'OpenAI is intimiderend, maar uiteindelijk ook verrijkend'
- Bureaus
- 18 jun 2024 @ 07:04
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Cannes
- 18 jun 2024 @ 07:04
- Sjaak Hoogkamer
Met de komst van OpenAI balanceert de creatieve industrie tussen vrees en hoop (of positiever gesteld: grote verwachtingen). Gaan er koppen rollen, worden we overspoeld door fakenews en komt creativiteit straks uit hetzelfde potje? Volgens Mira Murati CTO van OpenAI zal het zo’n vaart niet lopen.
Murati (zie foto boven) had met David Droga, CEO Accenture Song, op maandag 17 juni in Cannes een gezellig en onderhoudend praatje op het podium over de vraag of OpenAI de menselijke creativiteit gaat wegvagen.
Murati begint met een prachtige anekdote. Haar moeder begrijpt geen snars van wat zij doet bij OpenAI en Murati opent de module en zegt tegen haar moeder dat ze alles mag vragen, gewoon door vragen in te tikken. Na een paar voorbeelden wil haar moeder van OpenAI weten wanneer Murati gaat trouwen. ‘Daar moest ik haar even uit de droom helpen (lachend), want OpenAI is geen tovermachine. Technologie kan niet overal antwoord op geven.’
Maar dat AI de wereld nu al heeft getransformeerd en in een stevige houdgreep heeft moge duidelijk zijn. Volgens Droga is vooral de snelheid van acceptatie van OpenAI zo indrukwekkend. Murati: ‘Het is al mainstream en dat is verrassend snel gegaan. De technologie van OpenAI is heel toegankelijk en dat maakt dat mensen het supersnel hebben omarmd. Meestal duurt het een paar jaar voordat mensen het hebben geadopteerd, maar dit is echt een revolutie.’
Droga gaat uiteraard in op de vrees van veel mensen dat OpenAI veel overbodig gaat maken. Murati blijft uiterst kalm en reageert: ‘Het is heel simpel: we moeten met elkaar een balans vinden. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, niet alleen van ons. Het kan een mooie ontwikkeling zijn of juist een vreselijke, het is aan ons wat we ervan maken en hoe we deze technologie gaan verweven met ons leven. Banen, skills, rollen, het is echt afhankelijk van hoe we samen de samenleving met deze tech opnieuw gaan vormgeven.’
Ze benadrukt dat creativiteit juist een heel andere dimensie krijgt. ‘Natuurlijk is de disruptie groot en zijn mensen bang, maar AI moet je echt leren begrijpen. Het staat je vrij om het te gebruiken. In een lab-situatie kunnen we veel zaken niet testen, dat gebeurt nu in de maatschappij. Het is dus aan ons allen de taak om desinformatie en deepfakes te voorkomen. Er zal een soort van content governance moeten komen, een robuuste structuur waarin we tekst en visuals goed en betrouwbaar gebruiken.’
Vooral met het oog op de komende verkiezingen in de USA ligt misbruik op de loer. Murati: ‘Veiligheid staat voorop, altijd. Daarom is het zo belangrijk om data en modellen meteen goed te krijgen. Ik begrijp de angst bij mensen, maar ik wil toch benadrukken dat wij in de bestuurderstoel zitten.’
Toch is Droga nog niet overtuigd, vooral ook als kinderen OpenAI ontdekken en ermee aan de gang gaan. Murati blijft onverbiddelijk positief denken: ‘Ik zou zeggen: wees niet bang. Pas het in in je dagelijks leven en wees alert op issues. We gaan onze mogelijkheden op het gebied van creativiteit enorm uitbreiden, zie het als een bondgenoot en niet als vijand.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Rabobank speelt in op woningnood met... 24-03-2025
- Vier nieuwe gezichten bij Gardeners 21-03-2025
- Ontmoet Bobbie en haar familie21-03-2025
- De impact van laaggeletterdheid:... 20-03-2025
- Eerste AI-inhaakbillboard met... 20-03-2025
- NPO kiest team5pm als strategische... 20-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center