van de pers, de DOJO: een nieuwe propositie van Dentsu Creative. De DOJO is een innovatielab waar in sneltreinvaart nieuwe concepten en prototypes bedacht, ontwikkeld en getest kunnen worden.
Data safety & copyright
Data safety en copyright zijn belangrijke vraagstukken met betrekking tot AI waar Dentsu bovenop zit. Door te werken met AI-modellen die getraind zijn op rechtenvrije data bijvoorbeeld, en door te experimenteren met afgesloten omgevingen waarin de data van klanten altijd veilig blijft.
Op naar de volgende editie
De middag werd afgesloten met een netwerkborrel. Twijfel je nog om de mogelijkheden van AI voor jouw business te verkennen? Neem dan dit aan van Boris Nihom: ‘Wanneer je hier nú mee aan de slag gaat, is de voorsprong die je kunt nemen enorm. Er is al zoveel meer mogelijk, terwijl de rest van de wereld nog aan het uitvogelen is hoe je een tekst kunt samenvatten met AI.’
Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden die AI biedt voor jouw merk of wil je de volgende editie van Dentsu Café graag bijwonen? Neem dan contact op met Dentsu.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
- Kruidvat kiest Ace voor social mediastrategie
- Mad Mojo wil merken van binnenuit laten kloppen
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom niet’-campagne
Laatste Nieuws
- Spil en team5pm in strijd tegen... 15-07-2025
- Lies doet het weer goed, Centraal... 15-07-2025
- Strategische denkers (17): ‘Het... 15-07-2025
- 'We zetten grote stappen in onze... 14-07-2025
- Fems On Fire doorbreekt stilte rond... 14-07-2025
- Breaker bevrijdt GIF-helden met... 14-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers