[column] Commercialreview: de beste EK-commercials

[column] Commercialreview: de beste EK-commercials
  • Bureaus
  • 1 jul 2021 @ 08:41
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • Commercials

Helaas ligt Nederland inmiddels uit het EK. Het waren een aantal weken van steeds verder groeiende Oranjekoorts en stiekem werd er gehoopt op een goed resultaat. Het mocht niet zo zijn, maar gelukkig hebben we de herinneringen nog.

Aan de commercials rondom het EK heeft het niet gelegen! Wekenlang konden we genieten van een groot aantal EK commercials waarvan er 14 deelnamen aan onze EK commercial competitie waarin we Nederland lieten stemmen en bepalen wat de beste EK commercials van 2021 zijn. Er zijn duizenden reacties binnengekomen en in deze column maken we de top 5 bekend.

De beste EK commercial van 2021 is van Jumbo supermarkten, ontworpen door Alfred International. Deze commercial viel de kijkers erg op door de vrolijkheid en herkenbare oranje sfeer die er vanaf spat. De gemiddelde score van deze commercial is een 7,7. Natuurlijk spelen Frank Lammers, zijn gezin en Snollebollekes een grote rol in het succes van deze commercial. Wat vaak terugkomt in de reacties zijn de woorden ‘vrolijkheid’ en ‘blijft hangen’. Deze reactie is een goede samenvatting van de reacties van de reviewers: ‘Yeah de tentjes gaan ook van links naar rechts. Lachen en aanstekelijk. Je moet meedoen.’ Gelukkig kon Nederland een paar weken lang genieten van de juich capes en de aanstekelijke vrolijkheid van Snollebollekes met het welbekende lied ‘Van links, naar rechts.’

Op de tweede plek is de commercial van Albert Heijn geëindigd. Deze commercial is ontworpen door TBWA\Neboko en scoort een mooie 7,5. In de commercial zien we de ondertussen welbekende AH-supermarktmanager Ilse die een heuse peptalk houdt voor de spelers van oranje (en het winkelend publiek). Door de speakers klinkt het 'Wij houden van Oranje' van wijlen André Hazes waardoor ook dit voor een fijne en herkenbare oranje sfeer zorgt. Ook de te sparen Hollandicons leken goed te vallen en waren veel te zien op straat.

Ons panel waardeert de commercial van Albert Heijn heel erg, ondanks dat de commercial door veel als een beetje lang wordt gezien. Deze reactie vat het algemene gevoel over deze commercial goed samen: “Sfeervolle commercial met een echt Oranje gevoel, goeie humor en een leuke twist aan het einde”

Op nummer 3 staat Toto met ‘Wesley Sneijder is onze nieuwe #KoningToto! We gaan hakkûh’. Deze commercial scoort een 7,3 en is ontworpen door TBWA\Neboko. In deze commercial wordt Wesley Sneijder gepresenteerd als de nieuwe Koning Toto waarmee hij Andy van der Meijde opvolgt. In de nieuwe Toto-campagne  daagt hij -al hakkend en rappend- Nederlanders uit hem te verslaan door je koppie te gebruiken. De commercials zorgt door het element van hakken voor een retro sfeer. Deze reactie geeft een goede indruk van waarom deze commercial wordt gewaardeerd door ons panel: ‘Pakkende commercial, heb het deuntje altijd nog uren in m'n kop zitten. Leuk ook met Sneijder!’

Dan gaan we naar nummer 4 met daarop de commercial van bol.com ontworpen door Dept met een gemiddelde van een 7,2. In de campagne draait het om de EK-voorpret waarbij Bol.com klaar is om iedereen te helpen met de voorbereidingen. In het nummer zingen/ rappen Frans Duijts en Donnie over de beleving rondom de wedstrijden op de Nederlands/Belgische grens. Deze reactie vat het algemene gevoel van ons panel goed samen: ‘Leuke commercial. De leeuw die in het leeuwenhol van de Belgen komt is geniaal bedacht, (al had ik dan liever de Duitsers gezien.)’

Op plaats 5 is de commercial van Lipton, ontworpen door Glasnost, geëindigd. Deze commercial scoort een gemiddelde van een 7,1 en wordt daarmee erg goed gewaardeerd door ons panel. In de EK-campagne van het frisdrankmerk Lipton treedt Shaqueel van Persie in de (voetbal)sporen van z’n vader, Robin van Persie, met een imitatie van zijn beroemde 'duikvlucht'-goal op het WK 2014. Om de rest van Nederland deze duikvlucht te laten herbeleven bracht Lipton het zogenoemde Heldenshirt op de markt. De commercial lijkt goed over te zijn gekomen bij onze kijkers, waar deze reactie een goede samenvatting van geeft: ‘Geweldig, doet ons denken aan de wereldgoal van van Persie tegen Spanje, leuk dat z'n zoontje meedoet.’

We hebben genoten van alle 14 deelnemende EK commercials en feliciteren de top 5 natuurlijk van harte! Helaas zullen we de meeste van deze commercials de komende tijd niet meer zien maar we kijken uit naar een hoop nieuw oranje geweld in de commercials, hopelijk volgend jaar al!

Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Wij geven commercials veel extra aandacht, publiceren regelmatig en verzamelen feedback. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken