Rol van Chief Communications Officer steeds belangrijker

Rol van Chief Communications Officer steeds belangrijker
  • Content
  • 26 jun 2014 @ 12:34
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • TrendsOnderzoek

Chief Communications Officers (CCO’s) wereldwijd, passen steeds meer digitalisatie en sociale media toe in hun dagelijks werk en verantwoordelijkheden. CCO’s stellen dat zij, in vergelijking met eerdere jaren, veel meer digitale en sociale media experts inhuren (73%) en dat ze meer relaties ontwikkelen met Twitter influentials en bloggers (55%). Dit is een van de vele bevindingen van het onderzoek dat internationaal communicatie-adviesbureau Weber Shandwick en executive search bureau Spencer Stuart samen hebben uitgvoerd. Het onderzoek richtte zich op CCO’s van de grootste bedrijven over de hele wereld, waaronder ook Nederland, naar hun rollen, verantwoordelijkheden en meningen in onze steeds veranderende samenleving.

Sociale media blijven hoog op de agenda
Het overgrote deel van alle CCO’s (91%) uit de verschillende regio’s van dit onderzoek verwachten dat sociale media het meest belangrijk worden voor hun communicatieverantwoordelijkheden. Daarnaast verwachten zij ook dat mobiel gebruik zal verhogen (73%) en dat de videoproductie omhoog gaat (69%). “Corporate communicatie verandert constant door de groei van sociale communicatie,” zegt George Jamison, hoofd Corporate Communicatie bij Spencer Stuart. “Sommige corporate teams zijn vooruitstrevend, terwijl andere teams de veranderingen nauwelijks bijhouden. Ons onderzoek laat zien dat CCO’s heel hard werken om over de juiste tools te beschikken, te navigeren en sociaal te blijven in deze veranderende samenleving.”

CCO’s anticiperen een grote verandering in de toekomst
Veel CCO’s (89%) zijn het eens dat de veranderingen in het medialandschap grote impact hebben op communicatiestrategieën, waarvan 28% een extreme en 51% een gemiddelde stijging verwacht. De impact voor corporate communicatie wordt gezien in het publiceren van eigen content. 90% van de CCO’s heeft het publiceren van eigen content in hun portefeuille, waarvan 58% eigen content maakt en publiceert, 18% een uitgeverij probeert te worden en 14% het als alternatief overweegt.

Marketing en communicatie smelten samen
CCO’s hebben steeds meer marketingverantwoordelijkheden; er is een groei van 35% vanuit 2012 naar 2013. “De grootste reden dat marketing en communicatie samensmelten, is waarschijnlijk doordat het corporate- en reputatiemanagement samenkomen binnen de 500 meest vermogende bedrijven,” zei Leslie Gaines-Ross, Hoofd Reputatie Strategie bij Weber Shandwick. De marketingmixstrategie van corporate- en reputatiemanagement valt op binnen public relations volgens 84% van de CCO en 62% geeft aan dat public relations groeit in status.

Media-integratie wordt door CCO’s gezien als effectief
CCO’s wereldwijd melden dat hun externe communicatie het meest gericht is op traditionele media (64%) in vergelijking met sociale media (36%) en ook anders worden ingezet. CCO’s vinden dat traditionele en sociale media even effectief zijn voor crisisbesluitvorming of communicatie (63%), het behouden van klanten (58%), het aantrekken van nieuwe klanten (54%) en voor bekendheid van nieuwe producten of diensten (50%). Traditionele media worden gezien als meer effectief voor bekendheid van financiële presentaties (76%) en voor promotie van leidinggevend personeel (54%), terwijl sociale media gezien worden als effectieve kanalen om nieuw talent aan te trekken (56%).

Regionale bevindingen:

  • De CCO’s in Noord-Amerika en Azië zijn het eens dat de corporate communicatiebranche de veranderingen in het medialandschap met succes hebben geïntegreerd.
  • De CCO’s van alle regio’s uit deze studie verwachten dat sociale media het meest zal stijgen als communicatie tool in de komende jaren. Al stellen de CCO’s uit Azië dat ze denken dat de officiële websites van bedrijven het belangrijkste worden en de CCO’s van Latijns Amerika verwachten dat digitaal communicatiemanagement en videoproductie meer belangrijk zullen worden.
  • De CCO’s van Europa en Latijns Amerika zullen zich waarschijnlijk het meest gaan richten op marketing naast bestaande communicatie-activiteiten.
  • De CCO’s in Noord-Amerika denken dat ze vooral zelf content gaan maken en publiceren. De CCO’s uit Azië zijn het meest bezig met het proces om zelfstandige uitgeverijen te worden.


 

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken