[column] Over China en het meten met twee maten

[column] Over China en het meten met twee maten
  • Bureaus
  • 25 okt 2022 @ 10:30
  • Link
  • Charles Borremans
    Charles Borremans

    Lead Communications
    iO (Campus Amsterdam)
  • WinkelenMVOPolitiek

Ik herinner me de tijd, dat men zich druk maakte over de ‘bloedsinaasappelen’ van het merk Outspan. Die kwamen uit Zuid-Afrika met z’n apartheidsregime en moesten dus geboycot worden. Net zoals de koffie uit de toenmalige Portugese kolonie Angola. Toen nog: activisme alom. We komen het tegenwoordig amper tegen als het om producten uit China gaat.

Supermarkt Albert Heijn was in 1973 de kop van Jut: het verkocht namelijk sinaasappelen uit Zuid-Afrika en koffie uit Angola. Landen, die activistische groeperingen begin jaren zeventig scherp in het vizier hadden, omdat ze vonden dat producten uit een land met een apartheidsregime of uit een kolonie van Portugal, niet verkocht en gekocht mochten worden. Er werd voor de deuren van Albert Heijn geprotesteerd. Met spandoeken en borden met teksten als: ‘Pers geen Zuid-Afrikaan uit’ en ‘Angola-koffie is geld voor massamoord’, waarna de oproep volgde vooral niets bij Albert Heijn te kopen. De boycotacties mochten op de sympathie rekenen van vooral de linkse politieke partijen, maar waren bescheiden en braaf van aard. Dat zou later wel anders worden toen Shell het doelwit werd van de antiapartheidsbeweging, waarin zich in de jaren tachtig ook de actiegroep RaRa nestelde, die het politiek gewelddadig activisme niet schuwde.

Xi
Inmiddels is het 2022. Angola werd in 1975 onafhankelijk en in 1994 werd de apartheid in Zuid-Afrika formeel opgeheven. Nelson Mandela werd in april van dat jaar president van het niet langer raciaal opgedeelde Zuid-Afrika en het land ging deel uitmaken van de wereldgemeenschap met alles wat daar zo bij hoort. Zoals de organisatie van het WK voetbal in 2010. Twee jaar later, in 2012, wordt Xi Jinping Secretaris Generaal van de Communistische Partij van China en een jaar later President van de Volksrepubliek China.

Mao
Waar Mao Zedong tussen 1958 en 1961 met z’n een Grote Sprong Voorwaarts gruwelijk faalde, met een hongersnood en met miljoenen dodelijke slachtoffers tot gevolg, zou Xi in tien jaar tijd wel slagen: China maakt anno 2022 meer dan ooit deel uit van de wereldgemeenschap, maar dan wel met een heel eigen agenda. China heeft een plan met maar één doel: werelddominantie. Een nummer één-positie, die zowel economisch als militair in 2049 moet zijn gerealiseerd. Hoewel Xi inmiddels bijna 70 is, wil hij dit het liefst nog zélf meemaken. Hij heeft daartoe de maximumtermijn van zijn presidentschap inmiddels afgeschaft, waardoor hij heerser voor het leven kan zijn. Opperste leider op z’n 97ste zou nog nét moeten kunnen.

Shein
Alleen al in Nederland zijn inmiddels meer dan 900 bedrijven in handen van Chinese bedrijven of de Chinese staat: een dictatuur van het zuiverste water. Waant u zich nog steeds in Zweden als u in uw Volvo rijdt? Blijf vooral dromen. Volvo is sinds 2010 eigendom van het Chinese Zhejiang Geely Holding en daar is weinig Zweeds aan. We maken ons in Nederland enorm druk over ons slavernijverleden, maar hebben er geen moeite mee kleding te dragen van bekende internationale merken, waarvan het katoen afkomstig is uit de Chinese provincie Xinjiang. Dit is de provincie, waar de door de Chinese overheid snoeihard onderdrukte Oeigoeren in dwangarbeid moeten werken op katoenplantages en spinnerijen. Diezelfde aan slavernij grenzende arbeidsomstandigheden kwamen aan het licht toen onderzoeksjournalisten van het Britse Channel 4 recent meldden, dat in de fabrieken van het grootste kledingbedrijf ter wereld ‘Shein’ – specialist in ‘ultrafast fashion’ – sprake is van erbarmelijke arbeidsomstandigheden. Dat het hier gaat om púre uitbuiting is evident.

Tegen bloedsinaasappelen en massamoordkoffie ging men in 1973 nog de straat op, over Chinese uitbuiting wordt anno 2022 schichtig gezwegen. Meten met twee maten, het is beschamend hypocriet.

Charles Borremans
strateeg en partner bij iO Campus


Influencer: toen je nog enthousiast kon zijn over Shein

(beeld: 123RF, Insta)

 

 

 

 

Charles Borremans

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken