NL Alert zet humor in voor gevoel van extra urgentie

NL Alert zet humor in voor gevoel van extra urgentie
  • Bureaus
  • 24 mrt 2025 @ 10:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Dat NL-Alert het alarmmiddel is voor noodsituaties, weet Nederland inmiddels. De meeste Nederlanders volgen de aanwijzingen in het bericht ook daadwerkelijk op. Jongeren blijven hierin helaas achter. Daarom ontwikkelde het Ministerie van Justitie en Veiligheid een nieuwe jongeren-campagne

De campagne loopt onder het het nieuwe thema 'Wat er ook gebeurt, volg je NL-Alert' en is gemaakt door Roorda Reclamebureau.

Jongeren zijn vooral druk met de leuke dingen in het leven en hebben vaak een lager risico perceptie. Bij het ontvangen van een NL-Alert zien ze niet altijd de noodzaak om het advies op te volgen. Het gevaar is vaak niet direct zichtbaar, waardoor ze de risico’s verkeerd inschatten en aannemen dat het advies voor hen niet relevant is, leggen de makers uit.

Joeri Jansen (creatief directeur Roorda Reclamebureau): 'In deze campagne laten we jongeren zien die het NL-Alert juist wel opvolgen. Hoe onhandig het moment of de situatie ook is. Tijdens co-creatie sessies met de doelgroep hebben we inspiratie opgedaan voor de meest humoristische en ongemakkelijke NL-Alert momenten. Uit eerder onderzoek blijkt namelijk: humor werkt. Het maakt de boodschap aansprekender en vergroot de urgentie. Daarom kiezen we, ondanks de serieuze context, ook in deze campagne voor een humoristische aanpak die rampscenario’s mijdt, positieve emoties benadrukt en de sociale norm laat zien.'

Achtergrond
In januari 2025 ging de eerste campagne van NL-Alert live onder het nieuwe overkoepelende concept 'Wat er ook gebeurt, volg je NL-Alert', zoals direct opgemerkt door MarketingTribune. Met dit concept won Roorda/Tabula Rasa eerder de aanbesteding van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Uit onderzoek van het ministerie van Justitie en Veiligheid blijkt de noodzaak om doelgroepgericht campagne te voeren. Bijvoorbeeld specifiek voor mensen met een auditieve en/of visuele beperking en mensen die in grensgebieden wonen. Tijd voor actie, dus.
 
De eerste landelijke deelcampagne was gericht op mensen die al urgentie ervaren en NL-Alert over het algemeen goed opvolgen. Het doel was hen aan te zetten tot de volgende stap: het informeren van anderen na een NL-Alert. 
 
Uit het onderzoek van het ministerie van Justitie en Veiligheid bleek ook dat niet iedereen de urgentie ervaart en een NL-Alert goed opvolgt. Vooral jongeren blijken hier minder goed op te scoren. Daarom ontwikkelden Roorda voor hen een tweede deelcampagne, gericht op het opvolgen van NL-Alert. Bekijk allevier de films ('het is een serie', aldus het bureau) via deze linkjes:

(PvWK | beeld: Roorda)

credits
opdrachtgever: Ministerie van Justitie en Veiligheid: Janneke Nijdam en Lotte van Bosse
verantwoordelijk bij DPC: Michiel Dammen, Kim Warlicht
bureau: Roorda Reclamebureau en Tabula Rasa
creatie: Joeri Jansen, Joost van Nistelrooij en Eva Koffeman
account: Anne van der Meulen en Denise van der Poel
strategie: Antonia Troelstra, Thomas Bonekamp
designer: Jorn Slotboom, Myrthe van Duinen
digital manager: Alex de Kok 
agency producer: Marcel Ossendrijver
regisseur: Nils Vleugels
executive producer: Josepha Dhondt (Greenbean)
producer: Floor Geleijns
production manager: Leilany Sanz

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken