Nieuw: de lees-app 'Lees' - voor wie niet van lezen houdt

- Bureaus
- 14 sep 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - EducatieDistributie
- 14 sep 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Met de livegang van de gratis app ‘Lees’ is vanaf nu iedere vmbo-leerling of mbo-student die met zijn/haar telefoon bezig is, potentieel een boek aan het lezen of luisteren. De KB nationale bibliotheek introduceert met Lees een app met meer dan 100 gratis titels om leesplezier onder jongeren te stimuleren door boeken net zo toegankelijk te maken als films en series op Netflix of korte filmpjes op TikTok.
Een lees-app voor jongeren die niet van boeken houden
Nederlandse jongeren scoren op het gebied van leesvaardigheid het laagst van leeftijdsgenoten binnen vijftien EU-landen. Basistaalvaardigheden gaan steeds sneller achteruit, en onder de jongere generatie dreigt kwart zelfs laaggeletterd te blijven. Samen met Kesselskramer ontwikkelde de online Bibliotheek een ‘nieuwe app voor als je niet van boeken houdt’. KesselsKramer ontwikkelde de identiteit en positionering die ervoor moet zorgen dat meer vmbo’ers en mbo-studenten beginnen met lezen, gewoon vanaf hun telefoon.
'Veel jongeren vinden boeken saai', legt Creative Director Rens de Jonge uit. 'Wij laten zien dat het niet de boeken zijn die ze saai vinden, maar de analoge manier van lezen. Daar brengt deze app verandering in.'
Lees over liefde, sport, of social media
Veel vmbo’ers en mbo-studenten weten ook helemaal niet dat er boeken bestaan die aansluiten op hun interesses. De Lees-app en communicatie eromheen helpen daarbij: de campagne en de interface van de app zijn juist niet ingericht op voor de doelgroep onbekende boektitels of schrijvers, maar juist op thema’s waar de doelgroep al bekend mee is.
Boekenweek van jongeren
De app lanceert aan de vooravond van de Boekenweek van Jongeren, die op 14 september 2023 start. Je kan de app downloaden in de App Store of in de Google Play Store, gratis en voor niets, zonder dat je lid hoeft te zijn van de bibliotheek. Auteurs Joost Oomen en Khalid Boudou schreven speciaal voor de app twee nieuwe verhalen.
Credits
opdrachtgever: KB nationale bibliotheek
bureau: KesselsKramer
Over de KB
'De KB is de nationale bibliotheek van Nederland. De KB verzamelt, bewaart en onderzoekt. Samen met onze erfgoedpartners, de openbare bibliotheken en wetenschappelijke instellingen bieden we iedereen de mogelijkheid om te lezen, leren en zich te ontwikkelen. Zo dragen we bij aan een slimmer, vaardiger en creatiever Nederland. – www.kb.nl.'
(bron: KB)
Over KesselsKramer
'KesselsKramer is een onafhankelijk communicatiebureau opgericht in 1996 en gevestigd in Amsterdam, Den Haag, en Londen. Het bureau maakt graag ‘reclame voor mensen die niet van reclame houden’ en doet dit onder andere voor merken zoals citizenM, ARTE, Hasbro Monopoly, Bever en Ben. Meer info kesselskramer.com.'
(bron: KK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- educatie
- beter onthouden
- boeken
- online
- app
- TikTok
- KesselsKramer
- ontlezing
- stimulans
- Boekenweek van Jongeren
- Netflix
- Google Play Store
- KB
- leren
- LEES
- App Store
- slimmer worden
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- Nieuwe campagne Grand’Italia viert Italië thuis
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom... 11-07-2025
- Wereldwijde herpositionering... 11-07-2025
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
- Cortina viert eigenheid met nieuwe... 09-07-2025
- Mad Mojo wil merken van binnenuit... 09-07-2025
- Artis beleef je van zonsopgang tot... 09-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers