Vergelijkende reclame: westenwind met een luchtje

Vergelijkende reclame: westenwind met een luchtje
  • Bureaus
  • 29 nov 2013 @ 00:03
  • Link
  • Bart ten Tije
    Bart ten Tije

    Strategy Director
    Ogilvy & Mather Amsterdam
  • Commercials

Niet alles wat we overnemen uit de VS is goed wat mij betreft. Vergelijkende reclame is één van die dingen. Geen nieuw fenomeen in de VS, ook niet recent overgewaaid, maar de laatste tijd wel erg in trek hier lijkt het. De crisis heeft er vast iets mee te maken, en zo doen Vodafone, AH, Dirk en Specsavers er flink aan mee. Ik vind het maar niks, vrij beschamend soms zelfs.

Vodafone heeft het op dit moment gemunt op KPN. Ze noemen KPN nog net niet bij naam in de radiospot, maar je moet wel kleurendoof zijn wil je niet begrijpen dat het groen waaraan ze refereren het KPN groen is. Groen afzeiken dus om er zelf beter van te worden. Ze hebben hiervoor nog wel Tijl Beckand ingehuurd, die garant staat voor een zekere kwaliteit van afzeiken, maar ik vind het nog steeds niet heel chique. Het mag wel.

Tenenkrommend is de TV commercial van Specsavers. Zij hebben het op Hans Anders gemunt. Mr. Specsavers komt in beeld en vertelt dat hij 100% bekwaam personeel in dienst heeft, waar er bij Hans Anders maar een stel ongediplomeerde jojo’s werkt. En hij pakt er zelfs grafieken bij om zijn argument te ondersteunen. Kortom, u zou wel gek en niet zuinig op uw gezichtsvermogen zijn, als u in de toekomst nog overweegt naar Hans Anders te gaan. Maar Mr. Specsavers, serieus, wilt u mij hier werkelijk mee bang maken? Een verontrustend thema aansnijden? Of wellicht zelfs Kamervragen stellen?

Nog nooit heb ik in mijn omgeving gehoord dat ook maar iemand met een Hans Anders bril de gekste dingen is overkomen. Dat zij spontaan tegen lantaarnpalen lopen, verkeerde mensen ophalen op Schiphol, per ongeluk met vreemden staan te zoenen in de slaapkamer van de buren of hun bakje vla als een klein kind langs hun monden lepelen. Ook heb ik niet gelezen dat het aantal verkeersongelukken en medische fouten dramatisch is toegenomen door toedoen van het dragen van Hans Anders brillen. Kortom, Specsavers is Calimero-reclame onder de gordel met een irrelevant argument. Men zou beter en sympathieker kunnen bedenken en het daar bij laten. Maar het mag wel.

Hoe verleidelijk vergelijkende reclame wellicht ook is, het komt toch vaak neer op die twee jongens in de kroeg die azen op hetzelfde meisje. In plaats van uit te gaan van hun eigen awesomeness, kiest één voor een strategie om de ander zwart te maken. Sommige meisjes zullen er gevoelig voor zijn, de meeste denk ik niet. Wat dat betreft een compliment aan Coca Cola en Pepsi , twee oer Amerikaanse merken. Zij grepen naar vergelijkende reclame rond Halloween, en deden dat on-Amerikaans sophisticated. Laat dat nog even goed doorwaaien deze herfst, mag dat? 



Bart ten Tije

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken