Rabobank naar Dentsu Creative Amsterdam

- Bureaus
- 29 feb 2024 @ 00:01
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingcommunicatieNieuwe klantCampagnes
- 29 feb 2024 @ 00:01
- Peter van Woensel Kooy
Vandaag maakt Rabobank bekend voor de marketingcommunicatie in zee te gaan met Dentsu Creative, in 2023 uitgeroepen tot SAN Bureau van het Jaar. Aan de keuze ging een pitch vooraf.
Er deden al verschillende aannames binnen de reclamewereld de ronde wie de pitch zou winnen. Relevant en officieel marketingnieuws wordt als eerste door MarketingTribune opgemerkt, daar kun je van op aan, ook op deze schrikkeldag en dat is vandaag: de winnaar van de Rabo-pitch 2024 is Dentsu Creative.
Dit nieuws bevestigen betrouwbare bronnen aan de redactie. Later vandaag wordt het officiële persbericht van de Rabobank verwacht.
Van orkestratie naar focus
Het Nederlandse account zat bij DDB Amsterdam als 'lead agency'. Rabobank had de nationale en internationale marketingcommunicatie aan een consortium uitbesteed, waarbij naast DDB nog een reeks andere bureaus betrokken was. Onze bronnen melden dat de verschillende campagnes niet altijd naar wens synchroon liepen. Hiervoor werkte een coalitie 'Planet Bank' op het merk, bestaande uit Havas Lemz, Universal Music, Alterra en Justdiggit. De toch zeer knappe orkestratie van al deze bureaus door de jaren heen leverde CMO en register Marketeer Dorkas Koenen van Rabobank Nederland in 2022 de titel CMO of the Year op. 'Hij kreeg de award voor zijn werk waarin hij de Rabobank heeft teruggebracht naar de kern: een coöperatieve bank met zijn wortels in de samenleving', schreef MT-zustertitel Marketingfacts bij die gelegenheid. Anno 2024 is de behoefte gegroeid aan een enkele spreekbuis en is het tijd voor een volgende stap: Dentsu Creative dus officieel. De Dentsu paraplu biedt ook internationale mogelijkheden voor het merk.
De bureaupitch van Rabobank liep sinds november 2023.
(PvWK, beeld: Bart Ros | Unsplash)
Coalitie 'Planet Bank' maakt de winnaar van de vorige pitch bekend (2017)
Nagekomen persbericht, 1 maart 2024
Dentsu Creative nieuwe bureau Rabobank
Rabobank slaat met Dentsu Creative de handen ineen voor de nieuwe merkcampagne van de bank. Dat maakt de bank vandaag bekend. De samenwerking beoogt Rabobanks positionering als coöperatieve bank verder te versterken door merk, business en maatschappelijke betekenis nadrukkelijker met elkaar te verbinden.|
Bij Rabobank trokken de teams van Global Branding en Marketing Retail NL samen op in deze bureauselectie, die werd begeleid door creative consultant Peter van Leeuwen van Leone B.V.. Het team dat zich bij Rabobank met Coöperatieontwikkeling bezig houdt, was ook nauw betrokken.
Global Head of Brand Chris Kersbergen licht toe dat Rabobank zocht naar een geïntegreerde manier om binnen en buiten Nederland gedegen te bouwen aan een sterk coöperatief merk: 'Wat we willen is dat het merk de basis legt voor groei via relevante commerciële en coöperatieve klantproposities en activatie van collega’s, leden, sponsoring en partnerships. Hiermee kunnen we ons coöperatieve karakter ook voor nieuwe generaties relevante betekenis en kleur geven.'
Ingrid van der Chijs, Head of Marketing Development & Experts in het Marketing Retail NL team, is verheugd met de komst van Dentsu Creative: 'Door een nieuwe manier van campagnevoeren waarin merk en business elkaar echt versterken, willen we nog zichtbaarder worden; en kunnen we gedurende het hele jaar relevante klantproposities activeren en zo een sterkere bijdrage leveren aan de groei van ons marktaandeel.'
De planning van de eerste uitingen stellen Rabobank en Dentsu Creative op een later moment vast. De huidige samenwerking met DDB Amsterdam loopt door tot de aanvang van de nieuwe campagne.
Hugo Nutbey, Rabobank Woordvoering
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Chris Kersbergen
- Dorkas Koenen
- marketing
- Ingrid van der Chijs
- DDB
- Rabobank
- finance
- Dentsu Creative
- we lazen het al
- pitch
- cmo
- Leone
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Hornbach trapt tuinseizoen af met 'Verheug je als een kind'
- Vier nieuwe gezichten bij Gardeners
- De impact van laaggeletterdheid: waarom dit probleem ons...
- Eerste AI-inhaakbillboard met bewegend persoon
- Zeeman verkozen tot meest duurzame kledingmerk
- Stabilo en KesselsKramer lanceren wereldwijde campagne
Laatste Nieuws
- Gardeners breidt diensten uit met... 27-03-2025
- SAN ABC Accenten 2024 longlist bekend27-03-2025
- Warc Effective 100: Lange termijn... 26-03-2025
- 'Noem ons Naïf': verzorgingsmerk... 25-03-2025
- 117 nominaties: brede spreiding met... 24-03-2025
- Prazeres United lanceert... 24-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center