[column] Een beetje dom

[column] Een beetje dom
  • Bureaus
  • 4 nov 2022 @ 14:30
  • Link
  • Martijn de Vreeze
    Martijn de Vreeze

    freelance copywriter
    Copy Commando
  • PartnershipMVOMarketing

Heel Nederland valt over de bouwvakkers van Jumbo. Hoe oenig ook, het was denk ik niet bewust. 'Een beetje dom', zou Máxima zeggen. Moet ik weer aan Maxim Hartman denken. De stem van de Unibet commercial.

Maar ho, BN'ers mogen toch niet meer verbonden zijn aan gokreclame? Klopt!

En dat is dus, zo weet ik dankzij een tip én het werk van het mij nog onbekende gokkenisdokken.nl éxact de reden waarom de commercial van Unibet niet meer vertoond mag worden. De commercial is verboden. Door een dommigheid.

Of is het erger? Bij Jumbo kon je nog sparen voor een Hoofdspencer.

Bij Unibet kun je nergens voor sparen. Wél verliezen.

En waar het reclamebureau van Jumbo iets leuks probeert te bedenken, helpt het reclamebureau van Unibet jonge mensen de gok-tyfus in.

Niet per ongeluk, maar doelbewust. Want iedereen weet inmiddels van de gok-ellende.

Het bureau van Jumbo kreeg er van langs en heeft wijselijk de commercial van de website gehaald. Zou ik ook doen.

Maar wat doet het bureau van Unibet? De video-still zie je nog onder WERK staan. Maar klik je daarop, dan zie je een zwart vlak met 'deze commercial is door de uploader verwijderd.’

Je weet wel, dat filmpje met de vingerende boys, waarvan er één, vermoedelijk de gay in het verhaal, lekker inclusief, van voice-over Maxim met z'n bal mag spelen.

Maar oei, zo'n maximale fout gaat dat bureau wel pesos kosten. Here comes the trouble.

Ik hoor de gok-klant al brullen: 'Maar jullie zijn toch het reclamebureau? Jullie weten toch wel én niet kan? Ja of ja? Dan ga jij ons GO&><#$%ME toch van goed advies voorzien?'

En dan wordt het stil.

Mijn advies aan dit bureau en al die anderen: stop gewoon met het maken van gokreclame.

Het voelt stukken beter, je voorkomt heel veel ellende, ook klant-bureau ellende en... ik schrijf niet meer over je 👍🏼🤪.

En ja, door mijn geschrijf ken ik ondertussen veel mensen met een gokverleden.

Eén daarvan heeft een gokpreventie-organisatie. Hij vertelde mij vandaag dat er twee nieuwe jongens bij hem kwamen. Ze zaten totaal aan de grond. Alles wat ze hadden, hebben ze verspeeld. Zoiets en dan nog een tikkie erger.

Bij wie? Bij Betcity. Juist, die KNVB-club. Waar je nu zo'n oranje Grote Speler Shirt kan krijgen. Hoe? Door eerst een Bet van 20 euro te doen. En daarna lekker, komt ie weer, de gok-tyfus in.

Weet je... we kunnen met z'n allen lekker lullen en lachen over Jumbo en die bouwvakkers.

Maar al die zieke gokreclame, die ook bij jou in de straat ellende veroorzaakt, verdient pas echt een grote middelvinger.

Martijn de Vreeze
Copy Commando

Martijn de Vreeze

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken