Dentsu Café #3: schijnwerpers op AI
- Bureaus
- 6 jun 2023 @ 09:35
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 6 jun 2023 @ 09:35
- Sjaak Hoogkamer
Afgelopen donderdag 1 juni vond de derde editie plaats van Dentsu Café: een initiatief van Dentsu Amsterdam. Een event waarop klanten en andere relaties worden bijgepraat door specialisten van de verschillende servicelines binnen Dentsu (Creatie, Media en Customer Experience Management) over de nieuwste ontwikkelingen op het vakgebied marketing en reclame. Een inside verslag van Britt Boss, strateeg bij dentsu creative Amsterdam.
Vertegenwoordigers van onder andere KLM, Ahold, Intergamma, T-Mobile, Arla, Miele, Rituals en Signify waren in grote getalen aanwezig in de Houthavens om zich te laten inspireren. Met volle zalen voor de in totaal negen talks was ook deze derde editie een groot succes.
Artificial Intelligence als hoofdthema
Naast onderwerpen als merkenbouwen op social media en het optimaliseren van customer journeys, is, niet geheel onverwachts, artificial intelligence het hoofdthema van deze editie. Vanuit de drie servicelijnen binnen Dentsu (Creatie, Media en CXM) werd hier uitgebreid bij stilgestaan. Tijdens verschillende talks namen Boris Nihom (CEO - Dentsu Creative Amsterdam), Martijn Lindeman (Strategist - Dentsu Media), Nils Kroon (Paid Media Director - Dentsu Media) en Marc van Eck (Data Science & Tech Consultant - Merkle) de gasten mee in de mogelijkheden van AI binnen ons vakgebied. Een aantal interessante inzichten:
- De adoption rate van AI is sinds de introductie van ChatGPT pas echt geëxplodeerd. Ter vergelijking: het duurde 16 jaar voordat de mobiele telefoon mainstream werd, terwijl ChatGPT dat punt binnen twee maanden bereikte. Dit maakt ChatGPT de snelst groeiende consumer app ooit. Dit, samen met het open-source karakter, maakt dat ontwikkelingen elkaar in razend tempo opvolgen.
- Je baan wordt niet zozeer overgenomen door AI, maar wel door een ander mens die gebruikmaakt van AI. Het effectief weten te gebruiken van AI als hulpmiddel wordt in toenemende mate een onmisbare skill als creatief of marketeer. Daarom worden medewerkers bij Dentsu actief gestimuleerd om AI onderdeel te maken van hun werk.
- Of je AI voor je kunt laten werken valt of staat met het kunnen schrijven van goede prompts. Om de gewenste resultaten te krijgen moet je een heel duidelijke opdracht kunnen formuleren. Want shit in, betekent shit out. Eigenlijk vergelijkbaar met het schrijven van een goede briefing. Dit is een vaardigheid die daarom nog belangrijker zal gaan worden.
- Merken moeten zich gaan buigen over hun AI Identity: wat worden de prompt guidelines voor jouw merk in je brandbook? We gaan naar een realiteit waarin iedereen alles kan creëren. De vraag voor brand marketeers: wat zijn de kaders en de spelregels voor jouw merk?
- De échte kracht van AI zit ‘m in het combineren van modellen, tools en data, waardoor AI - als zijnde het brein - door middel van verschillende verlengstukken in staat is om nog complexere problemen op te lossen. Dit biedt unieke kansen voor merken. Stel je voor: een luchtvaartmaatschappij met een AI reisassistent die gepersonaliseerde reistips geeft op basis van voorkeuren, bestemming en weersverwachting. Of wat dacht je van een bouwmarkt met een AI klusassistent die je precies vertelt welk gereedschap je nodig hebt voor je klus?
Hoe zet Dentsu AI nu al in?
Data empowerment
Met behulp van AI kunnen campagne creatives ge-pretest worden waardoor niet alleen geld bespaard kan worden door geen dure tests op te hoeven zetten, maar waardoor budgetten ook effectiever besteed kunnen worden met campagnemiddelen die optimaal scoren op bijvoorbeeld herkenbaarheid en boodschapoverdracht. Dit zorgt voor effectievere én efficiëntere media-inkoop.
Hulpmiddel voor research en conceptontwikkeling
Voor het creëren van mockups, prototypes, storyboards, etc. worden tools als Midjourney en Dall-E door Dentsu volop gebruikt om visuals te creëren. Maar ook voor het samenvatten van onderzoeksresultaten of als hulpmiddel bij het vinden van relevante doelgroepinzichten wordt AI al ingezet.
Ontwikkelen van AI Identities
Het definiëren van de kaders en spelregels voor merken in relatie tot AI wordt opgenomen in het brand positioning & identity proces bij Dentsu. Zodat brand marketeers straks duidelijke handvatten hebben voor het inzetten van AI voor hun merk.
De DOJO: innovatielab
En ten slotte kijkt Dentsu ook naar het inzetten van AI in nieuwe tools voor consumenten, in opdracht van haar klanten. Voorbeeld hiervan is de eerder dit jaar gelanceerde AI Businesscoach voor Porsche Nederland.
Om dit denken verder aan te jagen is er, vers van de pers, de DOJO: een nieuwe propositie van Dentsu Creative. De DOJO is een innovatielab waar in sneltreinvaart nieuwe concepten en prototypes bedacht, ontwikkeld en getest kunnen worden.
Data safety & copyright
Data safety en copyright zijn belangrijke vraagstukken met betrekking tot AI waar Dentsu bovenop zit. Door te werken met AI-modellen die getraind zijn op rechtenvrije data bijvoorbeeld, en door te experimenteren met afgesloten omgevingen waarin de data van klanten altijd veilig blijft.
Op naar de volgende editie
De middag werd afgesloten met een netwerkborrel. Twijfel je nog om de mogelijkheden van AI voor jouw business te verkennen? Neem dan dit aan van Boris Nihom: ‘Wanneer je hier nú mee aan de slag gaat, is de voorsprong die je kunt nemen enorm. Er is al zoveel meer mogelijk, terwijl de rest van de wereld nog aan het uitvogelen is hoe je een tekst kunt samenvatten met AI.’
Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden die AI biedt voor jouw merk of wil je de volgende editie van Dentsu Café graag bijwonen? Neem dan contact op met Dentsu.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Snoepmerkmaker Perfetti Van Melle... 29-09-2023
- Edelman benoemt Andrew Foote als GM... 29-09-2023
- Koken in een Whirlpool vaatwasser29-09-2023
- Dawn gaat verder onder de naam... 29-09-2023
- Pinguïnpad vraagt aandacht voor... 28-09-2023
- Strategische denkers (13): Mijn... 28-09-2023
MarketingTribune Events
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing