[interview] Mary Hoogerbrugge: 'Iris Academy is een bijzondere club'
![[interview] Mary Hoogerbrugge: 'Iris Academy is een bijzondere club'](/bureaus/nieuws/2023/06/interview-mary-hoogerbrugge-iris-academy-is-een-bijzondere-club/Mary-Hoogerbrugge-nw-juist.jpg)
- Bureaus
- 2 jun 2023 @ 08:31
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - EducatieBranding
- 2 jun 2023 @ 08:31
- Peter van Woensel Kooy
Mary Hoogerbrugge werd onlangs tot 'VIA legend' uitgeroepen, onder andere wegens haar voorzitterschap van de Effie Stuurgroep en Swocc. Wij spreken haar over haar dagelijks werk als strateeg bij De Positioneerders en het nieuwe initiatief 'Iris Academy'.
Hoe ervaarde je je verkiezing tot VIA legend? Verrassing?
'Ja! Ik was totaal verrast dat ik als VIA Legend werd bekroond. Ik ben er super trots op een plek in de eregalerij van Legends te hebben gekregen. Extra bijzonder is het om er als eerste vrouw tussen te staan. Achttien heren gingen mij voor. Een paar weken eerder had ik afscheid genomen van de Effie stuurgroep, waar ik zeven jaar voorzitter van ben geweest. Effie Awards wordt georganiseerd door VIA en BvA. Mijn inzet voor Effie was een belangrijke reden dat ik nu bekroond ben.'
Op 28 juni organiseren jullie in Woerden een kennismakingsmiddag voor Iris Academy. Wat gaan jullie doen?
'Iris Academy is een bijzondere club. Hij is opgericht door tien partners die op hoog niveau in het veld van marketing, communicatie, vernieuwing en leiderschap werken. Allemaal willen we onze kennis, cases en netwerk delen om anderen en hun organisaties verder te brengen. Uniek is dat onze opleidingen worden ontwikkeld door de partners zelf en dat we er ook altijd bij zijn als begeleider en of docent. We werken er hard aan om dit najaar 6 opleidingen te laten starten. Iris Academy is nog nieuw en nog niet erg bekend. We organiseren een zomer-event om te laten zien wie wij zijn en waar we voor staan. Iris Academy wil vooral een interessante bron van kennis en inspiratie zijn. We willen mensen prikkelen met onze visies en perspectieven aanreiken.
Het thema van de middag is de behoefte aan een kompas om de ontwikkelingen, uitdagingen en kansen van vandaag te duiden en benutten. Het event begint met drie verhalen van Iris-partners die elk met andere ogen naar buiten kijken: Marco Derksen met het oog op de technologisch veranderingen, Joris Merks- Benjaminsen vanuit een visie op leiderschap en Rachelle van der Linden vanuit een perspectief op vernieuwing. Er is ook aandacht voor de verschillende opleidingen. In parallelsessies, gekoppeld aan zes van onze opleidingen, zoeken we verdieping op het thema. Tot slot is er een zomerse borrel.'
Is de middag openbaar toegankelijk?
'Ja. Er is nog een aantal plekken vrij. De middag is vrij toegankelijk voor iedereen die zichzelf wil blijven ontwikkelen en aan wil haken bij Iris. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via Nancy Tjon Kon Fa (nancy@irisacademy.nl, red.).'
Waarom is een initiatief als Iris nodig volgens jullie? Wat heeft de marketeer er aan?
'Iris Academy is niet te vergelijken met andere opleidingsinstituten. Onze basis is een groep van zeer ervaren en enthousiaste vakliefhebbers in marketing, communicatie, leiderschap en vernieuwing, die zelf op hoog niveau opereren. We hebben als doel zoveel mogelijk van onze eigenwijsheid door te kunnen geven en iedere deelnemer uit te dagen om zijn eigen wijsheden te ontwikkelen. Daar betrekken we inspirerende vakgenoten als gastdocenten bij. Zo krijgt je bij Iris toegang tot de meeste recente inzichten, uiteenlopende perspectieven en visies, de beste cases en een geweldig netwerk. Iris Academy biedt meer dan een opleiding; je wordt lid van een netwerk waarvan je kennis en inspiratie kunt blijven aftappen. Meer over Iris Academy lees je hier.'
Wat ga je zelf doceren?
'Zelf geef ik "Merkleiderschap: Positioneren voor de toekomst". Deze opleiding heb ik samen met Onno Maathuis ontwikkeld. We dompelen de deelnemers onder in de theorie en praktijk van het merkbouwen en nemen ze mee langs alle facetten. Denk de theorieën van de grondleggers van het merkdenken (zoals Aaker, Keller, Franzen, Kapferer), verschillende modellen en tools voor merkpositionering en portfoliobeleid, internal branding, winnende Effiecases, tips en ervaringen van succesvolle merkbouwers en strategen. In totaal komen er zeventien geweldige gastdocenten uit de wetenschap en de praktijk langs om hun inzichten en ervaringen te delen, zoals Tijs Timmerman, Margot Bouwman, Bea Aarnoutse, Marc Oosterhout, Ingmar de Lange, Jeroen de Bakker en Caroline van Turennout. De opleiding is voor mensen die het merk(denken) een meer centrale rol in hun organisatie willen geven en het bestuur en hun team daarin mee willen nemen. Het programma en de sprekers sluiten aan bij commerciële en not-for-profit organisaties, consumenten- en business-to-business markten en alle sectoren.'
Wanneer begint de nieuwe collegecyclus van Iris en hoelang duurt deze?
'Merkleiderschap start 14 september 2023 en bestaat uit totaal acht dagen; elke maand zijn er twee aaneensluitende opleidingsdagen op locatie. In januari 2024 wordt de opleiding afgesloten met een intervisiedag. Zie hier meer info. Het overzicht van alle opleidingen die in september van start gaan is te vinden op Iris Academy.'
Lees hier verder over Mary Hoogerbrugges benoeming tot VIA Legend.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- initiatief
- Swocc
- Iris Academy
- Mary Hoogerbrugge
- BvA
- Marco Derksen
- nieuw
- VIA legend
- Rachelle van der Linden
- visie
- leiderschap
- Effie Stuurgroep
- voorzitter
- De Positioneerders
- strateeg
- Woerden
- Joris Merks- Benjaminsen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- PwC lanceert nieuwe merkidentiteit en campagne
- AI brengt James Parkinson tot leven
- Volkswagen kiest voor DC social: 'Van automerk naar love brand'
- EY zet in nieuwe campagne menselijke kant leiderschap centraal
- Branded content zonder verhaal is gewoon ruis
- Branded content werkt pas echt als het hoofd én hart raakt
Laatste Nieuws
- Zonnebankmaker JK Group lanceert... 02-05-2025
- Goud voor 'Stukje van mij' van KPN... 02-05-2025
- Monks zijn wereldwijd B Corp... 01-05-2025
- Museumkaart kiest Act Agency voor... 01-05-2025
- Vinted viert tweedehands met 'New... 30-04-2025
- AI brengt James Parkinson tot leven30-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management