Adverteerders hekelen Expeditie Robinson

Adverteerders hekelen Expeditie Robinson
  • Bureaus
  • 4 dec 2013 @ 12:15
  • Link
  • Oscar den Ouden
    Oscar den Ouden

    PR & Content Consultant | Mede-oprichter
    Merktroubadour
  • StrategieMarketing

“We kiezen voor een TVC want dat levert 100K aan uren op”. Ik hoorde hem op een bijeenkomst: dit kaliber oneliners komt in deze tijd dus nog voor. Hoe ver/fair zijn bureaus anno 2013 in het voorop stellen van het belang van adverteerders?

De vraag van adverteerders is de afgelopen tijd complexer geworden. Meer dan ooit vragen zij hun reclame- en mediabureau, en daarnaast ook hun PR-bureau, om een aanpak die zowel in de creatieve als in de mediabehoefte voorziet. Voor het geven van een goed en onderbouwd antwoord op die complexe vraag is onderling overleg tussen verschillende bureaus en disciplines noodzakelijk. Ofwel een situatie creëren waarbinnen het doel van de adverteerder en de drive om dat doel te behalen voor alle betrokkenen centraal staat.

Echter, situaties die me doen denken aan Expeditie Robinson doen zich voor. Bureaus die hun stukje eiland verdedigen en alleen samenwerken wanneer het echt moet. Toen reclame en media nog een samensmelting was, was de onderlinge strijd op voorhand minder fel dan nu.

Omdat ik mag nadenken over de meest uiteenlopende campagnes voor verschillende type adverteerders voel ik mij bevoorrecht. En om die reden heb ik de afgelopen jaren veel tijd en energie gestoken in het samenbrengen van verschillende disciplines. Inmiddels ben ik veelal omringd met mensen die geloven in de kracht en het succes die het drieluik reclame, media en PR kan losmaken. Het geloof heerst dat allen met elkaar verbonden zijn. Het één kan namelijk niet zonder het ander. Haantjesgedrag en solitair opereren horen daar niet in thuis.

Naast het feit dat onderling overleg noodzakelijk is voor het geven van een goed advies, zijn we het richting adverteerders toch ook verplicht om goed samen te werken. Zij stellen het budget beschikbaar en daarmee staan wij in dienst van hen en in het belang van hun doelstellingen. Laat dat voorop staan. Doe je dat niet, dan is de Eilandraad (de adverteerder) uiteindelijk onverbiddelijk en lig je eruit. Doe je dat wel dan is het doorstaan van de Eilandraad (het verkrijgen van een nieuwe opdracht) niet een kwestie van geluk, maar een gevolg van goed samenwerken en weloverwogen keuzes tussen de inzet van media, reclame en PR.

Ik pleit ervoor dat ons doel moet zijn: het creëren van het perfecte eiland. Eén waarop de adverteerder prinsheerlijk zijn goederen of diensten kan aanbieden. En om dat te realiseren zou er vanaf nu geen enkel voorstel de deur uit mogen zonder dat er door specialisten gezamenlijk is nagedacht over de invulling van en synergie tussen reclame, media en PR. Immers, al het goede komt in drievoud.

Kijkt u uit naar een samenwerking met een ervaren PR-specialist, een die een campagne extra sjeu weet te geven zodat ook journalisten, influencers en bloggers relevante content kunnen delen, dan stel ik mij daar direct voor open. Maar let op! Ik stap alleen in wanneer alle betrokken partijen eenzelfde doel voor ogen hebben en bereid zijn daar vol voor te gaan.  

Oscar den Ouden

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken